Nieuwe motor voor de tweede generatie van de Specialized Creo

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuwe motor voor de tweede generatie van de Specialized Creo

Na de vernieuwing van de Levo SL 2, zijn lichtondersteunde e-MTB, tijdens de zomermaanden, is het de beurt aan de elektrische gravelbike van Specialized om een ​​update te krijgen! Hij profiteert van de ontwikkelingen op de Levo SL 2 op het gebied van de motor, maar is ook uitgerust met een nieuwe geometrie en een herziene Future Shock-vering: ziehier de Specialized Turbo Creo 2. 

De Turbo Creo SL werd gepresenteerd tijdens de Tour de France 2019. Voor modeljaar 2024 heeft het Amerikaanse merk besloten het frame een update te geven en de fiets nog capabeler te maken om van het asfalt weg te gaan en hobbelende trails op te zoeken.

Qua constructie is er niets veranderd, aangezien we nog steeds een frame hebben dat volledig uit Fact 11r-carbon is gemaakt, een van de meest hoogwaardige koolstofsoorten die het merk gebruikt.

Zonder precieze details, cijfers of geometrietabellen te geven, legt Specialized uit dat de Creo 2, vergeleken met zijn voorganger, profiteert van een meer open balhoofdhoek en een lager bottom bracket. Ook de reach en de stack werden vergroot, waardoor het gebruik van een kortere stuurpen mogelijk is.

Deze Turbo Creo van de tweede generatie kreeg ook een verbeterde versie van de eigen Future Shock-vering van het merk. Gelegen tussen de stuurpen en de balhoofdbuis, heeft de veerweg van 20 mm van deze vering (in de vorm van een voorgespannen veer) tot doel de schokken en trillingen aan het stuur te verminderen.

Het is mogelijk om al rijdend de voorspanning aan te passen aan de gewenste hardheid in functie van het terrein

Op de S-Works en Expert-versies van de Creo SL 2, die van origine zijn uitgerust met de Future Shock 3.3, is het mogelijk om met behulp van de draaiknop bovenop de stuurpen al rijdend de voorspanning aan te passen aan de gewenste hardheid in functie van het terrein. Op de goedkopere Comp, die is uitgerust met de Future Shock 3.2, is de compressie standaard vooraf ingesteld op de zachtste instelling, zonder mogelijkheid tot wijziging.

De Creo SL 2 heeft meerdere nokken om bagagetassen aan te hangen, of spatborden te monteren.

Net als bij de Levo SL 2 profiteert deze nieuwe generatie van de Creo van de nieuwste motor van Specialized, de SL 1.2. Over die motor schreven we al het volgende na onze test van de Levo SL 2 (lees: Test | Specialized Levo SL 2: nieuw recept, nieuwe horizonten): “Afgezien van zijn nieuwe buitenschaal en de kleine aanpassingen met betrekking tot het geluid, is deze SL 1.2-motor in wezen identiek aan zijn voorganger. De basis wordt nog steeds geleverd door Mahle, met hetzelfde werkingsprincipe, maar ook dezelfde bedrading en dezelfde batterij. Specialized heeft wel verschillende details en het hele “software” -gedeelte herzien. De motor biedt nu 50 Nm koppel en 320 Watt vermogen in plaats van de 35 Nm en 240 Watt van de eerste Levo SL.”

Qua autonomie kondigt Specialized 50 km en 1100 m hoogteverschil aan in de turbomodus, tot 75 km en 1900 m hoogteverschil in de eco-modus. “Veel factoren spelen een rol bij het bereik, de duur en de hoogtemeters bij volledige lading. Het terrein, het gewicht van de fietser, de mate van ondersteuning en zelfs de trapfrequentie hebben invloed. De volgende tabel geeft daarom alleen de meest voorkomende bereikspectra weer en zijn geen absolute waarheden”, legt het merk uit Morgan Hills uit.

Na 8 jaar trouwe dienst werd de smartphone-app “Mission Control” van Specialized met pensioen gestuurd ten gunste van zijn vervanger, die de naam “Specialized App” kreeg. Deze is esthetischer, maar ook intuïtiever en toegankelijker en stelt je in staat de assistentie van jouw e-bike van Specialized te personaliseren, inclusief deze nieuwe Creo 2.

Er staan ​​drie versies in de catalogus: het instapmodel, de Creo SL Comp Carbon, wordt verkocht voor een prijs van 6000 euro, gevolgd door de Creo SL Expert Carbon van 8500 euro. Om te profiteren van de luxueuze S-Works moet je daarentegen 13000 euro betalen. We kennen op dit moment de details van de verschillende assemblages niet, noch de beschikbaarheid van de eerste fietsen.

Meer info via www.specialized.com

DoorJan Geys