Nieuw | Lando XC & Lando HT: een mountainbike bij Factor

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Lando XC & Lando HT: een mountainbike bij Factor

Factor is een jong merk uit Taiwan met Britse roots, dat sinds enkele jaren stevig ingeburgerd is in het wegpeloton. Het merk maakte eerst naam met verschillende indrukwekkende conceptfietsen voordat het fietsen begon aan te bieden die wel gevalideerd werden door de UCI voor gebruik in competitie.Nu waagt Factor zich met twee modellen aan het mountainbiken.

Aangespoord door het succes van de gravelfietsen – Factor heeft er twee in het assortiment – en de verwachtingen van zijn klanten, van wie 50% ook offroad zou rijden, besloot het merk een compleet assortiment mountainbikes te ontwikkelen.Hoewel er vandaag slechts twee fietsen worden getoond (die gericht zijn op XC-competitie), heeft men ons al verzekerd dat andere modellen met meer veerweg zullen volgen.

De Lando XC heeft zich al bewezen in de Cape Epic waar hij werd gebruikt door twee Amani-teams (één team bij de heren en één team in de mixed-categorie), wat een ontwikkelingsprogramma betreft voor Oost-Afrikaanse rijders. De Lando XC is een full-suspension met 100 tot 115 millimeter veerweg achteraan en 100 of 120 millimeter aan de voorkant.Factor ziet hem als een fiets die is ontworpen voor wielrenners die zijn overgestapt op mountainbiken, voor mountainbikers die gespecialiseerd zijn in lange afstanden of zelfs voor wedstrijdrenners van het hoogste niveau.Het is dan ook logisch dat hij gebaseerd is op een carbon frame dat slechts 2,1 kilogram zou wegen, inclusief achterdemper en bouten.

De ophanging is gebaseerd op een single pivot + link en een flexibele staande achtervork. De demper wordt hier langs de zitbuis en ondersteboven geplaatst, een constructie die gewicht bespaart omdat de demper een plaats krijgt in een gebied dat al is versterkt door de aanwezigheid van de trapas.

We merken op dat de anti-squatcurve een beetje bijzonder is, namelijk erg vlak (en zelfs licht toeneemt), en zich over de hele veerweg tussen de 80 en 100% bevindt.Volgens het merk is het doel daarvan om een responsieve ophanging te bieden met een consistente en voorspelbare grip, terwijl hij toch stug genoeg is om het pompen te beperken.

De geometrie is modern met een balhoofdhoek van 67 graden, een zitbuishoek van 75,5 graden en een liggende achtervork van 435 millimeter.Alleen de reach ligt nogal in het lage gemiddelde van de categorie: 430 millimeter op een medium en 460 millimeter op een large. De lengte van de bovenbuis werd jammer genoeg niet gecommuniceerd, want dit blijft een belangrijke indicator van de positie van de biker tijdens het trappen.

Voor de rest zien we een standaard T47-trapas, een Sram UDH-derailleurhanger, verschillende nokken voor accessoires, een Flatmount-standaard voor de steun van de achterste remklauw en natuurlijk de mogelijkheid om kabels intern door het frame te sturen. Op dit moment staat er slechts één montage gepland met een Sram XX1 Eagle AXS-aandrijving, DT Swiss-veringen, een cockpit en carbon wielen van Black Inc (het onderdelenmerk van Factor) en Goodyear Peak-banden. Dat alles levert een prijskaartje van 8399 euro op.

De Lando XC wordt in de catalogus vergezeld door de Lando HT. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het om een hardtail die ontworpen werd voor een vork met een veerweg van 110 millimeter. Eventueel past er ook een stijve, carbon Black Inc-vork in.

Het frame zou 850 gram wegen en heeft dezelfde kenmerken als die van de Lando XC: een T47-trapas, interne doorvoer voor de kabels, Sram UDH-derailleurhanger en een Flatmount-standaard voor de steun van de remklauw.

Ook dit model heeft een moderne geometrie met een balhoofdhoek van 68,5 graden, een zitbuishoek van 73,5 tot 74,5 graden naargelang de maat (jammer dat deze hoek vlakker is op de grote maten), een reach van 445 millimeter op de medium en een liggende achtervork van 430 millimeter. Net zoals bij de Lando XC werd ook in dit geval de lengte van de bovenbuis niet meegedeeld.

Ook van de Lando HT is slechts één versie verkrijgbaar, die bijna identiek is aan de Lando XC (Sram XX1 Eagle-aandrijving, DT Swiss-vork, cockpit en wielen van Black Inc, Goodyear Peak-banden). Dit model gaat voor 6499 euro over de toonbank. Beide modellen zijn vanaf 2 april beschikbaar via de website van Factor.

Meer info via factorbikes.com

DoorJan Geys