Nieuw | Bosch-motor, XC, … Forestal verbreedt zijn horizon
Door Jan Geys -
Forestal heeft nieuws! Het merk uit Andorra is sinds zijn ontstaan gespecialiseerd in e-bikes met de ontwikkeling van zijn eigen ‘ecosysteem’, maar verbreedt nu zijn horizon: naast een nieuwe e-mountainbike met korte veerweg en Bosch Performance CX-motor brengt het merk ook twee fietsen zonder ondersteuning uit, voor XC en enduro. Presentatie:
Het ambitieuze Forestal zag zijn mooie projecten botsen met de Covid-19-pandemie en de verschillende gevolgen ervan, maar gaf niet op. Na de ontwikkeling van de eerste e-bikes – Syrion (enduro), Cyon (trail) en Hydra (grote enduro/DH) – presenteert het merk dit najaar drie nieuwe modellen: de Syrion, de Cygnus en de e-Cygnus.
De Syrion, een nieuw model? Jazeker, want dit keer hebben we het over een klassieke endurofiets, zonder elektrische ondersteuning. Vanaf nu dragen de platforms bij Forestal dezelfde naam, ongeacht of ze elektrisch ondersteund zijn of niet. Het onderscheid tussen de twee versies zal gemaakt worden door het toevoegen van een een kleine ‘e-‘: Syrion en e-Syrion, Cygnus en e-Cygnus.
Met deze keuze geeft het merk duidelijk blijk van de wens om een sterke band tussen de modellen te behouden en hetzelfde te bieden op het gebied van rijgedrag of rijsensaties.
Forestal Syrion
De Syrion is bedoeld voor enduro met 29″-wielen en 170 mm veerweg, net zoals de elektrisch ondersteunde versie. Over het algemeen is de algemene architectuur van de twee fietsen zeer vergelijkbaar: we vinden de essentiële Twin Levity-ophanging, een single pivot + links die qua ontwerp vrij origineel zijn en een belangrijk element van de Forestal-identiteit, dezelfde lijnen in de voorste driehoek, … Alleen het ‘venster’ in de bovenkant van de bovenbuis, dat bij dit model verdwijnt, ontbreekt.
De geometrie is wel iets anders: de Syrion zonder ondersteuning vertoont hoeken die 0,5° rechter zijn (64,5° voor de balhoofdhoek en 77,5° voor de zitbuishoek), een iets kortere bovenbuis, een iets hogere stack en een merkbaar kortere zitbuis. Forestal legt uit dat het de fiets iets efficiënter wilde maken bij het trappen, maar bijkomend biedt de kortere zitbuis ook meer ruimte voor een telescopische zadelpen met een lange drop.
Bovendien smelten de maten S en M samen op dit model, dat daarom slechts in drie maten wordt aangeboden (vier voor de e-Syrion).
Praktisch gezien heeft de Syrion kabes die intern via de headset lopen, maar dit was al het geval op de e-Syrion. Nieuw is het met Fidlock ontwikkelde opbergvak: zonder batterij besparen we ruimte in het frame! Het luik bevat een Fidlock-bidonhouder, die alleen bidons accepteert die voor dit systeem zijn ontworpen, maar er is een adapter beschikbaar als je liever een klassieke bidonhouder monteert.
Er zijn twee assemblages gepland, volgens de gebruikelijke Forestal-nomenclatuur: de Syrion Halo (€ 6.999) en de Syrion Diode (€ 8.999). De eerste is uitgerust met een RockShox Zeb Select+ & Vivid Select+, Sram GX Eagle, Formula Cura 4 en Crankbrothers Synthesis Carbon, de tweede met een Fox 38 Factory & Float X2 Factory, Sram X0 AXS, Formula Cura 4 en Crankbrothers Synthesis Carbon. Er zal ook een framekit verkrijgbaar zijn voor een prijs van € 3.999.
Forestal Cygnus
De Cygnus is dan weer bedoeld voor ‘downcountry’, wat dat woord vandaag de dag ook nog mag betekenen. Het is een full suspension met een veerweg van 120 mm aan de achterkant en 120 of 130 m aan de voorkant. Hij is compatibel met zowel een lockout op het stuur (voor XC) als met een demper met extern reservoir (voor downhill).
De geometrietabel geeft een balhoofdhoek weer van 67°, een zitbuishoek van 75°, een liggende achtervork van 435 mm, een bottom bracket hoogte van -36 mm en een reach van 470 mm in maat L: allemaal ingrediënten van een grote XC-fiets (of klein trail?) die zichzelf respecteert.
Net als de Syrion gebruikt de Cygnus kabels die intern via de headset lopen en het opbergvak ontwikkeld met Fidlock. Bovendien krijgt hij op de meest hoogwaardige montage een mooie cockpit uit één stuk met een glanzende afwerking die perfect past bij die van het frame.
De Cygnus Diode heeft een prijskaartje van € 8.999 en is uitgerust met een RockShox Sid (120 mm) en Sid Luxe Ultimate, een Sram X0/XX AXS-aandrijving, Formula Cura 2-remmen en DT Swiss XM 1700-wielen. De Cygnus Halo (Fox 34 130 mm & Float Performance Elite, Sram GX Eagle, Formula Cura 4 en DT Swiss XM 1700) is toegankelijker en veelzijdiger en kost € 6.999. Ook hier is een framekit verkrijgbaar voor de som van € 3.999.
Forestal e-Cygnus
De e-Cygnus is dezelfde fiets … maar met een motor! Maar niet zomaar een motor. Voor het eerst in zijn geschiedenis heeft Forestal niet zijn samen met Bafang ontwikkelde EonDrive-systeem geïnstalleerd, maar een Bosch Performance SX met 400 Wh-batterij en de eventuele Range Extender van 250 Wh.
De integratie van de motor heeft tot gevolg dat de zitbuis 1° meer wordt gekanteld (76°) en de liggende achtervork 13 mm (448 mm) langer wordt, maar afgezien daarvan is de geometrie identiek aan die van de Cygnus.
Hoewel hij niet over de gebruikelijke Forestal-ondersteuning beschikt, krijgt de e-Cygnus wel het gloednieuwe Smart Dashboard 2.0, een belangrijke ontwikkeling van het touchscreen waarmee alle elektrisch ondersteunde modellen van het merk zijn uitgerust. Dit scherm is groter (3,99″), dunner en integreert rechtstreeks de GPS-antenne (GPS, Galileo, Glonass en Beidou) en de modem, die voorheen gescheiden waren van de belangrijkste elektronische kaart. Het scherm is compatibel met Bluetooth en Bluetooth Low Energy (BLE) en werkt op Android 12 waarmee het offline kaarten kan opslaan en weergeven, rechtstreeks met een telefoon kan communiceren … en zelfs apps kan installeren, zoals op een klassieke smartphone.
Zo kun je de Bosch eBike Flow-app direct op de fiets installeren waarmee je de ondersteuning kan personaliseren, diagnoses uitvoeren, updates geven aan het systeem, jouw tochten registreren (met GPS-tracking) of zelfs het in de functie geïntegreerde anti-diefstalapparaat activeren. Een niveau van integratie dat ongeëvenaard is door de concurrentie.
De onderdelen zijn identiek aan die van de Cygnus, maar de prijzen zijn hoger: reken op € 9.499 voor de e-Cygnus Halo (de twee kleuren aan de linkerkant) en op € 11.299 voor de e-Cygnus Diode die meer op XC georiënteerd is. Van dit model is er geen framekit beschikbaar.
Meer info via forestal.com