Nieuw | M-pulse naven van Stan’s

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Nieuw | M-pulse naven van Stan’s

Stan’s, gekend van de NoTubes velgen en wielen, heeft twee jaar besteed aan het ontwerp, de ontwikkeling en verfijning van een nieuwe naaf. De M-pulse naaf combineert kwaliteitsmaterialen met een vernieuwd inschakelsysteem, om zo een betrouwbare aangrijping te bieden en tegelijk minder weerstand te geven dan conventionele naven met pallen. Wat is er zo speciaal aan de nieuwe naven? Lees het hier!

In één woord: magneten. Het hart van de M-pulse naaf is een vergrendelingssysteem met zes pallen die zijn uitgerust met zeldzame aardmagneten van Neodymium. Met maar liefst 216 (!) aangrijpingspunten hebben M-pulse naven bovendien slechts 1,66° rotatie nodig om je pedaalkracht over te brengen op het achterwiel. Bij inschakeling grijpen meerdere tanden van elke pal in een geharde stalen ratelring, terwijl de magneet van elke pal voor een perfecte uitlijning zorgt. Dit zorgt er niet alleen voor dat M-pulse freehubs volgens de Amerikaanse fabrikant betrouwbaarder en consistenter zouden vastklikken dan traditionele veer-gebaseerde palontwerpen, maar het biedt ook een nog belangrijker voordeel: minder wrijving wanneer ze niet zijn ingeschakeld.

Het M-pulse inschakelsysteem is gebaseerd op het innovatieve Project321 magnetische palontwerp, en alle body’s, magnetische pallen, ratelringen, afstandsringen en assen worden vervaardigd in de kleine CNC-werkplaats van Project321 in Oregon. Elke M-pulse naaf wordt vervolgens volledig geassembleerd in het hoofdkwartier van Stan’s in Big Flats in de staat New York. Door de belangrijkste M-pulse componenten in de VS te produceren en de naven zelf te assembleren, claimen ze bij Stan’s een hogere mate van precisie, aandacht voor detail en kwaliteitscontrole.

Waarom zijn magneten volgens Stan’s beter? Alle naven hebben in de praktijk te lijden onder de vertraging die je tijdens het rijden ondervindt. Conventionele mechanische palveren proberen voortdurend de pallen in de ratelring te duwen. Deze drukveren zijn het zwakst wanneer ze volledig uitgetrokken zijn, omdat de tanden van de pal dan in de tanden van de ratelring grijpen, maar naarmate je verder rijdt en de tanden van de pal loskomen van de ratelring, worden de drukveren samengedrukt en oefenen ze nog meer duwkracht uit. Dit veroorzaakt een aanzienlijke weerstand en wrijving.

M-pulse naven gebruiken de trekkracht van Neodymium magneten om de weerstand tot een absoluut minimum te beperken, terwijl ze toch met betrouwbare precisie kunnen aangrijpen zodra je op een pedaal trapt.

In tegenstelling tot de “inefficiënte” mechanische duwveersystemen gebruiken M-pulse naven de trekkracht van Neodymium magneten om de weerstand tot een absoluut minimum te beperken, terwijl ze toch met betrouwbare precisie kunnen aangrijpen zodra je op een pedaal trapt. Magnetische trekveren zijn op hun sterkst wanneer de pal is ingeschakeld en zijn het zwakst tijdens het doordraaien, wat het ideale scenario is om de draaiweerstand te verminderen. Project321’s gepatenteerde plaatsing van de krachtige maar kleine en zeldzame aardmagneten laat de pallen zichzelf snel en consistent uitlijnen tijdens het schakelen, terwijl het een naaf creëert met bijna geen rotatieweerstand tijdens het doorrollen.

De zes magnetische pallen en de gehard stalen ring van de M-pulse naaf zijn ook ontworpen om langer mee te gaan dan conventionele mechanische veren, die na verloop van tijd “moe” kunnen worden, en dan hun spanning kunnen verliezen en verkeerd uitgelijnd kunnen raken. Met een betere duurzaamheid, sterkere vergrendeling en minder weerstand is het M-pulse ontwerp dus, zeker in theorie, een betere manier om een naaf te bouwen.

M-pulse naven zullen enkel verkrijgbaar zijn via complete wielsets voorzien van de nieuwe MK4 asymmetrische velgen, waaronder de 30 mm brede Flow MK4, 28 mm brede Arch MK4 en 25 mm brede Crest MK4 die einde maart/begin april op voorraad worden verwacht bij Sabma, de distributeur van Stan’s in de Benelux en Frankrijk. De flenzen zijn geoptimaliseerd om de spaakspanning aan beide kanten van de velg beter in balans te brengen. Dankzij de M-pulse naven kan één enkele spaaklengte worden gebruikt voor een complete MK4 wielset. Als het op onderhoudsgemak aankomt, gaat er niets boven het gebruik van dezelfde spaaklengte. Alle wielen zijn nog steeds voorzien van traditionele J-bend spaken, de meest gangbare spaken die gemakkelijk te vinden zijn, mocht je ooit een nieuwe nodig hebben.

Alle carbon CB7 en Podium SRD serie wielen zullen ook voorzien worden van de nieuwe M-pulse naven. M-pulse naven zijn verkrijgbaar in Shimano Micro Spline, HG of SRAM XD/XDR , in 6-bolt of CenterLock en configuraties die passen op alle populaire steekasbreedtes. De nieuwe naven worden ondersteund door een garantie van 5 jaar.

Meer informatie: www.NoTubes.com

DoorJeffry Goethals