Ontdek hier rit per rit het parcours van de Bike Transalp 2023

Sport
6 December 2022 — Jan Geys

De Bike Transalp viert in 2023 een nieuwe mijlpaal. Ontstaan in 1998 staat volgend jaar immers de 25ste editie gepland en daarmee is de Transalp, zoals die in de volksmond kortweg wordt genoemd, een van de oudste MTB-meerdaagsen. Voor deze jubileumeditie heeft koersdirecteur Marc Schneider een speciale routecocktail ontworpen met de beste trails, spots en panorama’s van de afgelopen 25 jaar.

Copyright Markus Greber / Bike Transalp

De feestelijkheden van de Bike Transalp – nog steeds een klassieker, ook al is de wedstrijd geen volksspektakel meer met meer dan duizend deelnemers zoals tijdens de beginjaren – worden op 9 juli op gang gevlagd in het Oostenrijkse Nauders.

Dat Nauders staat wel vaker op het programma van de Transalp als startplaats van de eerste rit; voor finishplaats Graun aan de Reschensee is het een primeur. In de goed 50 kilometer lange rit mogen de deelnemers al meteen genieten van paden die 25 jaar geleden bij het ontstaan van de Transalp nog niet bestonden. Op de paden van het drielandenpunt tussen Oostenrijk, Italië en Zwitserland moet je overweg kunnen met wortels, stenen en trappen.

Al mag in deze eerste rit ook de klassieke route naar de Plamort niet ontbreken. Nadat je de oude tankversperring bent gepasseerd – en de grens met Italië – mag je meteen ook genieten van een van de beste panorama’s van de Transalp 2023: de witte gletsjerkap van de Ortler reikt met zijn hoogte van 3905 meter ver boven de andere toppen uit terwijl de Reschensee aan je voeten ligt. Hier begint een snelle afdaling naar de bron van de Etsch om vervolgens aan de tweede beklimming van de dag te beginnen. Via de Reschener Alm leidt de route naar het Rojental en verder omhoog naar Schöneben. Dit is het tweede bergstation van de dag en een van de grootste trailcentra in de omgeving. En omdat het pad toch min of meer op de route van de Transalp ligt, wordt aan het eind van de rit ook nog de Haider Flow Trail genomen die je volledig door elkaar zal schudden. De laatste vier vlakke kilometers brengen je naar de finish bij de beroemde verzonken kerktoren van Graun.

Die kerktoren is het decor van de Netflix-serie Curon en precies daar begint ook de tweede rit van de Bike Transalp 2023. Hopelijk is de stemming dan minder somber dan in de (horror)serie. Al snel voert de route door schaarse lariksbossen naar de zonnige hellingen van Vinschgau. Tot in Mals is het terrein nog onbekend, maar vanaf Laatsch betreden de ervaren Transalp-deelnemers weer vertrouwd terrein. De route slingert nu over de Zwitserse grens naar het Val Müstair en klimt verder naar de pas Döss Radond, op 2235 meter hoogte. Na die pas wordt opnieuw Italië bereikt, al is het nu Lombardije en niet Zuid-Tirol dat de renners welkom heet.

Via betoverende plekjes als het Val Mora en het Lago San Giacomo di Fraéle wordt de eindsprint ingezet naar het skioord Livigno. Al moet er tussendoor ook nog de Passo Trela overwonnen worden vooraleer je je vermoeide spieren in de gezellige hoofdstraat op een terras kunt neervlijen. 

Heaven and Hell

Het gevloek over verschrikkelijke hellingen en het gejoel over geweldige paden zal nog nooit zo dicht bij elkaar hebben gelegen dan tijdens de derde rit. 2200 hoogtemeters en 65 kilometer lijken doenbaar, maar de organisatie waarschuwt de deelnemers alvast die denken dat ze van tevoren hun gemiddelde kunnen berekenen. Zij zullen het stellig bij het verkeerde eind hebben. Maar de organisatie voegt er meteen aan toe dat met elke meter die je klimt, je twee meter rijplezier hebt verdiend. In finishplaats Bormio verwacht men dan ook enkel lachende gezichten te zien. 

De meeste kilometers, de meeste hoogtemeters en tevens het hoogste punt van de hele week … de vierde rit kan niet anders dan de koninginnenrit zijn van deze Bike Transalp. Tijdens de 100 kilometer tussen Bormio en Malé wachten geweldige landschappen, machtige paden en een stukje wielergeschiedenis. Zo moet het peloton over de 2621 meter hoge Passo Gavia, een legendarische wielercol die over bospaden en de smalle pasweg wordt beklommen.

Copyright Markus Greber / Bike Transalp

Op de steile flanken ervan loopt ook een pad waar enkel de beste downhillers gelukkig van zullen worden. Via een liefdevol gerestaureerd historisch bergdorp gaat het naar een kronkelig pad dat evenveel hoogtemeters als betoverende panorama’s verzamelt. Deze indrukwekkende tocht eindigt bij de Passo Tonale, op de grens met Trentino, aan de bovenkant van het zonnedal Val di Sole. De bestemming van de dag, Malé, ligt ook in deze vallei, maar wacht nog eens 40 kilometer verder. Door de bossen aan de voet van de Cima Presanella rolt de route nu snel de ruige bergwereld uit. Het is van 2010 geleden dat de deelnemers van de Transalp door de finishboog op het kerkplein zijn gereden, dus die enkele uurtjes die de koninginnenrit wat langer zal duren, maken niet zoveel uit.

