Nieuw | RockShox Domain: terug van weggeweest

Techniek
22 April 2021 — Jurgen Groenwals

De Domain is terug van weggeweest! In 2007 kwam deze vork het gamma van RockShox versterken als kleine zusje van de legendarische Boxxer. Met naar keuze een enkel of dubbel T-stuk vestigde de RockShox Domain zich in de jaren daarna als een solide freeride/DH-vork voor beginners. Het was een eenvoudig maar betrouwbaar model zonder te veel poespas dat toch zeer goede prestaties leverde. Na een paar seizoenen weggeweest te zijn, keert de Domain nu terug. Dit keer haalt ze de mosterd bij de Zeb die vorig jaar werd uitgebracht, met een gloednieuw chassis met enkel T-stuk en binnenste vorkpoten met een diameter van 38 millimeter.

Deze Domain plaatst zich dus in hetzelfde segment als de Zeb, te weten grote endurobakken en e-bikes. Visueel lijkt het chassis identiek aan dat van de Zeb, maar de Domain neemt ook een groot deel van haar karakteristieken over: postmount remklauw van 200 millimeter, ruimte voor banden tot 2,8” (zowel in 27,5 als 29″), een conische stuurbuis, keuze uit meerdere maten van T-stukken voor een mooie integratie met alle formaten van balhoofdbuizen, … Enkel bij de veerweg is de keuze beperkter: de Domain is verkrijgbaar in 150, 160, 170 en 180 millimeter terwijl er bij de Zeb nog een model van 190 millimeter volgt.

Binnenin zien we meer verschil. De Domain gebruikt bijvoorbeeld 6000-aluminium voor de binnenste vorkpoten, terwijl de Zeb kiest voor de 7000-serie. Daardoor is het onmogelijk om de DebonAir-veer van de Zeb te gebruiken; de Domain krijgt dan ook een eigen fabricaat vering die de technologie van de DebonAir overneemt. 

Wat de hydraulica betreft, hebben beide vorken niets met elkaar te maken. De Domain gebruikt een Motion Control R- (met enkel de mogelijkheid om de rebound in te stellen) of RC-dempercartridge  (met mogelijkheid om de compressie bij lage snelheid in te stellen) naargelang het niveau in het gamma. De Motion Control kennen we al een tijdje van onder meer de Yari, Revelation of Reba. Er is wel degelijk een verschil met het gedrag van een Charger 2.1-dempercartridge die in de topmodellen terug te vinden is, zowel qua comfort als prestaties. Maar deze cartridge werkt wel efficiënt genoeg om je op de paden te amuseren zonder je eraan te ergeren.

Het gevolg van al deze verschillen is dat de Domain zwaarder is dan de Zeb. RockShox kondigt een gewicht aan van 2540 gram, wat ongeveer 300 gram meer is. Voor een vork met een enkel T-stuk is dat veel en we komen daarmee bijna op hetzelfde gewicht uit als een Boxxer met een dubbel T-stuk (slechts 10 tot 20 gram zwaarder). Voor een zachter prijskaartje moet je nu eenmaal ergens toegevingen doen. De prijs van de Domain: exact 594 euro.

Voor een nieuwe vork die rond een nieuw en stevig chassis en een bewezen dempercartridge werd gebouwd, is dat interessant. Dit tarief is op enkele euro’s na even duur als de Yari, Revelation en Reba, respectievelijk de kleine zusjes van de Lyrik, Pike en Sid. De Domain integreert zich dus perfect in het gamma van RockShox, met verfijnde topmodellen waarvan telkens een goedkopere afgeleide verkrijgbaar is. 

Uiteraard zijn er ook nu weer verschillende kits verkrijgbaar om je vork op een dag een upgrade te geven: 

  • Wanneer je over de Domain R beschikt, kan je er met kit 00.4318.060.000 een RC-model van maken en op die manier ook de compressie bij lage snelheid instellen. Je hebt dan ook een lockout voor de schappelijke som van 47 euro.
  • De volgende stap is de omschakeling naar een Charger 2.1 RC2-dempercartridge die je dus ook op de Zeb, Lyrik en Pike Ultimate terugvindt, inclusief de mogelijkheid om de compressie bij hoge en lage snelheid in te stellen. Dat heeft invloed op het prijskaartje: reken op 365 euro voor deze kit (referentie 00.4318.048.000). Maar dat is nog altijd goedkoper dan de 1089 euro van een Zeb Ultimate die dezelfde prestaties biedt.
  • Nog een kit is de 00.4318.061.000 waarmee je een lockout op het stuur toevoegt (OneLoc) voor de Motion Control RC-dempercartridge. Opgelet, deze lockout werkt enkel met de Motion Control RC-dempercartridge en kan niet aangepast worden aan de Domain R of de vorken die zijn uitgerust met de Charger 2.1 RC2-kit. Deze kit kost 114 euro.
  • Het korte en stijve spatbord dat je met een bout op de Zeb-vork kan monteren  (00.4318.047.000) is compatibel met de Domain. Deze gaat voor 23 euro over de toonbank.

Meer info via sram.com/en/rockshox