Presentatie | Eindelijk onthuld: de nieuwe Canyon Lux CF SL en SLX!

Techniek
27 June 2018 — Jan Geys

Pauline Ferrand-Prévot, Mathieu van der Poel en Alban Lakata reden er de laatste maanden al mee rond, maar officieel werd de nieuwe Canyon Lux nog niet aan het grote publiek voorgesteld. Canyon heeft het doek over de nieuwkomer nu eindelijk laten vallen en vanaf heden is de nieuwe Lux dan ook verkrijgbaar op de website van het merk. Voor ons de ideale gelegenheid om hem uitgebreid aan jullie voor te stellen.

De vorige Canyon Lux was en is een uitstekende, speelse, lichte en comfortabele marathonbike. De pure xc-renners voelden zich echter minder in hun sas op het oude model, dat de laatste tijd steeds meer begon achterop te hinken ten opzichte van de concurrentie, want deze laatsten zaten natuurlijk ook niet stil. Hoog tijd dus voor een update! Canyon onthulde zopas de nieuwe Lux, wiens frame de mosterd gehaald heeft bij de Exceed-hardtail en waarbij de achterdemper van het bracket naar de bovenbuis verhuist.

Vier belangrijke punten stonden aan de basis van de nieuwste ontwikkelingen, met als doel een fiets te ontwerpen die zich zowel in marathons als in XCO in zijn sas voelt:

  • Het gewicht van het frame (inclusief achterdemper) moest onder de 2 kilogram uitkomen; uiteraard gaat het hier om een 100% carbon frame.
  • De geometrie moest de eerder uitgetekende lijnen van de Exceed-hardtail volgen, zodat de renners makkelijk van de ene op de andere fiets kunnen overstappen.
  • Efficiëntie. Niet alleen bij het trappen op de pedalen, want men zocht ook naar de perfecte balans tussen anti-squat en responsiviteit, voor een vering die de beste tractie biedt zonder aan kracht te verliezen.
  • Een gemoderniseerde geometrie om de fiets nog beter te doen dalen en de renner vertrouwen te geven om zich naar beneden te storten.

Esthetisch zien we er ook de grote lijnen in van de DH-fiets van Canyon, de Sender, een design dat we nadien ook al terugzagen op de Torque en Spectral.

Flatmount Shock-configuratie

Het opvallendste verschil met de vorige Canyon Lux is de plaatsing van de achterdemper. Deze zit nu onder de bovenbuis, die op deze plaats enorm is afgevlakt, en versmelt er als het ware mee. De veerweg bedraagt nog steeds 100 millimeter.

Door deze oplossing heeft men minder onderdelen nodig dan op de vorige Canyon Lux en wint men dus aan gewicht. Ook de hefboom is minder groot zodat je minder druk in de demper hoeft te steken. Canyon gebruikt lange dempers, wat ook een impact heeft. De achterdemper is ontworpen voor een sag van 20 tot 25%.

Door de Flatmount Shock-configuratie is er ruimte voor een tweede bionhouder (wat van cruciaal belang kan zijn in een marathon) en Canyon heeft daarvoor zelfs zijn eigen bidonhouders en bidons (van 800 ml) ontwikkeld. De bekabeling van de remote van de achterdemper kreeg een zo direct mogelijke routing. Canyon maakt gebruik van een standaard achterdemper waarbij het knopje voor de rebound vrij moeilijk bereikbaar is.

De achterdriehoek is uit één stuk en heeft geen scharnierpunt. Een kleine carbon yoke zorgt voor de verbinding tussen de staande achtervork en de achterdemper.

De nieuwe Lux is voorzien van een veerconcept dat we ook al kennen van de gravity-fietsen van het merk, zoals de Sender, Torque en Spectral. Dit Triple Phase concept werkt gevoelig in het eerste deel van de veerweg, kent een vlakkere veercurve in het midden en wordt progressief aan het einde van de veerweg.

