Pivot Mach 6: een verwachte evolutie

Techniek
22 October 2017 — Jan Geys

Pivot geeft zijn enduromodel, de Mach 6, in 2018 een grondige update. Zowel het aluminium als het carbon model van de Pivot Mach 6 heeft achteraan een veerweg van 155 millimeter en vooraan van 160 millimeter. De fiets is uitgerust met 27,5″-wielen en het modeljaar 2018 krijgt een modernere geometrie en wordt uitgerust met standaarden van de nieuwste generatie.

Het gamma van Pivot mag voor sommigen moeilijk te begrijpen lijken, vooral als je de details van de fietsen niet kent. In de all mountain-categorie vinden we de Switchblade, een polyvalente en lichte fiets en de Mach 5.5 die zowel geschikt is voor all mountain en licht endurowerk. De Mach 6 is dan weer bestemd voor het ruigere endurowerk, terwijl de Firebird het freeridemodel is. De getallen achter de namen van de fietsen (5.5, 6,…) doelen op de veerweg van deze laatsten, uitgedrukt in inch.

De Pivot Mach 6 maakt net als zijn voorganger gebruik van een DW-Link die de achterdriehoek isoleert om een maximale grip te verzekeren en de remmen een grotere onafhankelijkheid te bieden.

De achterdriehoek van de Mach 6 blijft identiek aan die van het vorige model, maar de geometrie van de voordriehoek wijzigt wel lichtjes. Zo bedraagt de balhoofdhoek 65,80 graden en de zithoek 74 graden. De reach in de maat M wordt langer (439 millimeter) terwijl de lengte van de liggende achtervork (430 millimeter) behouden blijft. In totaal worden er vijf maten aangeboden.

De Mach 6 is zodanig ontworpen dat hij bijzonder robuust is om ook de agressiefste bikers te kunnen bekoren. De achterdriehoek werd versterkt, net zoals de links die zijn uitgerust met grotere lagers.

De carbon frames zijn uitgerust met een Fox DPX2-demper waarvan de voorinstellingen aangepast zijn aan de kinematica van de Mach 6. Het aluminium model is uitgerust met een klassiekere Fox Float. Op de demper vinden we ook het handige Pivot-hulpstuk om de SAG in te stellen.

Rond de liggende achtervork en onder de schuine buis is er een bescherming voorzien voor het frame, net zoals ook de onderste link van het DW-Link-systeem beschermd wordt. De kabels lopen intern door het frame en de fiets kan uitgerust worden met een Shimano Di2-aandrijving en een voorderailleur.

Van de carbon Mach 6 zullen er zes versies verkrijgbaar zijn, met een prijskaartje tussen de 6099 en 11999 euro (Race XT: 6099 euro, Pro XT/XTR: 7399 euro, Pro XO1: 8449 euro, Team XTR: 10449 euro, Team XX1: 10799 euro, Team XTR Di2: 11999 euro). Een los frame kost tussen de 3699 en de 4899 euro, inclusief de voorvork.

In aluminium zijn er drie versies verkrijgbaar: Race XT (4649 euro), Pro XT/XTR (5999 euro) en Pro XO1 (7299 euro). Een los frame kost 2399 euro en inclusief de vork 3699 euro.

Het carbon frame weegt 3,04 kilogram in de maat M en het aluminium frame 3,3 kilogram. Bij de complete fietsen weegt de carbon Pro XT/XTR 13,079 kilogram (maat M) en zijn aluminium equivalent geeft 13,350 kilogram aan op de weegschaal.

Meer info op www.pivotcycles.com