Nieuw | Mondraker breidt zijn gravelgamma uit met de Arid Alloy

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Mondraker breidt zijn gravelgamma uit met de Arid Alloy

Mondraker is een specialist in sportieve mountainbikes en elektrische mountainbikes. Tegelijkertijd blijft het merk werk maken van zijn gravelgamma, maar met behoudt van zijn offroad-DNA. Na de Dusty (e-gravel) en de Arid presenteert Mondraker nu ook een aluminium en meer toegankelijke versie van zijn veelzijdige gravelbike.

Het Spaanse merk, waarvan we de kantoren onlangs bezocht hebben, communiceert dat er van die nieuwe aluminium Arid meteen twee modellen beschikbaar zijn: de Mondraker Arid S en de Arid R. Beide delen hetzelfde frame en nemen het design en de geometrie van het carbon model over.

Als de aluminium Mondraker Arid het pad van het carbon model volgt, hebben we te maken met een redelijk veelzijdige fiets, die zeer geschikt is voor offroad-gebruik. Onze review van de Mondraker Arid Carbon kan je hier terugvinden: Test gravel | Mondraker Arid Carbon RR: de ziel van een globetrotter.

Van de Mondraker Arid Carbon neemt de aluminium versie alvast het herkenbare design over, zoals de karakteristieke staande achtervork.

Het merk kondigt aan dat het de bevestigingspunten op de fiets heeft behouden en dat alle modellen een carbon vork hebben. Deze fiets is volgens het merk “comfortabel, efficiënt en ontworpen voor lange ritten. De Mondraker Arid is klaar om je te vergezellen, waar je gravelavontuur je ook brengt.”

Verder treffen we opnieuw een breed stuur aan, kabels die in de headset zijn verwerkt, talrijke kleine beschermingen en ruimte voor banden tot 50 mm breed.

De fiets is ontworpen rond een enkel kettingblad en biedt plaats aan maximaal zes bidons dankzij de talrijke bevestigingspunten voor accessoires.

Het is echter weinig verrassend dat je op de aluminium variant het opbergvak in de onderbuis moet missen. Ook de zadelpen en de in het frame geïntegreerde zadelpenklem zijn verdwenen. Bij het aluminium model vinden we een meer traditionele constructie.

Het frame is gemaakt van aluminium 6061 en weegt 1992 gram in maat M.

Het merk kondigt verder ook aan dat het bijzondere aandacht heeft besteed aan het gewicht en het comfort. Wat dit laatste punt betreft, is het altijd een complexe afweging tussen de keuze van de buizen, de materialen en de kwaliteit van de lassen die meer of minder tolerantie en comfort toestaan.

Zo heeft het merk gewerkt aan een “betere verdeling van de lasten op de framebuizen, waardoor de algehele spanning wordt verminderd” en aan een “gecontroleerde flexibiliteit dankzij het specifieke ontwerp van de staande achtervork en hun geoptimaliseerde verbinding met de zitbuis.”

Qua geometrie wordt een klassieke Mondraker-aanpak gehanteerd met iets langere fietsen, een iets opener balhoofdhoek en korte stuurpennen. Het doel is om de fiets stabieler te maken, zonder dat dit ten koste gaat van de rijeigenschappen.

De fiets is verkrijgbaar in 5 maten (waaronder één maat M/L). Bij de maten S en M wordt een stuur van 440 mm gemonteerd, bij de maten M/L, L en XL is dat een stuur met een breedte van 460 mm. Tussen elke fietsmaat neemt de lengte van de stuurpen met 10 mm toe, van 60 mm (maat S) tot 90 mm (maat XL).

Mondraker Arid Alloy: versies en prijzen 

Mondraker Arid R: 2799 euro

Mavic Allroad disc-wielen, Maxxis Reaver-banden 45 mm, Sram Apex AXS-groep, 40t-kettingblad.

Mondraker Arid S: 2399 euro 

Mavic Allroad disc-wielen, Maxxis Reaver-banden 45 mm, Shimano GRX 610-groep, 40t-kettingblad.

Meer info via https://mondraker.com

Door  Jan Geys