Nieuw | Öhlins werpt zich op XC

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Öhlins werpt zich op XC

Na DH en enduro werpt Öhlins zich nu op XC! Een vork en twee dempers vormen het gamma met als doel alle knowhow die de reputatie van het Zweedse merk in andere disciplines heeft gemaakt, over te brengen naar onze fietsen met kleine veerweg … en ook om te schitteren op de Olympische Spelen van volgend jaar. Hier is alles wat je moet weten:

De vork, die luistert naar de lieve naam RXC34 m.1, heeft een relatief klassieke constructie. Ze heeft twee kamers (een negatieve en een positieve) zoals op de RXF34 voor trail in plaats van drie zoals op de enduro- en DH-modellen. Deze laatste modellen hebben recht op een tweede positieve kamer die speciaal bedoeld is voor het beheer van het einde van de slag. Het gedrag is grotendeels aanpasbaar, aangezien Öhlins specificeert dat je maximaal 5 tokens in de positieve kamer (beheer van progressiviteit) en 7 tokens in de negatieve kamer (beheer van gevoeligheid) kunt toevoegen.

We merken ook op dat deze vork, voor zover wij weten, het enige XC-model is dat is uitgerust met een zwevende wielas, ontworpen om de vork-naafinterface te optimaliseren en wrijving te verminderen die het gevolg kan zijn van een verkeerde uitlijning.

De OTX14-cartridge is nieuw en heeft, net als de OTX18 van de RXF34, een single tube ontwerp en geen twin tube, zoals bij de vorken met de langste veerweg in het assortiment. Op de meest klassieke versies kan je gewoon de rebound aanpassen met 12 klikken en is er een lockout met 3 standen op het stuur, maar als je kiest voor de lockout op de vorkkroon kan je de compressie bij lage snelheid instellen via 12 klikken.

Öhlins heeft zijn eigen blokkeerhendel ontworpen om een ​​compleet aanbod te hebben, met een trekkracht van 7,5 mm. Het merk lijkt zich er echter terdege van bewust dat de ergonomie van de cockpit een zeer persoonlijk onderwerp is en heeft daarom ook een adapter ontwikkeld die het gebruik van hendels met een trekkracht van 5,5 mm, zoals bij het DT Swiss-model, mogelijk maakt.

In de catalogus wordt de RXC34 m.1 aangeboden met aluminium kroon en vorkbuis met 110 of 120 millimeter veerweg (een versie van 100 millimeter is gepland) tegen een prijs van 1495 euro voor 1598 gram of met carbon kroon en vorkbuis in 110 of 120 millimeter voor 1695 euro en 1496 gram. Van deze laatste is ook een Race-versie, beperkt tot 100 millimeter veerweg om 20 gram te besparen, beschikbaar.

De TXC Air-demper is verkrijgbaar in de versies TXC1 Air en TXC2 Air. De eerste (linksboven) heeft een relatief klein lichaam, dus een kleinere veer die licht en progressief is en een vrij exclusief algemeen gedrag. De tweede (onderaan op de foto) is iets omvangrijker en logischerwijs iets veelzijdiger.

Afgezien van dit verschil delen de twee versies hetzelfde ontwerp. Zo zien we in beide gevallen een TTX-cartridge met dubbele buis van de grote schokdempers van het merk, een reboundverstelling met 12 klikken en een lockout met 3 standen. Net als bij de vork kan je voor de blokkering op het stuur of op de demper kiezen, wat vervolgens toegang geeft tot een extra aanpassing van de compressie bij lage snelheid via 16 klikken.

De twee dempers worden aangeboden voor dezelfde prijs van 695 euro, maar per saldo is de TXC1 Air met dezelfde afmetingen iets lichter dan de TXC2 Air (245 tegenover 255 gram). Hier is de volledige lijst met beschikbare maten:

  • TXC1 Air: 165×37,5 – 165×40 – 185×47,5 – 185×50 – 190×37,5 – 190×40 – 210×47,5 – 210×50
  • TXC2 Air: 165×37,5 – 165×40 – 165×42,5 – 165×45 – 185×47,5 – 185×50 – 185×52,5 – 185×55 – 190×37,5 – 190×40 – 190×42,5 – 190×45 – 210×47,5 – 210×50 – 210×52,5 – 210×55

We eindigen met een laatste woord over een service aangeboden door Öhlins: zoals het al doet voor zijn modellen met de langste veerweg biedt het Zweedse merk de Performance Suspension Guide aan op zijn site. Geef het merk en model van jouw fiets, jouw gewicht en de gewenste sag aan en de module zal putten uit de database van Öhlins om je instellingen (druk en tokens) voor te stellen die zijn aangepast aan jouw situatie.

Meer info via ohlins.com

Foto’s copyright Öhlins

DoorJan Geys