Nieuw | Cannondale Lefty Ocho: één vorkpoot … en één enkele kroon!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Cannondale Lefty Ocho: één vorkpoot … en één enkele kroon!

Cannondale toonde in Albstadt een nieuwe versie van zijn wereldvermaarde Lefty-vork. Voorheen werd de Lefty steeds boven en onder de balhoofdbuis aan het frame bevestigd, maar om deze XC-vork nog lichter te maken, heeft men de bovenste kroon nu achterwege gelaten. Hierdoor lijkt de Lefty steeds meer op een (halve) klassieke voorvork. Ook het binnenwerk van de vork werd grondig vernieuwd.

Op de stadsfietsen van Cannondale zagen we al eerder enkelvoudige vorken met slechts één kroon, maar het is voor het eerst dat een merk zich eraan waagt in de MTB-sport. De nieuwe Cannondale Lefty Ocho is dus een primeur …

Maar laat ons eerst jullie geheugen even opfrissen. We moeten al teruggaan naar het jaar 2000, toen Cannondale voor het eerst uitpakte met een Lefty. Al snel volgde er een carbon versie en vervolgens kwamen er versies met meer veerweg. De laatste versie, de Lefty 2.0, dateert van twee jaar geleden. Voor zij die het verschil tussen de nieuwste telg en de oudere modellen niet meteen zien, hebben we een interessante tijdlijn bovengehaald. En meteen weet je ook waar de naam vandaan komt, want Ocho betekent acht in het Spaans … Inderdaad, we zijn ondertussen al toe aan de achtste generatie van de Lefty.

Lefty Ocho: lichter chassis, maar toch sterk en stijf

De eerste betrachting van de nieuwe Cannondale Lefty Ocho-vork is simpel: gewicht winnen. Zeker in crosscountry is dit zeer belangrijk. Cannondale geeft aan dat er bijna 200 gram werd gewonnen in vergelijking met een Lefty 29″ van de vorige generatie. De carbon versie van de nieuwkomer zou met een veerweg van 100 millimeter 1446 gram wegen, de aluminium versie 1735 gram. Jawel, de Lefty Ocho is verkrijgbaar in beide materialen. Dit om fietsen in verschillende prijsklassen te kunnen bedienen.

Het is logisch dat ook de stijfheid en stevigheid van het geheel heel wat aandacht vergde bij het nieuwe ontwerp. Cannondale geeft mee dat alle onderdelen van de Lefty Ocho nieuw zijn en dat er maar liefst twaalf verschillende vormen werden getest in aluminium en zeven in carbon, alvorens tot het juiste compromis te komen. Voor de carbon versies werden ook nog eens 100 verschillende layups getest van de vezels. En dan hebben we het nog niet gehad over het aantal computersimulaties.

Op het terrein werden er dan weer tests uitgevoerd met en zonder bovenste kroon. Dit om de impact te meten in de praktijk.

Cannondale kondigt aan dat de Lefty Ocho minstens 10% stijver is als al de andere XC-vorken die ze getest hebben. De torsiestijfheid van de vork verminderde dan weer met 14% ten opzichte van de versie met een dubbele kroon. Dit op vraag van de renners van het team die daardoor kunnen rekenen op een voorkant die iets meer vergevingsgezind is.

Minder frictie

De vorken van Headshock hebben de reputatie dat ze weinig frictie kennen, wat te danken is aan glijbussen die gebruikmaken van naaldlagers en niet van ringlagers. De nieuwe Cannondale Lefty Ocho is geen uitzondering op die regel, maar het principe werd voor de gelegenheid wel vernieuwd.

Voortaan telt de vork niet langer vier kooien met naaldlagers, maar wel drie. Hierdoor ontstaat er nog minder wrijving en werkt de vork nog wat soepeler.

Nog belangrijker is de komst van de Delta Cage-constructie. Concreet wil dit zeggen dat de naaldlagers per twaalf in een plastic omhulsel zijn ondergebracht. Volgens Cannondale zorgt dit voor meer precisie, maar het vermijdt vooral dat de naaldlagers beginnen verschuiven waardoor regelmatig een reset van de vork nodig was.

Om de wrijving te testen, bij belasting van de vork, heeft Cannondale een gewicht van 22,6 kilogram gebruikt.

In vergelijking met zijn dichtste rivaal, kent de Lefty Ocho in deze testomstandigheden 141% minder statische wrijving en 75% minder dynamische wrijving.

Een nieuw binnenwerk

Bovenaan in de vork bevindt zich het hydraulische gedeelte. Bij klassieke vorken met twee vorkpoten zit het luchtgedeelte gewoonlijk in de ene vorkpoot en het hydraulische gedeelte in de andere. Voor de Ocho ontwierp Cannondale een nieuw systeem met de naam “Chamber Damper”.

Er is ook een bediening verkrijgbaar voor op het stuur, die sterk gelijkt op die van Fox. Het is trouwens best mogelijk dat Cannondale heeft samengewerkt met Fox om het binnenwerk van de voorvork te ontwikkelen, maar daaromtrent worden de lippen stijf op elkaar gehouden.

De nieuwe dempercartridge is uitgerust met een zwevende zuiger (Independant Floating Piston) die weinig wrijving veroorzaakt en zich automatisch ontlucht (waardoor cavitatie beperkt wordt). Dit moet zorgen voor een pure, constante en soepele demping. De compressie bij lage snelheid is instelbaar in zes klikken en de rebound in 23. Er is ook een lockout.

In het luchtgedeelte zien we een automatisch systeem om de positieve en negatieve kamers te regelen. Dit systeem kreeg de naam Oppo Air. Het ventiel om de druk bij te regelen zit voortaan aan de zijkant. Dit is veel handiger en het vermijdt ook dat er olie kan lekken op de remschijven. Dit laatste kon al eens voorvallen bij het oude systeem waarbij het ventiel onderaan de vork zat.

De topmodellen zijn uitgerust met een vorkbescherming uit carbon en aan de binnenkant is er een maatvoering voor de SAG.

Om zijn cliënten te helpen bij het regelen van de vork, stelt Cannondale een app ter beschikking zodat je via eender welke smartphone of tablet over de nodige hulp beschikt om de werking van de vork bij te regelen of om het onderhoud te vergemakkelijken. De naam van de app: ThingWorx View.

Maar ook …

De nieuwe Cannondale Lefty Ocho-vork is uitgerust met een geleiding voor de remleiding waardoor de afwerkingslaag maximaal beschermd wordt.

En er is ook een nieuwe pat voor de remklauw. Het StopLock-systeem en de scharnierende remklauw maakt het verwijderen van het wiel kinderspel.

De nieuwe Cannondale Lefty Ocho-vork is in Albstadt te bezichtigen op de nieuwe Cannondale F-Si-hardtail waarmee de renners van het Cannondale-team dit wereldbekerweekend zullen rijden. Hoogstwaarschijnlijk zal de vork later dit seizoen ook hun Scalpel uitrusten.

Tot slot geven we nog mee dat je je binnenkort hier bij Vojo aan een test mag verwachten van de nieuwe Lefty Ocho!

Meer info op www.cannondale.com

DoorJan Geys