Nieuw | Focus werpt zich met de Atlas op de gravelmarkt

Techniek
13 January 2021 — Jurgen Groenwals

Is gravel het nieuwe eldorado voor fietsmerken? Steeds meer fabrikanten – of ze nu gespecialiseerd zijn in mountainbike, de weg of in beide domeinen – hebben momenteel een gravelbike in het aanbod. Deze keer is het de beurt aan Focus om zich aan dit avontuur te wagen. En laat avontuur nu net datgene zijn wat het hart van deze nieuwe Atlas sneller doet kloppen …

De naam, een verwijzing naar de bergketen die zich uitstrekt van Marokko tot Tunesië, moet aanzetten tot reizen. En dat is helemaal de bedoeling van Focus met deze gravelbike. De Focus Atlas is geen pure racegerichte-gravelbike uit carbon die alleen maar uit is op snelheid, noch een veldritfiets met een nieuw kleurtje.

Met de Atlas wil het Duitse merk een betrouwbare en degelijke fiets aanbieden, een fiets ‘gemaakt om te verdwalen’, klaar voor eender welk avontuur dat zijn rijder hem voor de wielen werpt. Een fiets waarmee je alles kan, maar meer gericht op comfort en rijplezier dan op efficiëntie en een strijd tegen de chronometer.

Met bovenstaande marketingargumenten in het achterhoofd vertaalt deze filosofie zich in een aantal interessante technische keuzes: het frame is voor alle modellen gemaakt van aluminium, de vork blijft van carbon, de bandenspeling is relatief groot (tot 700×47, 650B compatibel), er zijn steunen voor zadeltassen of andere accessoires op vork, boven- en onderbuis (naast de klassieke bevestiging voor de bidonhouders in de voorste driehoek), bevestigingspunten voor spatborden …

We merken verder een fraaie interne kabelgeleiding waarbij de kabels via de headset het frame binnengaan. Deze oplossing wordt vaak aangeprezen omwille van esthetische of aerodynamische redenen, maar hier dient dit nog een extra doel: zonder rondslingerende kabels is het immers een stuk makkelijker een fietstas aan het stuur of vooraan in de voorste driehoek op te hangen!

De geometrie van de Atlas neigt eerder richting de mountainbikes van het merk, met een lange reach (395 millimeter in maat M, dat is 15 tot 20 millimeter meer dan op de meeste gravelbikes) en een relatief vlakke balhoofdhoek (70,5 graden, waar we op andere gravelbikes vaak 71 of zelfs 72 graden zien). Om de fiets toch dynamisch genoeg te maken en zo het rijplezier te verhogen, kiest Focus voor eerder korte chainstays van 425 millimeter en een wielbasis van 1051 millimeter (maat M).

Er staan ​​vier modellen op het programma, prijzen gaan van €1649 tot €2599. Het meest toegankelijke model is de Atlas 6.7. Die krijgt een Shimano GRX400-aandrijving in een 2×10 setup (46-30 kettingbladen en een 11-36 cassette), de Atlas 6.7 zou 10,95 kilogram wegen. Net daarboven – voor €1849 – vinden we de Atlas 6.7 EQP, een speciaal model dat meer gericht is op dagelijkse ritten omdat het standaard is uitgerust met spatborden, een bagagedrager, dynamo en een staander. Ten slotte vinden we aan de top van het assortiment de Atlas 6.8 (€2099) en 6.9 (€2599, 40-tands enkel kettingblad en 11-42 cassette), die beide worden verkocht met een bovenbuistas die perfect bij het frame past.

Meer informatie : focus-bikes.com

Foto’s copyright Focus Bikes