Nieuw | Last Asco & Celos: 120 of 130 millimeter voor slechts 10 kilogram

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Last Asco & Celos: 120 of 130 millimeter voor slechts 10 kilogram

Twee jaar na de Tarvo, met misschien wel het lichtste enduroframe dat er te vinden is, bouwt het Duitse Last verder aan zijn assortiment met twee nieuwe carbon modellen: de Celos met 120 millimeter veerweg en de Asco met 130 millimeter achteraan en 140 of 150 millimeter vooraan. Het aangekondigde gewicht maakt alvast indruk: respectievelijk 9,9 en 10,5 kilogram …

  • Een extreem licht frame met de naam Featherweight-layup. Dit frame zou 1,79 kilogram wegen, wat lichter is dan de meeste XC-frames.
  • Het andere frame is steviger en is ook voorzien van een opbergruimte in de onderbuis (inclusief twee opbergtasjes), de Superduty-layup. Dit frame zou 2,1 kilogram wegen, wat nog steeds zeer licht is in deze categorie.

Zoals je uit hun namen al kunt afleiden, zit het verschil tussen beide frames in de gebruikte koolstofvezels.We merken terloops op dat de Featherweight-layup een gewichtslimiet heeft van 100 kilogram, terwijl dat bij de Superduty-layup 120 kilogram is.

De ophanging gebruikt dezelfde architectuur als op de Tarvo en de Cinto, namelijk een single pivot + link met een flexibele staande achtervork.Deze constructie is erg populair op XC-full suspensions vanwege de voordelen voor het gewicht, de eenvoud en de stijfheid. Het systeem wordt vervolgens zeldzamer wanneer de veerweg groter wordt en in enduro zelfs uitzonderlijk omdat het ook zijn nadelen heeft: aanzienlijke doorbuiging van de staande achtervork en minder vrijheid dan bij een virtueel draaipunt.

Last koos voor een zeer progressief systeem (32% op de Celos, 34% op de Asco) met van origine al vrij hoge verhoudingen, wat wijst op een goede gevoeligheid aan het begin van de slag.Ook de anti-squat ligt aan de hoge kant waardoor de fietsen best dynamisch zouden moeten zijn, terwijl de anti-rise relatief neutraal is.

De Asco en de Celos mogen dan wel hetzelfde frame delen, toch zijn het twee totaal verschillende fietsen dankzij de keuze van onderdelen die Last heeft gemaakt.

De Celos is uitgerust met een 210×50 millimeter demper waardoor hij achteraan een veerweg van 120 millimeter ontwikkelt. Het merk raadt ook aan om vooraan een vork te monteren met een identieke veerweg.

De geometrie is, zoals wel vaker bij kleine Duitse merken, modern: een balhoofdhoek tussen 66,1 en 66,4 graden, een zitbuishoek tussen 78,1 en 78,7 graden, een liggende achtervork die varieert tussen 430 en 443 millimeter naargelang de maat en een reach van 457 millimeter voor de maat 170 (lengte biker, te vergelijken met een SM) of 479 millimeter voor de maat 180 (te vergelijken met een ML).

De Asco wordt op pad gestuurd met een demper van 210 x 55 millimeter, goed voor een veerweg van 130 millimeter achteraan. Vooraan heb je de keuze uit een vork van 140 of 150 millimeter (in dit geval enkel in combinatie met de Superduty-layup).

Door de langere vork is het logisch dat de hoeken op dit model iets vlakker zijn en de reach iets korter. Bij de vork van 140 millimeter hebben we een balhoofdhoek tussen 65,3 en 65,5 graden, een zitbuishoek tussen 77,3 en 77,8 graden, een liggende achtervork van 431 tot 443 millimeter en een reach van 448 (maat 170) of 470 millimeter (maat 180). De montage van een vork van 150 millimeter zorgt ervoor dat de hoeken nog eens 0,4 tot 0,5 graden vlakker worden en dat er 5 millimeter afgaat van de reach. 

Zoals altijd bij Last, is de afwerking bijzonder netjes: de onderbuis wordt beschermd door een lang stuk carbon bekleed met mousse (om de schokken beter te absorberen in plaats van ze rechtstreeks naar het frame door te geven), de kabels worden over de volledige lengte door het frame geleid en je kan kiezen uit verschillende afwerkingsopties, van raw tot een gepersonaliseerde laklaag.

Elk model wordt met de hand gemaakt, gelakt en gemonteerd in Duitsland, beginnend van een carbonvezel die in Japan wordt geproduceerd en in Italië wordt geïmpregneerd met hars. Om zijn kwaliteitsnormen en klantenservice te handhaven, beperkt Last de productie tot 100 frames per jaar voor elk van deze twee modellen.

Tot slot geven we nog de prijzen mee. Zowel de Asco als Celos hebben een instapprijs van 4399 euro voor het frame zonder de demper (meerdere opties mogelijk). Last biedt ook complete fietsen aan en in dat geval moet je rekenen op minimum 6599 euro voor de Asco (130/140 millimeter) en 7079 euro voor de Celos (120 millimeter). Op elk frame rust een garantie van zes jaar en tijdens de eerste drie jaren hoort daar ook nog een crash replacement programma bij.

Meer info via last-bikes.com

DoorJan Geys