Nieuw | Scott: de Ransom eRIDE is er!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Scott: de Ransom eRIDE is er!

Na de Strike eRIDE en de Genius eRIDE is er nu ook de Ransom eRIDE! Scott gaat door met het ontwikkelen van zijn volledig geveerde e-mountainbike aanbod en komt nu met een e-bike voor zeer stevig gebruik. Veerweg, wielmaat, geometrie, onze eerste rijervaring en de beschikbare modellen … dit is wat je moet onthouden:

We hebben niet lang moeten wachten op officieel nieuws, want Scott heeft onlangs de Ransom eRIDE op hun website gezet. De fiets is voorzien van 29″-wielen (maar is compatibel met 27,5″ dankzij een flipchip), heeft voor en achter 180 millimeter veerweg en is uitgerust met de Bosch Performance CX-motor van de vierde generatie met een 625Wh batterij. Indrukwekkende cijfers, maar Scott zou zich vooral gericht hebben op de wendbaarheid, met de ambitie om er de meest “veelzijdige” e-bike van te maken die het merk ooit heeft ontwikkeld.

De geometrie doet op papier veel goeds verwachten. Met een balhoofdhoek van 64 graden mag het al wat steiler bergaf gaan, een lange liggende achtervork (465 millimeter) zorgt voor stabiliteit en grip bij het klimmen, terwijl de relatief rechte zitbuishoek (tussen 76 en 76,5 graden afhankelijk van de maat) je een goeie trappositie moet geven. De reach is up-to-date, maar niet gek lang (440 millimeter in M-maat, 470 millimeter in L-maat), wat de fiets vrij wendbaar zou moeten maken.

Qua motor is het geen verrassing om een Bosch te zien, aangezien de Duitse fabrikant al een tijdje op alle Scott e-bikes is terug te vinden.

Wat de vering betreft, is er dus 180 millimeter veerweg voor en achter (met een volledig nieuwe rocker en achtertrein en een aangepaste zitbuis), maar er ontbreekt één ding: het TwinLoc-systeem. Deze unieke hendel zorgt er normaal voor dat je bij Scott zowel voor als achter tegelijkertijd je vering kunt instellen in drie standen (lock, trail en open). Maar die staat dus niet op de Ransom eRIDE.

Het past bij het karakter van de fiets, waarbij de elektrische ondersteuning de afwezigheid van een hendel op het stuur tot op een zekere hoogte kan “compenseren”. Het is toch een belangrijke voetnoot omdat de TwinLoc voorheen op alle volledig geveerde mountainbikes van het Zwitserse merk stond.

Er zijn voor 2021 twee modellen voorzien, de Ransom eRIDE 910 en 920. Geen carbon op dit moment, beide fietsen hebben immers aluminium frames:

  • Ransom eRIDE 910 / 24,3 kilogram / 6999 euro: Fox 38 Grip2 Performance Elite-vork, Fox Float X2 Performance-demper, Sram XO1 Eagle (derailleur, cassette) / NX Eagle (shifter), Shimano Deore XT 4-zuiger remmen, Syncros-wielen, Maxxis Assegai (voor) / Dissector (achter) banden in 29×2.6″ en EXO+, Bosch Performance CX met Purion display
  • Ransom eRIDE 920 / 24,7 kilogram / 5499 euro: RockShox Zeb-vork, Fox Float X2 Performance-demper, Sram NX/SX Eagle-aandrijving, Shimano MT520 4-zuiger remmen, Syncros-wielen, Maxxis Assegai (voor) / Dissector (achter) banden in 29×2.6″ en EXO+, Bosch Performance CX met Purion display

Wij hadden ondertussen de kans om even op echt terrein (Bikepark Tournavaux) te rijden met de Ransom eRIDE 910. De eerste indruk is dat de fiets heel goed in balans is. Je hebt zoals verwacht (met de lange wielbasis) heel veel stabiliteit, maar het is vooral de wendbaarheid die ons deed verbazen. Hoewel we de TwinLoc op de Spark, Genius en Ransom essentieel vinden, missen we die hier eigenlijk totaal niet. Het lijkt erop dat Scott hun beloftes van hun meest veelzijdige e-bike kan waarmaken. We zijn benieuwd om de fiets langer te kunnen testen.

Meer informatie: www.scott-sports.com

DoorJan Geys