Niner RIP 9 RDO: niet langer alleen in 29″, nu ook in 27,5″!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Niner RIP 9 RDO: niet langer alleen in 29″, nu ook in 27,5″!

Niner heeft zijn nieuwste RIP 9 RDO voorgesteld; naast de geometrie die een update kreeg en de veerweg van 140 millimeter, springt vooral in het oog dat je voortaan de keuze hebt uit twee frames: een voor 29″-wielen en een voor … 27,5″-wielen! Ja, je leest het goed. Niner biedt voor het eerst een fiets aan met 27,5″-wielen, een hele stap voor het merk dat mee aan de basis lag van de 29er-revolutie.

Niner, … het Amerikaanse merk heeft zijn reputatie opgebouwd rond 29″-wielen, de wielmaat waar het al van bij de start in 2005 exclusief voor koos. En die wielmaat blijft het alsmaar beter doen in alle MTB-disciplines, gaande van XC tot DH. Verandert de nieuwe Niner RIP 9 RDO iets aan de geschiedenis van het merk?

Het antwoord: ja! Het nieuwe 29″-frame van de RIP 9 RDO heeft voortaan slechts 140 millimeter veerweg (10 millimeter minder dan de vorige versie) en dat frame evolueert nog op enkele andere vlakken. Maar dat is niet de grootste revolutie, die eer valt de beurt aan het … 27,5″-frame van diezelfde RIP 9 RDO. We hebben het hier niet over een 29″-model dat compatibel is met 27,5″-wielen, maar wel degelijk over twee verschillende frames die geoptimaliseerd werden in functie van de betreffende wielmaat. Een gedurfde koerswijziging van Niner!

We zagen in de catalogus van Niner al eerder modellen verschijnen die compatibel waren met 27,5 Plus-wielen, wat ook niet echt verrassend was. Door nu ook een zuiver 27,5″-model aan te bieden lijkt Niner terug te komen op de filosofie waarop het merk is gebouwd. Niner omschrijft deze ommekeer overigens zelf als een “WTF moment”.

Uiteraard ging men niet over een nacht ijs voor deze beslissing, daarvoor waren er te veel technische en logistieke beslissingen die moesten genomen worden en Niner legt uit waarom het besloot om een 27,5″-bike te bouwen: “Klanten vertelden ons vaak dat ze weg zijn van onze CVA-ophanging. Dat ze gek zijn van het merk en onze look. Maar ook dat ze liever de wendbaarheid willen van een 27,5″ en een lager rotatiegewicht. In feite willen ze wel een Niner, maar dan wel één in 27,5 inch.”

Niner weigerde om een uniek frame te bouwen dat compatibel zou zijn met 29″- en 27,5″-wielen omdat men dan te veel compromissen zou moeten maken. “Als we dan toch kleinere wielen zouden gebruiken, laten we het dan meteen goed doen”, was de leuze!

De CVA-ophanging met een veerweg van 140 millimeter wordt gecombineerd met een veerweg van 150 millimeter vooraan. Niner preciseert nog dat de RIP 9 RDO langer, lager en luier is dan eender welke fiets die het merk tot hiertoe uitbracht.

Nieuw is ook dat de geometrie kan aangepast worden met een flip chip. Zo kan je de balhoofdhoek wijzigen van 66 naar 65 graden en de zitbuishoek van 75,8 naar 75,2 graden (29er) of 75,5 naar 74,7 graden (27,5″). In het frame past een dropper post tot 170 millimeter. De bedoeling van dit alles: een zo veelzijdig mogelijke fiets maken van de nieuwe Niner RIP 9 RDO.

Verder werd meegedeeld dat het frame stijver werd, dat er ruimte is voor banden tot 2.6″, er gebruikt wordt gemaakt van Enduro Max-lagers en dat de vering gevoeliger moet werken in het begin van de veerweg. De kabels lopen volledig geleid intern door het frame.

Een los frame kost 3360 euro. De ‘3-sterren’ montage (Sram GX Eagle) heeft een adviesprijs van 5880 euro, de ‘4-sterren’ montage (Eagle X01) van 7298 euro.

In onderstande video zie je meer van de nieuwe Niner RIP 9 RDO:

[field name=iframe]

Meer info op https://ninerbikes.com/pages/rip-9-rdo

Foto’s copyright Niner Bikes / Ian Hylands

DoorJan Geys