Nieuw | Isaac Baryon Boost: racehardtail ‘pur sang’

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Nieuw | Isaac Baryon Boost: racehardtail ‘pur sang’

Het Nederlandse Isaac Cycle is in mountainbike-middens eerder een nobele onbekende. Akkoord, misschien word je op het asfalt wel eens voorbijgezoefd door een strakke carbon racer op smalle bandjes, maar in veld of bos zal je Isaac minder vaak aantreffen. De Isaac Baryon Boost moet daar verandering in brengen.

Oorspronkelijk begonnen als fabrikant van hoogwaardige carbon vorken voor racefietsen, ontpopte Isaac zich vanuit het Zuid-Limburgse Geleen al snel tot innovatieve pionier in de fietsbranche. Na de vorken volgden volledige frames en na de racefietsen volgden mountainbikes en gravelbikes. Het gehele ontwikkelingsproces, testen en assemblage vinden plaats in Nederland. Zo ook dus voor deze Isaac Baryon Boost, een van de twee mountainbike-modellen in het Isaac-gamma. Naast de Baryon Boost is er ook nog de goedkopere aluminium Tensor.

Triad 40

De Baryon Boost is een hardtail racemachine pur sang. Hoge snelheden en uitermate wendbaar waren de sleutelwoorden bij de ontwikkeling. Dat was reeds het geval met de vorige versie van de Baryon, deze Baryon Boost gaat echter nog een stapje verder. Ondertussen kan Isaac reeds bogen op twintig jaar ervaring in het bouwen van carbon frames. Doorheen de jaren is hun Advanced Carbon Technology dan ook verder geperfectioneerd waarbij Isaac gebruikmaakt van een eigen specifieke carbon lay-up om elke fiets op de juiste plaats te voorzien van sterkte en comfort. Net als vele andere merken maakt ook Isaac gebruik van vezels van de Japanse marktleider Toray. De Isaac-frames zijn monocoque frames waaraan de staande en liggende achtervorken worden verlijmd. 

Bij Triad 40 gebruikt Isaac drie soorten carbon. De treksterkte bedraagt veertig ton per vierkante centimeter. Dat levert een extra stijf en erg licht frame op. Het frame in maat M zou 1050 gram wegen. De Boost in de benaming slaat uiteraard op het feit dat er gebruikgemaakt wordt van de Boost-standaard. Banden tot 2.3” zijn mogelijk.

Het frame ziet er bijzonder strak uit. De buizen lopen heel erg mooi in elkaar over, de interne kabelgeleiding kan ons aan de hand van de foto’s alvast bekoren.

Kleuren en smaken, we weten het, maar deze Arctic Blue vinden wij toch echt wel heel erg geslaagd, hoor. 

Geometrie

De geometrietabel leert ons dat Isaac het eerder beschaafd heeft gehouden en niet meteen de extreme waarden en graden is gaan opzoeken. Met een balhoofdhoek van 69,5 graden positioneert de Baryon Boost zich netjes in het midden tussen een erg vlakke of erg steile balhoofdhoek. Stack en reach zijn vergeleken met vele hardtails net dat tikje langer, net als de 430 millimeter van de chainstays. In tegenstelling tot wat in de geometrietabel staat, komt de zadelbuishoek op 73,5 graden te staan. Puur afgaande op deze waarden zou de Baryon Boost wel eens een erg stabiele en snelle bike kunnen opleveren die daarbovenop ook nog bijzonder vlot de bocht doorgejaagd wordt. 

Configureer zelf je fiets

Op de website van Isaac Cycle kan je zelf aan de slag om je fiets te configureren. Je kiest een Shimano- (SLX of XT) of een Sram-groep (GX Eagle). De wielset is een DT Swiss X1700. Als vork krijg je de keuze tussen een Suntour Axon 34 Elite of een Suntour Raidon 32. Je kiest nog stuurpenlengte, crankarmlengte, tandwielverhoudingen en zadel en je bike is klaar. 

De Isaac Baryon Boost is er vanaf 2669 euro. Een configuratie met de Sram GX Eagle-groep en de Axon 34 Elite gaf ons een prijs van 2999 euro. 

Meer info via www.isaac-cycle.com

Foto’s copyright Isaac Cycle

DoorJurgen Groenwals