Nieuw | Rocky Mountain Powerplay: vierde generatie is een feit

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Rocky Mountain Powerplay: vierde generatie is een feit

We vergeten het soms maar ook Rocky Mountain behoort tot de merken die een eigen ondersteuningssysteem ontwikkelen voor hun e-bikes. Bij Rocky Mountain luisteren deze e-bikes naar de naam Powerplay en het merk heeft zonet de vierde generatie van het Dyname-systeem voorgesteld. Tegelijkertijd werden hun topmodellen Altitude en Instinct Powerplay vernieuwd.

Dyname 4.0

Ook de capaciteit van de batterij werd verhoogd, van 672 naar 720 Wh. Een complete laadbeurt neemt voortaan 3u55 in beslag met een 4 A-lader of 7u35 met een 2 A-exemplaar.

Daarnaast heeft Rocky Mountain ook de motor verfijnd. Het nieuwste model zou volgens het merk 18,5 % lichter zijn dan zijn voorganger. Hij zou ook zachter werken dan de motors van de concurrentie. Om het lawaai te verminderen verdween ook het extra tandwieltje boven het kettingblad dat we nog wel terugvinden op de Dyname 3.0.

Het maximale vermogen wordt geleverd bij een trapfrequentie van 85 omwentelingen per minuut. Volgens Rocky Mountain elimineert hun koppelsensor de vertraging van het systeem door een onmiddellijke en natuurlijke respons te bieden, zowel wanneer je op de pedalen begint te trappen als wanneer je stopt met trappen.

Rocky Mountain Altitude & Instinct Powerplay

Zoals we in de inleiding al schreven, heeft Rocky Mountain de Instinct (29″, 140/150 millimeter, foto hierboven) en Altitude (29″, 160/170 millimeter) Powerplay meteen ook een update gegeven met het nieuwe Dyname 4.0-systeem. Eerder dit jaar brachten we nog een bike check van een Rocky Mountain Altitude Powerplay met Overtimepack (extra batterij van 330 Wh), om te vergelijken met het nieuwe model kan je hier terecht: www.vojomag.nl/bike-check-rocky-mountain-altitude-powerplay-overtimepack-van-florian-konietzko.

Ze ondergaan geen radicale wijzigingen maar wel enkele evoluties, met name aan de veringen. De veringscurve van de nieuwe versie verloopt progressiever, de anti-squat is hoger aan het begin van de slag en lager daarna en het wieltraject beschrijft nu een cirkelboog naar achteren in plaats van naar voren.

Om de geometrie aan te passen wordt er niet langer een beroep gedaan op het Ride-9 systeem maar wel op Ride-4. Dit systeem wordt op dezelfde plaats gemonteerd als de Ride-9 en werkt volgens hetzelfde principe, maar zoals de naam al aangeeft kan je de geometrie nu nog slechts in 4 posities aanpassen en niet langer in 9, wat de instellingsmogelijkheden moet vereenvoudigen.

In neutrale positie geeft dit de volgende geometrie:

  • Op de Altitude Powerplay wordt de balhoofdhoek vlakker (64 graden / -1,6 graden) en de zitbuishoek rechter (76 graden / +1,4 graden). De reach wordt naargelang de maat 14 tot 26 millimeter langer en bedraagt nu 455 millimeter op de medium. De liggende achtervork wordt op haar beurt 12 millimeter langer (437 millimeter) en het bottom bracket ligt voortaan 20 millimeter lager.
  • Op de Instinct Powerplay bedraagt de balhoofdhoek 64,7 graden (-1,1 graden), de zitbuishoek 76,7 graden (+2,3 graden), wordt de reach 33 of 35 millimeter langer (463 millimeter op de medium), de liggende achtervork 5 millimeter korter (437 millimeter) en zakt het bottom bracket met 11 millimeter.

Van beide modellen zullen er vijf verschillende montages verkrijgbaar zijn, twee met een carbon frame (Carbon 90 en 70) en drie met een aluminium frame (Alloy 70, 50 en 30).

Meer info via bikes.com

DoorJan Geys