Onze 10 highlights van Velofollies 2018!

Techniek
28 January 2018 — Jan Geys

Velofollies brak nog maar eens alle records: net geen 40.000 bezoekers kreeg de driedaagse beurs in het Belgische Kortrijk dit jaar over de vloer. En terecht, want Velofollies is uitgegroeid tot een mooi evenement waar het grote publiek alles wat ze kennen van op foto’s een keertje kan komen bewonderen. Veel grote nieuwigheden moet je er echter niet verwachten. Alhoewel, na wat zoekwerk kwamen we toch tot dit lijstje met tien highlights.

Velofollies 2018 brak nog maar eens alle records. De wandelgangen zagen dan ook zwart van het volk!

1. Titici: made in Italy

Titici kent een lange geschiedenis. In de jaren 70 en 80 van vorige eeuw was het merk vooral gekend voor de productie van grote volumes frames. Nadat de productie van dit type fietsen naar Azië verhuisde, veranderde Titici van koers en begon het zich meer op het topsegment te richten met frames die 100% ‘made in Italy’ zijn.

Titici gebruikt de tube-to-tube techniek (waarbij de buizen aan elkaar gelijmd worden) om de frames te fabriceren en dus niet de monocoque techniek. Door deze keuze kan men elk deel van het frame specifiek bewerken, zowel qua vorm als qua stijfheid. En het opent ook de deur voor maatwerk. Het geheel ziet er erg verzorgd uit en de akelig dunne bovenbuis is eigen aan de huisstijl van Titici.

Naast de full suspension telt het gamma ook een prachtige hardtail. Onthoud ook dat je de kleur van je fiets zelf kan kiezen. www.titici.com

2. G-Skin viert tienjarig bestaan en breidt gamma uit

G-Skin is vooral gekend voor zijn ‘custom’ kledij waarmee heel wat clubs en renners in de Benelux en Europa rondrijden, inclusief de Franse wereldkampioen XCE Titouan Perrin-Ganier … en ook Vojo laat er zijn wielersokken maken. Het familiebedrijf (ouders en drie zonen Geluykens) breidt nu zijn gamma uit.

Ter gelegenheid van de tiende verjaardag vernieuwde G-Skin zijn logo en daarnaast komt het ook met een eigen, compleet nieuwe kledinglijn.

Het gamma gaat van urban/casual kledij tot gespecialiseerde tenues zoals bijvoorbeeld een aerodynamisch pak. Natuurlijk wordt ook het mountainbiken niet vergeten. De nieuwe kledinglijn ziet er alvast heel geslaagd en kwaliteitsvol uit. De producten zijn te koop via de website of in de winkel. www.g-skin.com

3. J.Guillem: titanium van iemand die even ‘is weggeweest’

Een sobere stand met enkele fietsen die een zekere klasse uitstralen … J. Guillem wist dan ook meteen onze aandacht te trekken op Velofollies. We namen wat inlichtingen en wat bleek, de persoon die de leiding heeft van dit merk is geen onbekende, want het gaat om Jan-Willem Sintnicolaas die in het verleden het merk Van Nicholas op de kaart wist te zetten.

Jan woont tegenwoordig in Mallorca maar ontwerpt nog steeds mooi afgewerkte titanium fietsen met enkele originele details. https://jguillem.com

4. RAR: kleurig

Het Noord-Franse RAR werkt aan enkele nieuwe aluminium MTB-wielen maar in afwachting van hun komst toonde eigenaar Adrien Gonthier wat er allemaal mogelijk is sinds RAR een spuitcabine heeft aangeschaft. RAR kan nu visueel omzeggens alle wensen van zijn klanten inwilligen, zo zie je op onze foto een wielset waarvan de spaken en de velgen een mooie laklaag kregen.

Op dezelfde stand zagen we ook een Leon Semita die van grote baas David Robert een persoonlijke toets heeft gekregen. http://www.rouesartisanales.com – https://cycles-leon.com

Hier kan je onze test van de RAR Even carbon-wielen nalezen en hier die van de Leon Semita.

5. Darimo: light uit Spanje

Darimo is een nieuw merk dat gespecialiseerd is in carbon en opgericht werd door Damià Rizo, een ingenieur die een passie heeft voor mountainbiken en carbon.

