Nieuw | Focus Atlas 8.Series: carbon op het menu

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Focus Atlas 8.Series: carbon op het menu

Begin 2021 presenteerde Focus de Atlas, een veelzijdige en toegankelijke gravelbike die alleen in aluminium verkrijgbaar was. Twee jaar later is hij nu ook verkrijgbaar in carbon. We hebben zojuist een exemplaar ontvangen op de redactie en in afwachting van de volledige test, stellen we hem hier al voor. 

Op één detail na is de nieuwe Atlas “8.Series” een kopie van de aluminium Atlas 6.Series: het nieuwe frame is uit carbon.

Het frame is vrij groot en is uitgerust met de nodige bevestigingspunten voor bagagetassen of spatborden. Standaard is de fiets voorzien van banden met een breedte van 45 millimeter.

De kabels lopen via de headset intern door het frame, maar de ingangen zijn herzien voor een schoner, beter afgewerkt effect. Waar we in sommige gevallen, vooral wanneer we kabels moeten vervangen, het nog steeds betreuren dat de invoer via de headset de dingen onnodig bemoeilijkt, moeten we ook toegeven dat dit op een fiets als de Atlas het leven in andere situaties enorm kan vergemakkelijken: met dit systeem is het geen probleem om een stuurtas te monteren zonder het risico een knik in de kabels te maken.

Focus heeft een speciale bagagedrager ontwikkeld die geknipt lijkt voor sportieve avonturen. De drager, die op de gebruikelijke bevestigingspunten is bevestigd, kan aan elke kant 3 kilogram dragen. Zes riemen maken het mogelijk om alles vast te zetten. Het idee lijkt ons interessant in termen van gewichtsverdeling en stabiliteit in vergelijking met een klassiek bagagerek en zijn rechthoekige tassen. Je kan op ons rekenen om het de komende weken en maanden uit te proberen!

Qua geometrie is de carbon Atlas identiek aan de aluminium versie, met één uitzondering. De balhoofdbuis is korter bij de nieuwkomer: 9 millimeter in maat S en 14 millimeter in M, L en XL (geen verandering in XS). Dit verkleint de stack, d.w.z. de verticale afstand tussen de trapas en de bovenkant van de balhoofdbuis, en zou de fiets een iets sportievere uitstraling moeten geven. Verder zijn alle andere afmetingen identiek aan de aluminium modellen: een liggende achtervork van 425 millimeter, een reach van 395 millimeter in maat M, een balhoofdhoek van 70,5 graden en een zitbuishoek van 73,5 graden.

In de catalogus staan drie modellen:

  • Atlas 8.9: 4299 euro, Sram Rival AXS (40t crankstel / 10-44 cassette) en DT Swiss GR1600-wielen
  • Atlas 8.8: 3499 euro, Shimano GRX 600/800 (46-30t crankstel / 11-34 cassette) en DT Swiss X1900-wielen
  • Atlas 8.7: 2999 euro, Shimano GRX 600/800 (46-30t crankstel / 11-34 cassette) en Novatec 25 Elite-wielen

Meer info via focus-bikes.com

DoorJan Geys