Nieuw | Orbea Urrun: kleine motor maar ruime horizonten

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Orbea Urrun: kleine motor maar ruime horizonten

Urrun betekent “ver” in het Baskisch en met deze naam wil Orbea de filosofie van dit nieuwe model overbrengen: een fiets die is gemaakt om te ontdekken en te verkennen, maar ook om je reis in de wereld van het mountainbiken mee te beginnen. Er werd gekozen voor de eenvoud van een hardtail die licht ondersteund wordt en goed uitgerust is voor meer comfort. De Urrun is niet meteen bedoeld voor ervaren rijders, maar hij bevat wel alle technologieën van hun fietsen.

Er moet echter worden opgemerkt dat de interne doorgang van de kabels door de headset de dingen bemoeilijkt voor bepaalde onderhoudswerkzaamheden aan de fiets.

Voor de ondersteuning rekent Orbea op zijn EP8 RS-systeem dat ontwikkeld werd in samenwerking met Shimano en uniek is voor het merk.Ter herinnering: dit is een schijnbaar klassieke Shimano EP8-motor, maar waarvan de software is herzien om een rijgedrag te bieden dat zo dicht mogelijk bij het natuurlijke trapgevoel ligt.We hebben dus iets minder koppel en een ondersteuning die begint bij een iets hogere trapfrequentie.

Op de volledig geveerde Rise wordt dit systeem gebruikt om de meer sportieve rijders te verleiden, maar op de Urrun ziet Orbea het vanuit een andere hoek.Het merk realiseert zich dat meer dan 50% van de e-bikers, en met name degenen die het doelwit zijn van de Urrun, niets anders dan de Eco-modus op hun e-bike gebruiken.Een lichte ondersteuning zoals die van de EP8 RS lijkt dan ook aangewezen voor deze mensen, aangezien ze nooit profiteren van de capaciteiten van een “grote” motor.Bovendien maakt het de fiets gemakkelijker te hanteren als je een beginner bent en verlengt het de actieradius en de levensduur van de batterij.

Over de batterij gesproken, Orbea koos ervoor om de Urrun uit te rusten met zijn 540 Wh-model zoals op de aluminium Rise, in plaats van de 360 ​​​​Wh van de carbon Rise.Het is een beetje zwaarder maar wel geruststellender.De batterij is niet verwijderbaar, want om erbij te kunnen moet eerst de motor verwijderd worden. Hierdoor kon men het gewicht verminderen en de stijfheid van de fiets verhogen (handig met het gewicht van de elektrische ondersteuning).Bovendien is het systeem compatibel met de 252 Wh Range Extender die op de onderbuis wordt gemonteerd op de plaats van een van de twee bidonhouders, waardoor de totale capaciteit voor lange ritten kan verhoogd worden tot 792 Wh.

Nog steeds over hetzelfde onderwerp informeert Orbea ons dat de connectiviteit van het RS-systeem enigszins is herzien sinds de release.Op de Urrun profiteren we van een nieuwe geminiaturiseerde schakelaar, een nieuwe oplaadpoort en een nieuwe aangepaste oplader.De laatste, Smart Charger genaamd, wisselt zelf af tussen een intensiteit van 2 A en een intensiteit van 4 A, afhankelijk van de laadtoestand van de batterij (of de Range Extender) om de levensduur te verlengen.

Waar de uitrusting (zie hieronder) en de afwerking veel geavanceerdere modellen waardig zijn, is de geometrie veel minder roekeloos.Met een lange liggende achtervork (445 millimeter), een zeer korte reach (405 millimeter in maat M) en een relatief open stuurhoek voor een 120 millimeter (66 graden), is de Urrun niet meteen bedoeld voor zij die zich wagen aan technische paden.

We vinden op de Urrun bepaalde kenmerken die bij de meeste van onze mountainbikes ontbreken, maar die zijn veelzijdigheid op een bepaalde manier accentueren: hij is compatibel met de montage van een fietsstandaard of bagagedrager, maar ook een aanhanger!

Het assortiment bestaat uit twee modellen, de Urrun 10 (4799 euro) en de Urrun 30 (3799 euro), die al verkrijgbaar zijn.De eerste is uitgerust met een Fox 34 Performance-vork, Shimano-aandrijving (Deore XT-shifter en -derailleur, SLX-cassette, Deore-ketting), Magura MT5 E-Stop remmen, Race Face AR 30-wielen en Maxxis Rekon-banden van 2.4″ met Exo+ karkas.

De tweede is uitgerust met een Marzocchi Bomber Z2-vork, Shimano Deore-remmen, Shimano Deore 10-speed aandrijving en Orbea OC1 29-wielen. De telescopische zadelpen is niet standaard op dit model, maar wordt als optie aangeboden.

A priori lijkt deze fiets niet in lijn te liggen met de bolides waar we normaal mee aan de slag gaan, maar collega Olivier viel als een blok voor hem toen hij de fiets de eerste keer zag. Een test zou dan ook wel eens snel kunnen volgen.

Meer info via orbea.com

DoorJan Geys