Nieuw | Garmin Rally XC200: MTB-pedalen met een vermogensmeter
Door Jan Geys -
Meestal krijgen vermogensmeters een plaats in de cranks, maar op de weg vinden we ze ook al terug in de pedalen. Garmin is nu een van de eerste merken om MTB-pedalen uit te rusten met deze technologie die erg populair is bij de sportiefsten onder ons om hun trainingen te verfijnen. Als ambassadeur van Garmin krijgt Martin Maes de eer om de pedalen aan ons voor te stellen.
Martin Maes legt ons, terwijl hij de verpakking van een van de eerste Garmin-sets verwijdert, uit hoe dat komt: “Trainen met een vermogensmeter is veel efficiënter. De hartslag is een belangrijk gegeven, maar ook veel variabeler. Trainingen op basis van hartslagzones zijn daardoor veel minder doeltreffend dan trainingen op basis van goed gedefinieerde vermogenszones.” En dat geldt niet enkel voor de profs, ook gepassioneerde amateurs die zo veel mogelijk resultaat willen boeken in de enkele uren die ze per week trainen, kunnen hier baat bij hebben.
In vergelijking met een vermogensmeter in de crank, het onderdeel dat tot nu er het vaakst mee wordt uitgerust, bieden vermogensmeters in pedalen het voordeel dat ze makkelijker van de ene fiets op de andere kunnen gemonteerd worden. Dat is praktisch omdat het nog steeds een stevige investering vergt om één vermogensmeter aan te schaffen, laat staan dat je er voor elke fiets eentje moet voorzien …
Naast twee nieuwe modellen voor de racefiets, heeft Garmin als een der eerste merken ook MTB-pedalen met geïntegreerde vermogensmeter (of powermeter) in de catalogus staan. Naast het feit dat dit nuttig is voor je trainingen, is een vermogensmeter ook interessant om je inspanningen tijdens de wedstrijd beter in te delen. Na afloop kan je dan ook nog alles nauwkeurig analyseren (via Garmin Connect of via compatibele apps).
Van de nieuwe Garmin Rally XC-pedalen zijn twee versies verkrijgbaar: 100 en 200. Het eerste model heeft een prijskaartje van 699 euro en beschikt over één vermogenssensor terwijl je met de Rally XC200 het vermogen van elk been kunt meten. Daardoor kan je nog preciezer te werk gaan en een eventueel verschil in kracht tussen je benen aanpakken. Dit laatste model kost 1199 euro.
De pedalen zijn mooi afgewerkt en opgebouwd uit een lichaam in composiet dat versterkt werd door een stalen plaatje. Op de weegschaal komt een set van de Garmin Rally XC uit op 450 gram. In- en uitklikken doe je via een gelijkaardig mechanisme als het alomgekende Shimano SPD-systeem. Op de vermogensmeter kan een afwijking van +/- 1% zitten, waardoor ze op dit niveau tot de nauwkeurigste systemen op de markt behoren terwijl het prijskaartje tot de middenmoot behoort. Volgens Garmin bedraagt de autonomie ongeveer 120 uur vooraleer je de batterijen in de as moet vervangen.
Na afloop van deze presentatie kregen we een set van de Garmin Rally XC 200 mee naar huis voor een grondige test. We hebben de vermogensmeter reeds verbonden met onze Garmin watch en stelden vast dat er reeds na enkele seconden verbinding was, ook de configuratie was snel in orde. Over enkele weken mag je van ons een uitgebreide review verwachten!
Meer info via https://explore.garmin.com/nl-BE/cycling/#rally-xc200