De steile wanden van het Brenta-massief vormen het decor van de vijfde etappe. Vanaf Madonna di Campiglio, de eerste tussenstop op deze etappe, slingert het pad over de Passo Bregn da l’Ors naar Malga Movlina. Het is een van de beroemdste Transalp-routes ooit die zijn vaste plaats heeft in de geschiedenis van de Bike Transalp. Deze pasovergang moest gewoon in de jubileumeditie worden opgenomen. De wilde afdaling over ruige bospaden naar Val Rendena staat echter nog niet zo lang in het Transalp-tourboek. Deze downhill beleefde zijn première pas in 2018, zij het toen in de regen. In 2021 volgde de tweede poging. Het was een mooie dag, maar een onweer de nacht ervoor zorgde ervoor dat de paden in het bos er nog zeer nat bijlagen. Fingers crossed dat bij deze derde poging wel alles goed loopt. 

Copyright Markus Greber / Bike Transalp

Het pad eindigt onderaan de vallei en bij Tione di Trento wordt de Sarca overgestoken, de rivier die in Torbole het Gardameer voedt. Kleine zijwegen in het bos leiden nu naar het zadel dat het Val Rendena scheidt van de Valle del Chiese. Die vallei geeft zijn naam aan een verzameling dorpen waarvan in één ervan, Roncone, de finish ligt bij een idyllisch meertje.

Bijna niemand kent de Bocca Giumella of de Passo Giovo, maar iedereen kent de Tremalzopas. De natuurlijke, ongerepte paden langs de bergkam vragen om volledige concentratie. Na een wilde afdaling wordt het klimmen, klimmen en nog eens klimmen naar de top van de Tremalzo. Eens de boomgrens wordt doorbroken, laten de bergen rond het Gardameer zich van hun mooiste kant zien.

Copyright Markus Greber / Transalp

Via de oude militaire weg naar de Passo Nota kom je aan de klassieke afdaling waar duizenden bikers je al zijn voorgegaan. Bij de Bocca Fortini wordt een variant genomen, waardoor het uitzicht niet langer op het Gardameer valt maar wel op het Lago di Ledro, de finish van etappe zes. Het grote meer zal nog een dag moeten wachten, maar ook zijn kleinere buurman heeft het potentieel om de finishers te betoveren met zijn zwemstrand midden in de bergen.

Apotheose in Riva del Garda

Kort en bondig, dat is de laatste etappe van deze jubileumeditie van de Transalp. Waarom onderweg te lang blijven hangen als op de laatste dag de champagnekurken twee keer moeten knallen aan het Gardameer – voor alle finishers van de 25ste editie en de vele duizenden finishers van de 24 Transalps daarvoor. Wie op deze dag over de finishlijn in de haven van Riva rolt, mag zijn of haar naam toevoegen aan de lange geschiedenis van de Alpenklassieker.

Copyright Markus Greber / Bike Transalp

Deze korte slotetappe is echter niet helemaal een cadeautje. Van het Ledromeer tot aan de Bocca di Trat liggen nog 900 hoogtemeters aan één stuk te wachten. En de afdaling via de Adrenalina naar Malga Grassi laat geen achteloosheid toe. Stenen als kippeneieren en tennisballen liggen op de afdaling in de weg. Een korte ereronde op het parcours van de “Ronda Piccola” van de BIKE Marathon Garda Trentino kan er nog net bij op weg naar het slotfeest.

UCI-status

Een leuk aspect aan MTB-meerdaagsen is dat er vaak profs en amateurs samen aan de start verschijnen. De laatste jaren was het aandeel professionele deelnemers tanende en om dat tij te doen keren heeft men bij de organisatie beslist om de Transalp voor het eerst in te schrijven als UCI-wedstrijd (enkel geldig voor de duo-categorie). Op die manier hoopt men weer de aandacht te krijgen van de profs, want de concurrentie is best groot.

Copyright Markus Greber / Bike Transalp

Maar of er nu veel of weinig profs aan de start verschijnen, maakt weinig of geen verschil uit voor de beleving van de amateursporter die zeven dagen lang van de ene verbazing in de andere zal vallen in het majestueuze decor van de Oostenrijkse Alpen en Italiaanse Dolomieten.

Rittenschema Bike Transalp 2023:

Rit 1: Nauders – Reschensee: 51,25 km / 2209 hm
Rit 2: Reschensee – Livigno: 97,47 km / 3080 hm
Rit 3: Livigno – Bormio: 64,94 km / 2219 hm
Rit 4: Bormio – Malé: 100,87 km / 3267 hm
Rit 5: Malé – Valle del Chiese: 71,51 km / 2523 hm
Rit 6: Valle del Chiese – Valle di Ledro: 64,14 km / 2521 hm
Rit 7: Valle di Ledro – Riva del Garda: 48,79 km / 1708 hm

De 25ste Bike Transalp vindt plaats tussen 9 en 15 juli 2023 en deelnemen kan zowel in duo als solo. Inschrijven voor deze jubileumeditie kan via bike-transalp.de/en/.