Specialized Stumpjumper 2021 neemt afscheid van de FSR-ophanging!

Techniek
13 October 2020 — Jan Geys

De Specialized Stumpjumper krijgt een grondige make-over voor 2021. De 29″-wielen blijven, maar de ophanging en de geometrie veranderen radicaal zodat hij de maatstaf blijft voor een speelse en veelzijdige trailfiets, ofwel modellen die dynamischer zijn dan de pure endurofietsen maar vergevingsgezinder dan de potigste XC-modellen.

Visueel zou je de nieuwe Stumpjumper zo kunnen verwarren met zijn voorganger die in 2018 verscheen (www.vojomag.nl/presentatie-eerste-test-specialized-stumpjumper-2019-de-keuze-is-aan-jou). Op technisch vlak verandert er echter heel wat, het is dus wel degelijk een nieuwe fiets die door de Amerikanen werd voorgesteld.

Een model na twee en een half jaar vernieuwen is snel, maar het was met de komst van een heus Stumpjumper Evo-gamma wel noodzakelijk voor Specialized. Dat Evo-gamma zou te nauw aanleunen bij de oude Stumpjumper LT (140/150 millimeter). De Stumpjumper ST (120/130 millimeter) had dan weer wat last van overgewicht om echt bevredigend te presteren bij het trappen op de pedalen (www.vojomag.nl/test-gamma-specialized-stumpjumper-st-lt-en-evo-een-familie-met-drie-karakters).

Een van de belangrijkste nieuwigheden betreft de ophanging. Specialized maakt niet langer gebruik van een scharnierpunt op de liggende achtervork, en dus ook niet meer van de FSR-ophanging. Voortaan is ook de Stumpjumper een fiets met een monopivot plus link en een staande achtervork die lichtjes meegeeft.

Het grote voordeel van deze architectuur, die zeer populair is op XC-fietsen, is het besparen van gewicht. Het vergt ook weer een tikkeltje minder onderhoud en de achterdriehoek wordt stijver. Allemaal elementen die perfect zijn om een levendige en dynamische fiets te bekomen.

Dit geheel nieuwe ontwerp leidde logischerwijs tot verschillende veranderingen rond de vering in het algemeen. Zo merken we dat de staande achtervork langer is dan bij de oude versie en dat de bovenste link nu iets verticaler loopt. De demper werd ook wat hoger geplaatst in de kleine driehoek die gevormd wordt door de opgesplitste bovenbuis (op de foto links zie je de nieuwe Stumpjumper, rechts de oude).

De veerweg die voorhanden is, zit tussen die van de oude ST en LT in: 130 millimeter achteraan en 140 millimeter vooraan. In het gamma vult hij het gat tussen de Epic Evo (110/120 millimeter) en de Stumpjumper Evo (150/160 millimeter) dus perfect in.

Deze nieuwe ophanging gaat gepaard met een volledig herziene geometrie die de Stumpjumper echt in het moderne tijdperk brengt. Inderdaad, de oude was eerlijk gezegd wat kort voor een trailfiets (een medium LT had een reach van 425 millimeter). In de maat S3, het equivalent van een medium bij de concurrentie, bedraagt de reach nu 455 millimeter.

De balhoofdhoek verliest een graad (65,5 graden), de zitbuishoek wordt twee graden rechter (76,5 graden) en de liggende achtervork 5 millimeter korter (432 millimeter). Een korte liggende achtervork, een open balhoofdhoek en een lange reach (zonder in het extreme te gaan), dat moet op het terrein een interessante cocktail opleveren. Tot slot merken we op dat de geometrie dankzij een flip-chip licht kan gewijzigd worden. In de positie Low wijzigen de balhoofdhoek en zitbuishoek met -0,5 graden, de reach met -5 millimeter en de hoogte van het bottom bracket met -7 millimeter.

Zoals bij alle recente fietsen van het merk, maakt Specialized ook op de nieuwe Stumpjumper gebruik van de S-maatschaal. Deze vervangt de meer gebruikelijke S / M / L maten en hun variaties. Specialized breekt daarmee uit het keurslijf dat soms wordt opgelegd door deze klassieke maten (“ik meet 1m75, dus ik neem zonder na te denken een medium”) waardoor je voortaan de maat van de fiets kan bepalen op basis van je behoeften en rijstijl. Het vergt wat meer aandacht van de biker, want die moet goed weten waar hij naar op zoek is en ook begrijpen hoe de verschillende geometrie-waarden het gedrag van de fiets beïnvloeden.

De Swat Box blijft aan boord, maar is groter dan op de oude modellen.

In de catalogus vinden we 6 verschillende modellen van de nieuwe Specialized Stumpjumper, met prijzen die gaan van 2199 tot 9999 euro. De twee goedkoopste modellen zijn uit aluminium en niet uitgerust met de nieuwe architectuur van de ophanging (makkelijker te realiseren in carbon), noch de Swat Box (om dezelfde reden). De geometrie is wel hetzelfde op alle versies.

De Stumpjumper Alloy is het instapmodel dat voor 2199 euro over de toonbank gaat. Hij is uitgerust met een X-Fusion O2 Pro RL-demper, een RockShox 35 Silver-vork, een Sram SX Eagle-aandrijving en Tektro Gemini Comp-remmen.

De Stumpjumper Comp Alloy is het tweede aluminium model. Adviesprijs: 2999 euro. Voor dat bedrag heb je recht op een Fox Float DPS Performance-demper en Fox 34 Rhythm-vork, een Sram NX Eagle-aandrijving, Sram G2 R-remmen en Specialized 29-wielen die geschoeid zijn met een Specialized Butcher / Purgatory (29×2.3″) met Grid-karkas.

In ruil voor 3999 euro krijg je het goedkoopste carbon model, de Stumpjumper Comp. Deze doet het met dezelfde veringen en wielen als de Comp Alloy, maar met een Shimano SLX-aandrijving en -remmen (met 4 zuigers).

Met de Stumpjumper Expert (5299 euro) stappen we het duurdere segment binnen. De Expert is uitgerust met een Fox Float DPS Perf Elite-demper, Fox 34 Grip2 Perf Elite-vork, een Sram GX Eagle / X01 Eagle-aandrijving, Sram G2 RSC-remmen en Roval Traverse-wielen. De Specialized Butcher / Purgatory-banden (29×2.3″) met Grid-karkas maken de fiets compleet.

De volgende in de rij is de Stumpjumper Pro. Voor 7499 euro krijg je Fox Factory-veringen (Float DPS / 34 Grip2), een complete Sram X01 Eagle-aandrijving en Roval Traverse Carbon-wielen.

Tot slot is er nog het S-Works topmodel met een prijskaartje van 9999 euro. De veringen zijn identiek als die van het Pro-model, maar de Sram XX1 Eagle AXS-aandrijving, Sram G2 Ultimate-remmen en Roval Control SL-wielen verschillen wel.

Meer info via www.specialized.com