Nieuw | De Rocky Mountain Altitude krijgt een make-over!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | De Rocky Mountain Altitude krijgt een make-over!

Na een paar jaar trouwe dienst krijgt de Rocky Mountain Altitude een make-over. Op het programma staan ​​nog steeds compatibiliteit met een mullet-montage, de integratie van een opbergvak, maar ook een verandering van de ophanging voor het Canadese enduromodel.

De Rocky Mountain Altitude is een fiets die geen introductie behoeft. Met talrijke overwinningen in de Enduro World Series, met name in de handen van Jesse Melamed, was hij in 2022 tijdens het laatste jaar van samenwerking tussen Rocky Mountain en de in Squamish geboren renner ook de beste in het eindklassement.

Deze nieuwe versie van de Altitude behoudt dezelfde veerweg als de vorige (160/170 mm), maar markeert de terugkeer naar een laag geplaatste schokdemper, zoals te vinden op de Slayer (freeride) in 2006 of op de Flatline WC (DH) in 2008. Sindsdien gebruikten fietsen van het merk meestal een 4 bar linkage constructie. Hier zien we een systeem met een virtueel draaipunt dat vergelijkbaar is met wat we bijvoorbeeld bij Santa Cruz of Intense kunnen vinden, al merken we wel een verschillende verankering van de link op: op de zitbuis en niet op de bovenbuis. De nieuwe kinematica is meer lineair en iets minder progressief dan de oude versie, voor een voorspelbaarder gedrag.

Net als zijn kleine broertje, de Rocky Mountain Instinct, verliest de Altitude de Ride-9 (een flip-chip systeem dat de aanpassing van de geometrie mogelijk maakt) en zijn negen posities ten gunste van een vereenvoudigde versie met vier posities, de Ride-4 (op de foto hierboven zichtbaar ter hoogte van de as van de schokdemperkop).

Als we de oude versie met de Ride-9 en de nieuwe versie met de Ride-4, beide in neutrale stand, qua geometrie met elkaar vergelijken, wordt de stuurhoek 1,5° steiler naar ​​63,5°. De reach blijft in maat M ​​net als op de vorige versie 455 mm lang, maar de fiets is nu uitgerust met balhoofdcups van ± 5 mm. De lengte van de bovenbuis gaat van 610 mm naar 584 mm, mede dankzij een zitbuis die 1,5° rechter is geworden tot 77,5°.

Op de oude versie was de achterste driehoek hetzelfde, ongeacht de grootte van het frame. De Altitude was uitgerust met een liggende achtervork die ± 10 mm verstelbaar was via een flip-chip ter hoogte van de achteras. Dit jaar verandert de Altitude van oplossing. Geen flip-chip meer bij de wielas, maar wel een achterste driehoek die specifiek is voor elke framemaat. Omdat de fiets verkrijgbaar is in vier maten (SM, MD, LG en XL), varieert de lengte van de liggende achtervork van 427 mm in maat SM tot 440 mm in maat MD, en eindigend met 450 mm in de maten LG en XL.

De Altitude is uitgerust met 29″-wielen, maar is ook leverbaar in een mullet-montage met een 27,5″-wiel aan de achterzijde. Op de SM-maat is de fiets alleen verkrijgbaar met 27,5″-wielen voor en achter.

Net als de Instinct is de Altitude uitgerust met de nieuwe geïntegreerde opbergdoos: de Penalty Box 2.0. Hij profiteert ook van een interne doorvoer van de kabels met ingangen aan de zijkanten van de balhoofdbuis.

In de Benelux zijn er twee aluminium en twee carbon modellen verkrijgbaar. De Altitude Alu 50 Shimano heeft een prijskaartje van € 5.200, de Altitude Alu 70 Shimano kost € 6.500, de Altitude Carbon 50 Shimano € 6.800 en de Altitude Carbon 70 Coil Shimano € 8.400. Een carbon framekit uitgerust met een Fox Float X2 Factory-demper is ook verkrijgbaar voor € 4.600.

Meer info via https://bikes.com

Foto’s Rocky Mountain / Margus Riga

DoorJan Geys