Nieuw | E*thirteen Helix R: een lichte en veelzijdige cassette

Techniek
12 October 2020 — Jan Geys

Bekend om zijn wielen, cockpits en crankstellen die we af en toe als originele uitrusting op fietsen terugvinden, heeft het Amerikaanse merk e*thirteen ook een interessante reeks cassettes in de catalogus staan. Die reeks wordt nu uitgebreid met de komst van de Helix R, een topmodel dat met enkele mooie troeven kan concurreren met de Shimano XTR of Sram XO1 en XX1.

In de wereld van de aandrijvingen kennen we e*thirteen vooral door zijn crankstellen, maar ook voor zijn ombouwsets, zoals diegene die het mogelijk maakt om van een 1×11 Sram-aandrijving over te schakelen naar 1×12 zonder dat je daarvoor een andere shifter of een derailleur hoeft te kopen.

Het merk heeft in het hogere segment echter ook een volledige reeks cassettes in de aanbieding – 4 modellen van 7 tot 12 versnellingen – die geschikt zijn voor alle praktijken van gravel/XC tot Enduro/DH. Op het eerste zicht zie je niet echt iets dat e*thirteen doet onderscheiden van de tientallen andere cassettefabrikanten, maar dat is zonder rekening te houden met één belangrijke bijzonderheid: al deze producten hebben een kleinste kransje van 9 tanden, in vergelijking met de gebruikelijke 10 bij de concurrentie.

De Helix R is hierop geen uitzondering en heeft als doel de sterke punten van de TRS+ cassette nog verder te verbeteren. Het begint met een bijzonder bestudeerde interface met een freehub body (alleen Sram XD/XD-R, voorlopig staat er nog geen Microspline-versie op het programma) die vergelijkbaar is met die van de TRS+, maar herzien en verbeterd.

De eerste twee tandwielen, in aluminium, zitten op een spider. De volgende 10 tandwielen zijn gemaakt uit één stuk staal. Een PTFE-gecoate kunststof ring wordt tussen het freehub-lichaam en de tandwielen geplaatst om een betrouwbaar en spelingsvrij contact te garanderen. Er zijn ook spacers voorzien om speling op de Hope freehub body’s of de cassettepositie op de Sram XD-R (weg- en gravelversie van de XD die we in MTB kennen) te corrigeren.

Tot slot wordt de verbinding tussen de twee afzonderlijke gedeeltes verzekerd door 6 armen. Een klein vijsje wordt gebruikt om het geheel vast te zetten en elke ongewenste rotatie te voorkomen. Je moet geen lockring meer vastdraaien om de cassette te vergrendelen.

Dit tweedelig ontwerp betekent ook dat je geen volledig nieuwe cassette moet kopen, bijvoorbeeld wanneer de twee aluminium tandwielen versleten zijn. Elk onderdeel zal immers afzonderlijk beschikbaar zijn.

De e*thirteen cassette is opgebouwd volgens hetzelfde recept als een exemplaar van Sram, namelijk een 11-speed cassette aangevuld met een groot “reserve” tandwiel. We vinden de volgende schakelstappen: 9-11-13-15-17-20-23-27-31-36-42-50. Het merk pakt vooral uit met het enorme bereik van 556% (tegenover 520% bij Sram en 510% bij Shimano) en het lage gewicht van zijn cassette.

E*thirteen kondigt de volledige Helix R-cassette aan op 345 gram, een zeer mooi gewicht dat 20 tot 30 gram lager ligt dan een Shimano XTR-cassette of 10 tot 15 gram lager dan een Sram X01 Eagle of XX1 Eagle. We wogen ons testexemplaar en kwamen uit op 359 gram (178 gram voor het aluminium deel, 177 gram voor het stalen deel en 4 gram voor de spacer) wat overeenkomt met een surplus van 4%, een aanvaardbaar verschil in onze ogen.

Des te meer omdat deze Helix R zeer goed geprijsd is met een adviesverkoopprijs van “slechts” 289 euro. Natuurlijk is dit nog steeds een aanzienlijk bedrag (in de tijd van 10-speed kostten enkel de duurste cassettes meer dan 100 euro), maar dit is 102 euro minder dan een XO1 Eagle, 110 euro minder dan een XTR en 168 euro minder dan een XX1 Eagle, die wel allemaal zwaarder zijn en een kleiner bereik hebben dan de Helix R.

Tot slot zijn de twee grote aluminium tandwielen verkrijgbaar in 5 verschillende kleuren: discreet donkergrijs (Grey), felblauw (Intergalactic), bruin (Bronze), oranje (Naranja) en paars (Eggplant). Een 11-speed versie in 9-46 is ook beschikbaar, voor dezelfde prijs en aangekondigd op 325 gram.

De e*thirteen Helix R op het terrein

Lichter, een breder bereik en veel goedkoper dan cassettes van de grote fabrikanten. De e*thirteen Helix R is op papier zeer interessant, maar wat is ze waard in het veld?

Wat de montage betreft, zijn de instructies duidelijk en gemakkelijk te begrijpen. Er is hier eigenlijk geen ruimte voor fouten. Het vet wordt meegeleverd in de doos en je moet niet aarzelen om het te gebruiken op de aangegeven plaatsen – vooral op de aangrijpingspunten van de twee delen van de cassette – om de installatie van de verschillende onderdelen te vergemakkelijken. Het systeem lijkt op het eerste gezicht misschien complex, maar in werkelijkheid kan alles in één minuut en zonder problemen in elkaar worden gezet.

We hebben hem gemonteerd in plaats van een GX Eagle 10-52 cassette (ketting en derailleur ook in GX Eagle) en we hoefden de derailleur niet anders in te stellen om perfect te kunnen schakelen, ook al is een afstelling van de B-screw aan te raden aangezien het grootste tandwiel iets kleiner is.

Eenmaal onderweg voelt alles goed. Het 9-tands kransje is geen probleem voor de derailleur en hoewel het niet degene is die we het vaakst gebruiken, is het effect ervan bij hoge snelheden indrukwekkend: je wint ongeveer 10%, wat betekent dat met 29 x 2.4″ wielen en een 32-tands voorblad je meer dan 4 km/u sneller bent. Bij 90 omwentelingen per minuut komt dit overeen met 44,9 km/u in plaats van 40,5 km/u. Dit is sowieso handig bij het rijden op snelle brede afdalingen of op de weg, maar het laat je ook toe om eventueel vooraan een kleiner blad te monteren zonder topsnelheid te verliezen. In dat geval heb je meer “clearance” met de grond en een nog kleinere “kleinste” versnelling.

Onder druk gaat het lichter schakelen heel makkelijk en merken we geen verschil met de Sram-cassette. Als je echter zwaarder schakelt, dan gaat het als we kracht zetten net iets luidruchtiger en minder soepel. Het is moeilijk om nu al te zegggen of het een kwestie is van de ketting en cassette in te rijden of het afstellen van de B-screw. We zijn het momenteel nog aan het testen en hebben ook nog niet genoeg kilometers om een mening te kunnen geven over de levensduur.

Op de TRS+ cassette waar we meer dan een jaar mee hebben gereden, bleef het zwaarder schakelen luidruchtig, maar we waren unaniem zeer tevreden over de werking van de 12-speed versie. In de loop der tijd bleek die zeer duurzaam en betrouwbaar te zijn. Heeft e*thirteen een topper in huis met de nieuwe Helix R? We houden je op de hoogte.

Meer informatie: eu.ethirteen.com