Canyon Lux CF SL en CF SLX: licht en zeer licht

De nieuwe Canyon Lux legt volgens het Duitse merk heel wat minder gewicht op de weegschaal. Zo weegt de link tussen de achterdemper en de staande achtervork maar liefst 63% minder (42 tegenover 112 gram) en de hele achtervering komt uit op een gewichtsbesparing van 38% (239 tegenover 383 gram). Ook op de constructie van het frame werden enkele grammen gewonnen. Daardoor klokt de Canyon Lux CF SLX af op 1662 gram (Medium, exclusief de achterdemper).

Naast de Canyon Lux CF SLX is er ook nog een goedkopere versie, de Canyon Lux CF SL. Deze laatste moet het doen met andere vezels en zou 1852 gram op de weegschaal leggen.

Geometrie

Voor de geometrie volgt Canyon de huidige trends zonder te extreem te gaan. De nieuwe Canyon Lux is dan ook compleet verschillend ten opzichte van zijn voorganger. De reach werd op elke fietsmaat 20 millimeter langer (gecombineerd met een stuurpen van 80 millimeter), terwijl de liggende achtervork korter werd; deze meet nu nog 435 millimeter, terwijl dit voorheen 450 millimeter was.

De balhoofdhoek blijft vrij steil: 70 graden op de SLX en 69,5 graden op de SL. Dat verschil zit hem in de voorvork, een exemplaar met 110 millimeter veerweg op de SL en met 100 millimeter op de SLX die nog meer op XC gericht is.

De details

Naar goede gewoonte heeft Canyon ook veel aandacht besteed aan de details. De Impact Protector Unit moet voorkomen dat het stuur tegen het frame zal botsen.

De geïntegreerde bescherming op de liggende achtervork weegt amper 8,2 gram …

… en de ultra minimalistische kettinggeleider slechts 4,6 gram!

De bekabeling loopt zo direct mogelijk door het frame, waarbij de kabel er aan het andere uiteinde vlot uitkomt, zodat het vervangen van de kabels geen nachtmerrie wordt.

Een ander interessant detail is de “Quixle”, een hendel die je in de steekas kunt wegklappen waardoor je geen gereedschap nodig hebt om het wiel los te maken.

Nu we toch een kijkje nemen bij de liggende achtervork, zien we dat men opteerde voor een Flatmount-bevestiging voor de remklauw. Deze standaard wordt op de weg gebruikt en in het mountainbiken zagen we hem al op de Cannondale Scalpel. Door deze oplossing moet je geen insert met schroefdraad voorzien in het frame en de gaten zitten dichter bij elkaar dan bij een Postmount-montage, waardoor je wat ruimte wint op deze plaats. Er worden van origine dan ook specifieke remklauwen gemonteerd (die we in de toekomst waarschijnlijk wel vaker zullen zien opduiken op onze mountainbikes), maar er is een adapter verkrijgbaar zodat je ook een klassieke remklauw kunt monteren (op voorwaarde dat deze niet te volumineus is).

Prijzen en versies

Zes modellen, verdeeld over twee frameplatforms, maken deel uit van het Lux-aanbod: SL voor de eerste vier modellen (met prijzen variërend van 2599 tot 4599 euro en een gewicht tussen de 11,8 en 11,3 kilogram) …

… en SLX voor de twee topmodellen, waarbij je de keuze hebt uit Sram Eagle of Shimano XTR. De prijzen gaan van 5599 tot 5999 euro. Het gewicht zou voor beide modellen tien kilogram bedragen. Van de SLX is ook een los frame verkrijgbaar. Het prijskaartje daarvan bedraagt 2499 euro.

De SL-modellen zijn uitgerust met een voorvork met 110 millimeter veerweg (SID of Step-Cast), en alle modellen, behalve het goedkoopste, zijn uitgerust met een dropper post (een KS Lev Si). Een uitstekende keuze die we toejuichen.

Binnen afzienbare tijd zullen we uitgebreid terugkomen op een eerste test van de nieuwe Canyon Lux!

De nieuwe Canyon Lux is vanaf heden verkrijgbaar op www.canyon.com