Nieuw | Een aluminium versie van de Ibis Ripley

Techniek
22 January 2021 — Jan Geys

Nadat Ibis in 2018 en 2019 een groot deel van het gamma vernieuwde (lancering van de Ripmo, update van de Ripley en Mojo), lijkt het merk uit Californië nu in te zetten op het goedkoper maken van het gamma. Begin 2020 verscheen de Ripmo met een aluminium frame en nu is het de beurt aan de Ripley om dezelfde stap te zetten.

De belangrijkste karaktertrekken zijn identiek aan die van de carbon Ripley die in 2019 op de markt verscheen, wat maakt dat de aluminium versie kan rekenen op een veerweg van 120 millimeter achteraan en 130 millimeter vooraan (het frame is geschikt voor een vork van 120 tot 140 millimeter). De kabels lopen intern door het frame en de zitbuis is kort en zeer recht zodat er makkelijk een dropper post kan gemonteerd worden met een grote drop.

Aan de geometrie merken we wel een kleine wijziging. De balhoofdhoek bedraagt 66,5 graden op de carbon Ripley tegenover 65,5 graden op de aluminium versie. Al de andere waarden zijn identiek. Ook bij de andere standaarden en compatibiliteitsmogelijkheden zien we een exacte copy: BSA73-bottom bracket (met schroefdraad), verwijderbare ISCG05-mounts voor een kettinggeleider, ruimte voor banden van 29 x 2.6″ en een remklauw achteraan voor een schijf van maximaal 203 millimeter.

Het gamma bestaat uit 4 modellen en een framekit. Al moet je wel met leveringsproblemen rekening houden die de hele industrie momenteel in de ban houden.

Het goedkoopste model, de NGX, gaat voor 3849 euro over de toonbank. Al bij al toch niet zo goedkoop voor een aluminium model. In ruil krijg je Fox-veringen (34 Performance / DPS Performance), een Sram-aandrijving die bestaat uit een mix van NX Eagle (shifter, ketting) en GX Eagle (derailleur, cassette), Sram G2-remmen met schijven van 180 millimeter, aluminium Ibis S35-wielen en Maxxis Aggressor-banden (2.5″) met een EXO-karkas. Hij is verkrijgbaar in 2 kleuren: Monolith Silver en Pond Scum Green (deze laatste kleur zie je op de foto hierboven, maar wel met een andere montage).

Meer info via ibiscycles.com

Foto’s copyright Ibis Cycles