Nieuw | Scott Patron eRIDE: maximale integratie!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Scott Patron eRIDE: maximale integratie!

In het kielzog van de nieuwe Spark en het nieuwe batterijsysteem van 750 Wh van Bosch, stelde Scott ook een nieuwe full suspension e-bike voor, de Patron eRIDE. We stellen hem even voor.

Bij de ontwikkeling van dit nieuwe platform – dat (voorlopig) noch de Genius, noch de Ransom eRIDE zal vervangen – vertrok Scott van nul met als doel een hedendaagse en zeer veelzijdige e-bike te ontwikkelen. Hieronder hebben we het uiteraard over de MTB-versie, die verkrijgbaar is met een carbon of aluminium frame, maar Scott heeft daarnaast ook nog een ‘SUV’-versie voorgesteld gebaseerd op ditzelfde platform, de Axis eRIDE Evo (enkel in aluminium) die meer bedoeld is voor gebruik in de stad en op makkelijke paden.

Vering

Zoals reeds gezegd verdwijnt de achterdemper volledig in het frame. Maar in tegenstelling tot bij de Spark is het door de aanwezige motor onmogelijk om die demper vlak bij het bottom bracket in te werken. En dus zit de demper op de Patron eRIDE ingewerkt in de bovenbuis. De link tussen de achterdriehoek en de demper mag dan wel een specifieke vorm hebben, toch lijkt hij sterk op die van de Spark en de modellen die we terugvinden op de fietsen van Bold, het merk dat houder is van het brevet maar enkele jaren geleden werd overgenomen door Scott.

Het doel van het inwerken van de vering is uiteraard esthetisch, maar heeft als extra voordeel dat er ruimte vrijkomt voor een bidonhouder, ondanks de aanwezigheid van een imposante batterij van 750 Wh. De demper is makkelijk bereikbaar nadat je eerst een kapje wegneemt.

De veerweg bedraagt 160 millimeter die te blokkeren is met de TwinLoc, de lockout op het stuur die drie standen kent.

Geometrie

De Scott Patron eRIDE heeft een vlakke balhoofdhoek van 65 graden en een zeer rechte zitbuishoek van 76,9 graden. Op een medium bedraagt de reach 446 millimeter en de lengte van de liggende achtervork 455 millimeter.

Het nieuwe ecosysteem van de Bosch-motor 

De Bosch Performance CX-motor is ondertussen genoegzaam bekend, maar het Duitse bedrijf stelde onlangs enkele updates voor. Bij de updates zat ook een imposante batterij van 750 Wh. De lengte van die batterij heeft een invloed op het ontwerp van het frame en om wat plaats te winnen, besliste Scott om de motor op de Patron eRIDE verticaal te plaatsen.

Daardoor kon de batterij lager ingebouwd worden en is de batterij ook makkelijk bereikbaar: ze schuift langs onder in de schuine buis. Ook de motor kan op die manier beter beschermd worden en het zwaartepunt komt door deze ingreep wat lager te liggen. Toch slaagde men erin om de liggende achtervork kort te houden en ruimte te vrijwaren voor het hoofdscharnierpunt.
Deze oplossing garandeert ook een goede integratie van de batterij op alle framematen, van de S tot de XL.

Boven de batterij en de motor zit een kap die voorzien is van kleine gaten om het hart van de fiets goed af te koelen.
Integratie op de cockpit

DoorJan Geys