Nieuw | Michelin vernieuwt zijn XC banden

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Nieuw | Michelin vernieuwt zijn XC banden

Na ze maandenlang te hebben getest door hun gesponsorde rijders, zijn de nieuwe Michelin-banden gericht op cross-country en marathon nu eindelijk te koop voor het grote publiek. In totaal zijn er vijf verschillende modellen opgemaakt uit drie profielen en twee karkassen:

De Jet XC² en Force XC² zijn de best rollende banden van het merk, die onder meer door het KMC-Orbea-team worden gebruikt. De Jet heeft een loopvlak met lage en dicht opeenstaande noppen en is ontworpen voor snelheid en harde, compacte ondergronden. De Force is iets veelzijdiger, met een agressiever profiel om hem goede grip te geven op een breder scala van terrein. De noppen zijn sowieso nog laag genoeg om ook de rolweerstand laag te houden.

In de Racing Line, specifiek ontwikkeld voor maximale prestaties, wordt er het Cross Shield² karkas, dat bijzonder geavanceerd is, gebruikt. Dit is een karkas van 2x150TPI over de hele band, gevoerd met een textiellaag met hoge dichtheid om te beschermen tegen lekrijden en daarnaast een extra versterking van 2x150TPI op de hieldraad (dus 4x150TPI in deze zone) om het risico op doorstoten te beperken. Volgens Michelin moet dit het ideale evenwicht bieden tussen sterkte, gewicht, rolweerstand, comfort en stabiliteit.

Voor het rubber is het eenvoudiger, we hebben het welbekende Gum-X dat we ook terugvinden op een deel van de enduro modellen van het merk. Net als Pirelli, en in tegenstelling tot Maxxis, Schwalbe of Vittoria, is het een enkele compound voor de hele band dat een goed compromis moet bieden tussen grip, levensduur en prestaties. Er zijn dus geen verschillende rubberlagen op bijvoorbeeld de middenstrook en en de buitenzijde van het loopvlak.

In de Performance Line, die iets toegankelijker is qua prijs, hebben we nog steeds het Gum-X rubber, maar met een eenvoudiger karkas, bestaande uit 3 lagen van 60TPI en enkel een verstevigende textiellaag onder de noppen. De zijwanden zijn dus meer blootgesteld.

De Jet XC² zal alleen verkrijgbaar zijn in de Racing Line en 29×2.25″. De Force XC² en de Wild XC zijn verkrijgbaar in Racing of Performance Line, in 29×2.10″ of 29×2.25″ voor de eerstgenoemde en 29×2.25″ of 29×2.35″ voor de laatstgenoemde. De prijzen en gewichten werden ons (nog) niet medegedeeld.

Er is dus geen 2.35’en voorzien van de Force XC² en Jet XC², wat verrassend is als je bedenkt dat brede banden steeds populairder worden, vooral door hun comfort en betere rolprestaties, maar Michelin lijkt vertrouwen te hebben in deze keuze.

Meer informatie: bike.michelin.com

DoorJeffry Goethals