Nieuw | Trek Fuel EX: verandering van categorie

Techniek
8 September 2022 — Jan Geys

Je zou denken dat een model dat zowel door de testverslagen als door de beoefenaars wordt geprezen, een rustig en gemakkelijk leven zou hebben, maar de zaken zijn heel anders voor de Trek Fuel EX. Gaande van een kleine naar een grote trailbike bij zijn laatste evolutie in 2019, verandert hij nu opnieuw van categorie om zich te vestigen tussen de all-mountains … of zelfs nog een stapje verder.

Na de recente release van de elektrisch ondersteunde Fuel EXe (lees ‘Test nieuw | Trek Fuel EXe: een (r)evolutie!‘) hadden we wel verwacht dat de Fuel EX ook zou evolueren, maar we hadden niet verwacht dat dit zo ingrijpend zou zijn.

De Fuel EX werd in 2005 gelanceerd als een full-suspension met 100 millimeter veerweg om daarna al snel aan veerweg en veelzijdigheid te winnen: 120 millimeter vanaf 2007 en vervolgens 130 millimeter, waardoor hij een uitstekende trailfiets werd. Hij was dynamisch tijdens het trappen, maar speels en uitgebalanceerd bergafwaarts.

Bij de laatste evolutie, in 2019, zagen we al een keerpunt met vooraan de keuze voor een grote Fox 36-vork die een veerweg kreeg van 140 millimeter. De Fuel EX werd bergaf nog wat bekwamer en samen met zijn hogere gewicht verwijderde hij zich daardoor ook alsmaar meer van zijn oorspronkelijke segment. Vooral de topmodellen waren zeer stijf en vereisten een zekere stuurvastheid om hem in de hand te houden. Daarmee zat hij ook steeds verder van de toegankelijkheid die het succes van de vorige generaties maakten.

Met deze nieuwe evolutie neemt de Fuel EX definitief afscheid van zijn kleine trailroots. Om heel eenvoudig samen te vatten, zou je kunnen zeggen dat het een Fuel EXe is … zonder motor. Het lijkt dan ook geen toeval dat de elektrisch ondersteunde versie als eerste werd uitgebracht! De geometrie, de veerweg, de lijnen: de twee fietsen lijken wel een tweeling. Zoek op de foto’s hierboven maar eens naar de zeven verschillen, het zal niet makkelijk zijn er te vinden! We kunnen dan ook niet anders dan vaststellen dat er ook voor de Fuel EX veel veranderd is.

Eerst en vooral aan de veringen. De architectuur blijft identiek aan die van de vorige versie, een 4 bar linkage met een concentrisch draaipunt op de achteras in plaats van op de liggende achtervork. Dit is wat Trek ABP noemt, wat staat voor Active Braking Pivot. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt verondersteld dat het de werking van de ophanging isoleert van de remkrachten, die het gedrag aanzienlijk kunnen beïnvloeden.

De veerweg neemt toe en gaat naar 140 millimeter achteraan en 150 of zelfs 160 millimeter vooraan! Overigens geeft het merk voor het eerst publiekelijk aan dat de vering compatibel is met lucht- of spiraalveer-dempers. We zijn daarmee ver verwijderd van de 130/130 millimeter van 2018 … Bovendien is het geheel ook complexer aangezien we nu een Progression-chip beschikbaar hebben.

Geïnspireerd door de downhill-fiets Session laat deze chip toe te spelen met de beginratio en de evolutie ervan tijdens de veerweg. Volgens Trek zou de positie “Less progressive” overeenkomen met de gebruikelijke Fuel EX, terwijl de positie “More progressive” het einde van de slag stugger zou maken en voornamelijk zou ontworpen zijn voor flow-trails, die snelle en speelse trails die kenmerkend zijn voor Noord-Amerika.

