Nieuw | Canyon Spectral 125: een rusteloos broertje

Techniek
17 February 2022 — Jan Geys

De catalogus van Canyon telde tot hiertoe al heel wat full suspensions. Zo was er de Lux voor XC, de iets veelzijdigere Lux Trail, de Neuron als een rustige metgezel en de Spectral, een echte alleskunner. Vanaf nu komt daar ook nog de Spectral 125 bij! Zoals de naam al doet vermoeden, haalt deze geheel nieuwe fiets (veel) inspiratie uit zijn grote broer om met minder veerweg toch ​​zeer speelse en rusteloze eigenschappen naar voren te schuiven. 

Eerlijk is eerlijk, deze hadden we niet zien aankomen. Na de recente vernieuwingen van de Spectral en de Torque, dachten we eerder dat de Strive de volgende bike zou zijn die Canyon onder handen zou nemen. De geometrie van die fiets kan ondertussen wel een update gebruiken, maar Canyon dacht er anders over en presenteert vandaag een gloednieuw model, de Spectral 125.

Aan de basis van dit project ligt een vaststelling, of liever twee. Ten eerste: dat de veerweg volgens Canyon tegenwoordig niet langer de categorie of het rijgedrag van de fiets nauwkeurig beschrijft, en dat ook de beoefenaars dat zo steeds meer zien. Ten tweede worden mountainbikers steeds meer aangetrokken door fietsen met minder veerweg en een moderne geometrie, die meer sensaties bieden en uitdagender te besturen zijn, zonder dat je daarvoor per se altijd maar moeilijkere paden moet opzoeken.

Opgelet echter. Deze nieuwe Spectral 125 is geen Spectral met simpelweg een kleinere vork en demper. Canyon omschrijft hem als “een pure trailbike” waarbij gravity centraal staat.

Vertaald in cijfers geeft dit 29″-wielen, 125 millimeter veerweg achteraan, 140 millimeter vooraan en een identieke geometrie (inclusief flipchip) als de klassieke Spectral – nou ja, op 1 millimeter na op sommige plaatsen. Vandaar dat dit een ​​nieuw frame is, want als men het frame zonder enige wijziging had overgenomen, dan zou de geometrie er anders uitgezien hebben vanwege de kortere veerweg.

Ook de ophanging lijkt sterk op die van de Spectral om hetzelfde speelse gedrag te bieden. Over het algemeen werkt deze nu iets minder progressief vanwege de kortere veerweg en gebaseerd op de iets lagere ratio’s, waarbij men wel heeft voorkomen dat je te snel aan het einde van de veerweg zit. De ideale sag bedraagt nu 25%, tegenover 27,5% op de “grote” Spectral.

Ten slotte bevat de Spectral 125 ook alle goede dingen die bijdragen aan het succes van de Spectral: volledig geleide interne doorgang van de kabels op de carbon modellen (in schuimbuizen op de aluminium modellen), vervangbare inzetstukken in het frame voor de ophangingsschroeven, alle scharnierpunten toegankelijk vanaf de tegenovergestelde zijde van de aandrijving …

Het frame van de Spectral 125 CF (carbon) zou volgens Canyon 2500 gram wegen, wat 100 gram lichter is dan het frame van zijn grote broer. Het gewicht van het aluminium frame schommelt rond de 3000 gram.

Het gamma telt vijf modellen: twee uit aluminium en drie uit carbon. Het gewicht gaat van 13,8 kilogram voor de CF 8 en CF 9 tot 15,7 kilogram voor de AL 6. Prijzen gaan van de X € à X €.

We kwamen al lichtere fietsen tegen in dit segment, maar Canyon koos bewust voor stevige onderdelen: remmen met 4 zuigers (Shimano Deore/SLX/Deore XT of Sram Code RS/Code RSC), een remschijf van 200 of 203 millimeter vooraan en een grote vork, met een Fox 36 op drie van de vijf modellen. Dat belooft!

Meer info via www.canyon.com