Nieuw | Öhlins RXF 34 m.2: korte maar gretige veerweg

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Öhlins RXF 34 m.2: korte maar gretige veerweg

Öhlins werpt zich opnieuw op de markt van vorken met weinig veerweg! Zeven jaar na de lancering van de RXF 34, een veelzijdig trailgericht model, onthult het Zweedse merk nu de RXF 34 m.2.De naam suggereert ‘eenvoudigweg’ een tweede generatie, maar in werkelijkheid is het een gloednieuwe vork waar we mee te maken hebben.

Öhlins besefte dat het best weer van nul kon beginnen en deed dat ook. Van de oude RXF 34 werd enkel de zwevende as behouden. Het chassis, de cartridge, de veer … alles werd opnieuw ontworpen om beter te voldoen aan de verwachtingen van de markt.

Laat ons beginnen met de buitenkant. De RXF 34 m.2 is voortaan enkel nog verkrijgbaar met een veerweg van 120 of 130 millimeter en zou volgens het merk 1698 gram wegen. Op papier is dat 40 gram lichter dan een Fox 34 Factory Grip2, maar wel 200 gram zwaarder dan een 34 SC Factory Fit4; of 140 gram lichter dan een RockShox Pike Ultimate, maar 160 gram zwaarder dan een Sid Ultimate.

Met andere woorden, de RXF 34 m.2 zwemt tussen twee wateren en daar voelt hij zich uitstekend bij.Öhlins presenteert de nieuwe vork als een downcountry-vork of zelfs als trail-vork voor een iets ondermaatse fiets (voor meer sensaties).Je hebt daarom een ​​stijver chassis nodig dan bij een klassieke XC-vork om de grotere belastingen te weerstaan, wat onvermijdelijk meer gewicht toevoegt. Maar aangezien we ons in een segment bevinden waar trapdynamiek nog steeds belangrijk is, moet je dit als merk zo goed mogelijk onder de knie hebben.

Als we kijken naar wat de concurrentie doet, kunnen we niet anders dan zeggen dat een 140 millimeter-versie ook niet had misstaan in het assortiment … en Öhlins geeft ons daar geen ongelijk in. Het merk is er inderdaad mee bezig en deze versie zou iets later in het jaar op de markt moeten verschijnen.

Binnenin is het opnieuw de zoektocht naar een zo laag mogelijk gewicht die de leidraad vormde voor het geheel. Daarbij kwam nog dat men ook streefde naar eenvoud. Productmanager Thomas Westfeldt legt ons uit dat door de discipline waarvoor hij bedoeld is, de RXF 34 m.2 aan minder heftige schokken moet kunnen weerstaan ​​dan een enduro- of DH-vork, en dat men daardoor bepaalde andere technische keuzes kon maken.Maar hoewel er niet echt downcountry-wedstrijden zijn, werkt deze vork toch als een echt racemodel met al ons gravity-DNA erin”, aldus Thomas.

Dit vertaalt zich door het achterwege laten van het systeem met 3 luchtkamers ten voordele van het klassieke duo bestaande uit een positieve en negatieve kamer die automatisch worden gebalanceerd.Om de progressiviteit aan het einde van de slag onder controle te houden, zitten er nu plastic volume spacers (maximaal 5 of 6, afhankelijk van de slag) onder de dop van de positieve kamer, zoals elders veel wordt gedaan.Het merk gebruikt een bijzonder groot luchtvolume in de vorkpoten om de rol van de veer in de algemene prestaties van de vork te benadrukken.

Een OTX18-cartridge (One Tube) staat voortaan in voor de demping tegenover een TTX18-cartridge voordien (Twin Tube).Öhlins wilde niet bij de details blijven stilstaan, maar het merk verzekerde ons dat deze nieuwe cartridge een directe afstammeling is van de TTX en dat deze moet worden beschouwd als een evolutie die is geoptimaliseerd voor downcountry. Het belangrijkste voordeel dat naar voren werd geschoven, is het gewicht, aangezien de OTX18 27% lichter zou zijn dan de TTX18.

Verder biedt de OTX18 dezelfde aanpassingen als de TTX18: een breed bereik voor de rebound en compressie bij lage snelheid (elk met 15 klikken), evenals een extra draaiknop waarmee je eerst de compressie bij hoge snelheid kan regelen (2 klikken) en vervolgens in de laatste positie de Climb-modus activeert. Deze laatste stand – voor de meest rollende beklimmingen – werd overigens ook herzien. Zoek verder niet naar een hendel op het stuur.

Wat de praktische gegevens betreft, is de RXF 34 m.2 alleen beschikbaar voor 29″-wielen en met een offset van 44 millimeter. Op de vork zit een Postmount-remklauw voor een remschijf van 160 millimeter, maar de vork accepteert alle schijven met een diameter tot 203 millimeter. De vork werd ook getest naargelang de standaarden die gelden op e-bikes en biedt voldoende ruimte om een ​​2.6″-band te monteren.Op het model met een veerweg van 130 millimeter bedraagt de afstand tussen de wielas en het T-stuk 541 millimeter, wat hetzelfde is als bij een Fox 34 of een RockShox Pike.

Zoals gebruikelijk zal er op de website van het merk ook een grote database met instellingen toegankelijk zijn, evenals handleidingen en onderhoudskits voor kleine onderhoudswerkzaamheden. Reken tot slot op 1294 euro voor deze nieuwe Öhlins RXF 34 m.2.

Meer info via ohlins.com/products/mountainbike/

Foto’s copyright Öhlins

DoorJan Geys