Nieuw | Fox Transfer: kleiner en een nieuwe hendel

Techniek
14 April 2020 — Jan Geys

Fox is de laatste maanden druk bezig geweest met het vernieuwen van het volledige gamma. Ook de verstelbare zadelpen van het merk, de Transfer, ontsnapte daar niet aan. Aan de werking werd niet geraakt, wel aan de buitenkant. Dat is echter interessant genoeg …

De belangrijkste evolutie is de lengte van de zadelpen. Fox heeft kosten nog moeite gespaard om de lengte van de zadelpen te kunnen inkorten. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Zo krimpt de totale lengte met 30 tot 48 millimeter en steekt de zadelpen 8,6 tot 28,4 millimeter minder diep in de zitbuis.

Wanneer je een oud en nieuw model van de Transfer neemt met dezelfde drop, betekent dit dat de zadelpen nu minder ver in het frame zal zitten en dat het zadel minder hoog zal staan. Naargelang je zadel en frame moet je je vanaf nu dan ook wenden naar een exemplaar met een grotere drop. Wanneer je voorheen met een Fox Transfer met een drop van 100 millimeter rondreed, moet je nu kiezen voor een exemplaar met een drop van 125 millimeter. Of voor een exemplaar van 150 millimeter in de plaats van 125 millimeter, enz.

Fox ontwierp een nieuwe zadelslee (foto links) waarmee men in de hoogte 20 millimeter kon winnen.

Het onderste deel van de zadelslee werd dunner en het systeem maakt voortaan gebruik van kleinere en minder volumineuze schroeven. Net zoals bij de pinnen van onze platformpedalen gaat het om binnenzeskant schroeven zonder kop. Ze blijven permanent in de moer zitten. Door ze los te draaien komen de aanslagen van het bovenste deel los om zo het zadel te vervangen of toegang te krijgen tot het ventiel van de dropper post. Door deze oplossing zitten de koppen van de schroeven niet langer in de weg en kan de zadelpen nog dichter tot tegen de zitbuis zakken.

Nog een nieuwigheid is de specifieke 1x-hendel die links onderaan het stuur kan gemonteerd worden. Hij haalde de mosterd bij de hendel van Race Face (dat in 2014 werd overgekocht door Fox) al gaat het toch om een specifiek product van Fox. Hij is verkrijgbaar met een beugel en is compatibel met de Matchmaker van Sram en de I-Spec EV van Shimano. Voor diegenen die nog met een dubbele aandrijving rijden en dus links op het stuur ook een shifter hebben staan om te schakelen, blijft de huidige 2x-variant in het gamma staan.

Door de wijzigingen slaagde Fox erin om enkele grammen te besparen. De nieuwe dropper post zou 25 gram minder wegen dan het vorige model, wat het gewicht van de versie van 175 millimeter op 579 gram zou brengen. De nieuwe hendel zou 34% lichter zijn dan de vorige, of een winst van 11 gram.

Tot hiertoe was de Fox Transfer zowel verkrijgbaar met een interne als externe bekabeling, bij het nieuwe model is enkel de interne variant nog verkrijgbaar. Er is nog steeds de keuze uit vier verschillende drops (100, 125, 150 en 175 millimeter), twee diameters (30,9 of 31,6 millimeter) en twee afwerkingsniveaus (Factory met Kashima-coating of Performance met zwarte binnenpoot). Prijzen gaan van 339 tot 429 euro naargelang de versie. De nieuwe hendel voor op het stuur kost 69 euro.

Meer info via ridefox.com