Nieuw | Bosch Performance SX krijgt een boost tot 60 Nm
Door Jan Geys -

Ter gelegenheid van Eurobike 2025 kondigde Bosch een aantal nieuwigheden aan. Op de beursvloer presenteerde het onder meer een nieuwe batterij van 540 Wh, een compatibiliteit van het ABS-systeem met Shimano-remmen en van de eShift met de nieuwe Di2-derailleurs, maar ook een update van de Performance SX-motor die een boost krijgt tot 60 Nm en de eMTB+-modus verwelkomt.
Bosch presenteerde eerder dit jaar al een grote update van de Performance CX-motor en een nieuwe Race-versie (zie: Test nieuw | Bosch Performance CX-R: de Race-modus is terug! en Bosch Performance CX Gen5: een update om je e-bike motor een boost te geven), maar het merk had nog enkele aankondigingen achter de hand gehouden voor Eurobike 2025.
Koppel van 60 Nm en een eMTB+-modus voor de Bosch SX-motor
Na de update van de ‘grote’ CX krijgt nu ook de ‘kleine’ Bosch Performance SX een boost. Van een koppel van 55 Nm en 340% maximale ondersteuning gaat het nu naar 60 Nm en 400% ondersteuning, terwijl het maximale vermogen van 600 W behouden blijft (ter herinnering: bij de CX is het vermogen onlangs verhoogd naar 100 Nm en 750 W).
Dit alles gebeurt via een eenvoudige software-update, maar die is pas beschikbaar in het najaar van 2025. Je moet dus nog even wachten. Als het zover is, kun je ook een nieuwe eMTB+-modus ontdekken, die toegang geeft tot het hogere koppel. Het is nog maar de vraag welke gevolgen dit voor de actieradius zal hebben.
ABS Pro voortaan compatibel met Shimano-remmen
Het ABS-systeem van Bosch wordt nu uitgebreid naar een groter aantal remmen. Tot nu toe was de ABS Pro alleen compatibel met Magura-remmen, maar nu is hij ook beschikbaar voor remmen van Shimano (waaronder de nieuwe XTR en XT, maar ook goedkopere modellen zoals de BR-MT420 en BR-MT200) en TRP (Evo Pro). Van Magura worden ook de nieuwe modellen Louise Elite en Gustav Elite als compatibel aangekondigd. We zullen in de toekomst dus steeds meer fietsen zien die met dit systeem zijn uitgerust!
De eShift wordt compatibel met de Shimano Di2
Deze opening naar een groter aantal partners vinden we ook terug in het aandrijfsegment. Ter herinnering: eShift, het automatische aandrijfsysteem van het merk, was tot nu toe alleen compatibel met een beperkte reeks TRP- en Enviolo-groepen. Voortaan komen daar verschillende Shimano-groepen bij, zoals de XTR Di2, XT Di2 en Deore Di2, maar ook de Nexus Di2 en Cues Di2.
Naast Shimano heeft Bosch nog andere partners aangekondigd. De eShift is immers ook compatibel met het Classified PowerShift-systeem en met de Rohloff-versnellingsnaaf.
Een nieuwe batterij van 540 Wh
Dit alles gaat gepaard met de komst van een nieuwe batterij, de PowerTube 540, die de PowerTube 500 vervangt die tot nu toe in de catalogus van het merk stond. Ondanks deze kleine winst van 40 Wh blijft het gewicht ongewijzigd, aangezien Bosch een gewicht van 3 kg aankondigt. De Bosch PowerTube 540-batterij maakt gebruik van exact hetzelfde chassis als zijn voorganger, waardoor hij compatibel is met bestaande fietsen die de PowerTube 500 gebruikten.
Bosch Performance PX
De Bosch Performance PX-motor is eigenlijk een nieuw product dat gericht is op stads- en trekkingfietsen. We geven je toch een korte uitleg, zodat je weet waar het om draait als je een Performance PX-motor op een fiets ziet. Concreet is het een blok dat qua hardware vergelijkbaar is met de Performance CX, maar met enkele interne verschillen en een programmering die gericht is op een zachte werking, comfort en gebruiksgemak. Op de technische fiche lezen we een koppel van 90 Nm, een maximaal vermogen van 700W en een ondersteuning tot 400%.
Meer info via https://www.bosch-ebike.com