Nieuw | Mondraker F-Podium: een tweede generatie die matuurder wordt

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Mondraker F-Podium: een tweede generatie die matuurder wordt

Na een maand lang teasen tijdens de wereldbeker, heeft Mondraker nu officieel zijn nieuwe F-Podium onthult voor XC! Met deze nieuwe generatie wil het merk lessen trekken uit het vorige model om een ​​machine aan te bieden die efficiënter is dan ooit, zonder zijn identiteit te verliezen. 

Toen hij in 2019 uitkwam, ‘verraste’ de oude F-Podium met bijna ‘conservatieve’ keuzes voor een merk als Mondraker, waarvan we gewend waren dat het uitpakte met vooruitstrevende concepten. Het merk koos toen voor 100 mm veerweg en een stijve zadelpen. Desalniettemin bleek de fiets erg prettig om mee te rijden dankzij het goed doordachte trio geometrie, ophanging en stijfheid, en de iets later gearriveerde DC-versie met 120 mm veerweg wist ons helemaal te overtuigen.

Voor deze nieuwe generatie wilde het merk uit Alicante het beste van twee werelden samenbrengen. De veerweg neemt toe tot 120 mm voor en 110 mm achter, maar dit is niet de enige evolutie aan de ophanging, aangezien de architectuur zelf ook grondig evolueert.

De basis van het Zero-concept (voor nul pompen, nul kick back en nul blokkeren tijdens het remmen) wordt behouden met een virtueel draaipunt en een zwevende demper, maar deze laatste wordt voortaan rechtstreeks op de achterdriehoek gemonteerd, net boven de liggende achtervork.

Volgens Mondraker maakt deze verandering het mogelijk om een ​​meer progressieve ophanging aan te bieden die is aangepast aan de moderne circuits en tegelijkertijd aan gewicht (de link die de liggende achtervork met de voorste driehoek verbindt is eenvoudiger en kleiner dan vroeger), stijfheid en ruimte wint voor een telescopische zadelpen met een langere drop en voor twee bidonhouders. Geweldig!

Qua geometrie heeft Mondraker grofweg de reach van de eerste F-Podium behouden (455 mm in M ​​of -5 mm, 480 mm en geen veranderingen in L), maar de positie is iets hoger (stack van +20 tot 25 mm) vanwege de 120 mm vork en de toch al zeer korte balhoofdbuis. Nog een maatverandering: de wielbasis wint 20 tot 36 mm, deels vanwege de liggende achtervork (+3 mm) maar vooral vanwege de balhoofdhoek die 1,5° vlakker wordt en nu 66,5° bedraagt.

Qua normen heeft Mondraker gekozen voor oplossingen die het leven makkelijker maken: de trapas is voorzien van schroefdraad (BSA 73), de remklauw van de achterrem heeft een Postmount 160-standaard in plaats van Flatmount en het frame is nu ontworpen rondom de Sram UDH interface, waardoor het kan worden gebruikt met een derailleurhanger of zonder voor de nieuwe Sram T-Type aandrijvingen (lees Sram Eagle AXS 2023: een nieuw tijdperk breekt aan).

Merk ten slotte op dat het eigen componentenmerk OnOff nu een cockpit uit één stuk aanbiedt op het duurste model (stuurpen van 55 tot 75 mm voor een breedte van 760 mm) en dat de diagonale buis zo werd ontworpen dat een magnetische Fidlock-bidonhouder op de best mogelijke manier kan geïntegreerd worden.

Het gamma bestaat uit vier modellen: F-Podium voor € 4.999 (de enige zonder telescopische zadelpen), de F-Podium R voor € 6.799, de F-Podium RR voor € 7.999 (de enige met Fox-vering) en de F-Podium RR SL voor € 10.999. Merk op dat alle fietsen zijn uitgerust met Sram, maar alleen de RR SL profiteert van een AXS T-Type groep, de andere zijn in klassieke montage en kabelbediening.

Meer info via mondraker.com

DoorJan Geys