Nieuw e-MTB | Trek Fuel+ 2026: 3 versies met een TQ HPR60-motor
Door Jan Geys -

Net als bij de modellen zonder ondersteuning brengt Trek zijn nieuwe Fuel EXe uit in drie nieuwe versies die gebaseerd zijn op hetzelfde frame, genaamd ‘Plus’ of kortweg ‘+’. Een TQ HPR60-motor drijft de fietsen aan, die zich daarmee tussen de lichte en power e-mountainbikes in bevinden.
Trek is erin geslaagd de productie te stroomlijnen door drie fietsen te produceren op basis van hetzelfde frame. Tussen elke versie verandert de link en het onderste bevestigingspunt van de demper. Deze twee elementen zorgen voor een evenwichtige geometrie en een aanpassing van de progressiviteit van de vering aan het beoogde gebruik van het model.
Trek past ook de maatvoering aan en gaat van 8 naar 5 maten. Het topmodel zou in maat M minder dan 20 kg wegen.
De meest opvallende verandering ten opzichte van de vorige generatie van de Fuel EXe is de overstap naar de TQ HPR60-motor. Aan die motor hebben we een heel artikel gewijd, maar onthoud vooral dat het maximale vermogen stijgt naar 350 W, goed voor 60 Nm koppel. De motor weegt 1,9 kg en biedt een hoger piekvermogen, dat sneller wordt geleverd. Er zijn drie modi beschikbaar en er is nu een kleurenscherm.
Trek combineert deze motor met een batterij van 580 Wh, maar de batterijen van 360 Wh zijn nog steeds compatibel. De batterij kan eenvoudig uit het frame worden verwijderd. Een extra range extender van 160 Wh is optioneel verkrijgbaar. Met deze motor positioneert Trek deze nieuwe Fuel+-serie in de mid-power klasse, halverwege tussen de heel krachtige en lichte e-mountainbikes in. Het merk kondigt 28% meer efficiëntie en 125% meer actieradius aan dan op de vorige Fuel EXe.
Net als in de vernieuwde Fuel-familie zien we een verbeterde geleiding van de kabels en een nieuwe bescherming voor de liggende achtervork. Verder onthouden we de update van de geometrie waarbij vooral de hogere stack bijzonder opmerkelijk is.
Je kan tussen de modellen onderling je fiets steeds aanpassen aan een andere versie met behulp van een kit voor de link (€ 299,99) en montagemateriaal (€ 24,00), naast de aangepaste onderdelen.
Trek Fuel+ EX: 145/150mm veerweg, 29 inch
Voor Trek is dit de meest veelzijdige configuratie. Het is de beste klimmer van de drie configuraties en het is het model dat het merk naar verwachting het meest zal verkopen.
Er zijn 7 uitvoeringen beschikbaar, in carbon of aluminium, met een prijs tussen € 5.059 en € 11.499.
Trek Fuel+ MX: 150/160mm veerweg, mullet
Met zijn 27,5 inch achterwiel voegt de Fuel+ MX wat pit toe vergeleken met de 29 inch-modellen. Hiermee richt hij zich op de meest agressieve en speelse rijders of kleinere rijders.
Er zijn 4 uitvoeringen beschikbaar, in carbon of aluminium, met een prijs tussen € 8.499 en € 11.499.
Trek Fuel+ LX: 160/170mm veerweg, 29 inch
De Fuel LX+ wil capabeler zijn dan zijn twee broers en komt net achter de Slash+ te staan die al een TQ HPR60-motor heeft. Het is een fiets die zich vooral richt op endurorijders die geen hoog draaipunt wensen. Hij is voorzien van een spiraaldemper en het merk claimt een progressievere vering.
Er zijn 4 uitvoeringen beschikbaar, enkel in carbon, met een prijs tussen € 8.699 en € 11.699.
Meer info via www.trekbikes.com