Ook de oude geometrie moest eraan geloven. Moest je de geometrie van de vorige generatie niet meer kennen, hierbij een kleine herinnering: een balhoofdhoek van 66 graden, een reach van 455 millimeter op de ML en een zitbuishoek van 75 graden. Op de nieuwe Fuel EX wordt dat een balhoofdhoek van 64,5 graden, een reach die 10 tot 20 millimeter langer wordt naargelang de maat (470 millimeter op de ML) en een zitbuishoek van 77,5 graden. Dit alles is overigens consistent met de evolutie van de veerweg.

De lengte van de liggende achtervork varieert voortaan naargelang de grootte van de fiets, van 435 millimeter op de XS tot 450 millimeter op de XXL. Zoals elders is het niet de liggende achtervork zelf die anders is, maar wel de verankering ervan aan de voorste driehoek. Met andere woorden, de achterste driehoek is identiek voor alle maten, wat goedkoper en gemakkelijker is voor Trek om te produceren.

De Minolink is nog steeds aanwezig. Van origine wordt deze geïnstalleerd in de lage positie en laat ze toe om de hoeken 0,5 graden rechter te maken en de trapashoogte met 8 millimeter te verhogen wanneer deze in de hoge positie wordt geplaatst. En ook de cups van de headset kunnen nu worden verwisseld (liggend/neutraal/recht) om de hoek met ± 1 graad te variëren. In totaal zijn er dus 6 mogelijke combinaties voor de balhoofdhoek met een verschil van 2,5 graden tussen beide uitersten, van 63,5 graden tot 66 graden.

En alsof dat nog niet ingewikkeld genoeg is, kun je onder bepaalde voorwaarden ook je wielmaat kiezen. De XS is alleen verkrijgbaar in 27,5″, de S in 27,5″ of 29″ en vanaf de M is hij standaard een 29er … maar een mullet-montage is mogelijk, zegt Trek. Het merk adviseert in dat geval om de Minolink in de hoge stand te zetten en te kiezen voor een vork met 160 millimeter veerweg om de variaties in geometrie door het kleinere achterwiel op te vangen.

We eindigen zoals gebruikelijk met een rondleiding langs de praktische features, waar gelukkig minder verandering in zit. Het opbergvakje in de schuine buis, dat ingehuldigd werd op de vorige generatie, is uiteraard nog van de partij, zowel op de carbon als aluminium modellen, wat zeldzaam genoeg is om te vermelden. De leidingen worden op de twee verschillende frames ook intern geleid.

De bescherming van de diagonale buis is bijzonder genereus, maar Trek geeft aan dat het mogelijk is om het bovenste deel te verwijderen, vooral handig in Noord-Amerika wanneer de fietsen in pick-ups worden geladen, om gewicht te besparen. De trapas is voorzien van schroefdraad (BSA 73), de remklauw achteraan heeft een Postmount 180-standaard, er zijn ISCG 05-ankerpunten aanwezig en het frame accepteert banden tot een doorsnede van 2,5″.

Het aanbod van deze nieuwe Fuel EX bestaat uit zes versies waarbinnen soms nog enkele variaties mogelijk zijn. Houd er rekening mee dat het meest toegankelijke model, de Fuel EX 5, het oude frame behoudt, met de oude geometrie en een veerweg van 130 millimeter (achter) / 140 millimeter (voor). De Fuel EX 7 (hierboven) is dan ook het eerste echte model van deze nieuwe generatie.

Dan volgen de Fuel EX 8 en de Fuel EX 9.7, het eerste model met een carbon frame. Hierboven vinden we nog de Fuel EX 9.8 (verkrijgbaar met een Sram Code R en GX Eagle AXS of Shimano Deore XT) en de Fuel EX 9.9, die verkrijgbaar is met een Shimano XTR of Sram Code RSC en XX1 Eagle AXS. Laatste precisie, de XXL-maat is alleen verkrijgbaar in aluminium. Prijzen gaan van 3699 euro voor de EX 7 tot 9499 euro voor de EX 9.9 (XO1, AXS).

Meer info via www.trekbikes.com