Tien jaar geleden begon Damià voor eigen gebruik carbon onderdelen te produceren. Recentelijker heeft hij de stap gezet om er zijn beroep van te maken en ondertussen heeft Darimo ook al twee mensen in dienst die moeten helpen om aan de grote vraag te voldoen. De producten worden volledig in Spanje geproduceerd.

Het eerste wat opvalt is het gewicht: zo weegt een stuur tussen de 80 en 115 gram, afhankelijk van de afwerking (UD, gevlochten, mat of glanzend, enz.) en de breedte (tussen 620 en 800 millimeter) van het stuur. Een zadelpen komt uit op een gewicht tussen de 85 en 100 gram (350 of 400 millimeter lang en een diameter van 27,2 of 31,6 millimeter). Eén van de sterke punten van Darimo is personalisering, op aanvraag is dan ook bijna alles mogelijk.

Ondanks het lage gewicht ziet alles er toch stevig uit en de eerste reviews die we al hebben kunnen lezen waren zeer positief. Maar daar komen we later nog uitgebreid op terug, want we zullen ook zelf enkele accessoires van Darimo aan een test onderwerpen! http://darimo.eu

6. Gelu: light uit … Portugal

Iets verderop kruisen we de oprichter van Gelu. Dit Portugese merk is gespecialiseerd in composiet en de carbon zadels worden volledig in Portugal geproduceerd.

Er staan meerdere modellen in de catalogus (met verschillende breedtes en lengtes) waarbij vooral het comfort belangrijk is. “Nog meer dan het gewicht,aldus ‘meneer Gelu’. Desondanks heeft hij toch het lichtste zadel ter wereld in de catalogus staan, een zadel dat slechts … 39 gram weegt! De ‘versterkte’ MTB-zadels wegen net iets minder dan 50 gram. Ook hier waren we natuurlijk nieuwsgierig naar meer en als alles goed gaat, mag je ook hier een test van verwachten.

7. Icon: een nieuw wielenmerk

Icon is een nieuw Belgisch wielenmerk van de hand van niemand minder dan Dirk Van den Berk, ook bekend als de productmanager van de Granville-fietsen. Granville richt zich vanaf heden enkel nog maar op stadsfietsen en de Ludo-groep waar Granville toe behoort (en dat ook Scott verdeelt in de Benelux) laat Dirk VDB wat ruimte om zich met dit wielenmerk op een nieuw project te storten.

Het design van de in Azië geproduceerde carbon velgen is een eigen design. De velgen van dit polyvalente MTB-model zijn vrij breed (30 millimeter). De wielen worden in België geassembleerd met als basis DT Swiss-naven (die ook door Ludo worden geïmporteerd). Het prijskaartje voor het hierboven getoonde model bedraagt 1099 euro. www.icon-wheels.eu

8. King bikes: mooi om naar te kijken

Net zoals in 2017 wisten de fietsen van King ook dit jaar weer onze aandacht te trekken. Naast de titanium frames die het bedrijf in Nederland fabriceert, richt het merk zich steeds meer op carbon frames die het op maat laat maken in Italië.

En er staat ook een full suspension op het programma.

9. Color Monkey

Nog een stand waar heel wat mensen wat langer naar bleven kijken, was deze van Color Monkey, een Belgisch bedrijf dat gespecialiseerd is in gepersonaliseerd lakwerk en decals.

Het ziet er allemaal geweldig uit en de mogelijkheden zijn enorm. www.color-monkey.be

10. Asterion Atelier, het nieuwe topmodel

Asterion heeft zijn gamma onder handen genomen. Het is niet zo dat alle modellen veranderen, maar het gamma is wel overzichtelijker gemaakt.

Het topmodel luistert voortaan naar de naam Atelier, een naam die aanduidt dat Asterion in staat is om op alle gekke wensen van klanten in te gaan. Hier zien we een ultralichte wielset met F-One-velgen (slechts 267 gram per stuk in 29″) en Tune Prince/Princess-naven. Balans: minder dan 1100 gram voor een set!

Onder de andere nieuwigheden zien we ook een nieuwe xc-wielset met aluminium velgen met een breedte van 24 millimeter. Deze Asterion XC 29-wielset weegt 1539 gram en kost 599 euro. Niet slecht voor een met de hand gemonteerde wielset (in de magazijnen van Asterion nabij Lyon) met Sapim CX-Ray-spaken.

We hebben in ieder geval al een wielset laten monteren waarvan het verdict later volgt in ons testverslag … www.asterion-wheels.com