Presentatie | Shimano 2020: de wielen

Techniek
16 October 2019 — Jan Geys

Nadat het eerder de nieuwe Deore XT en SLX 12-speed groepen presenteerde, doet Shimano voor 2020 nu hetzelfde met drie nieuwe wielsets. Van de komst van de Deore XT-wielen waren we al op de hoogte sinds de lancering van de groep met de gelijkluidende naam, maar de MT620- en MT501-wielen zijn fonkelnieuw. We kregen ze toegestuurd voor een uitgebreide test, maar in afwachting daarvan delen we al graag de technische fiche.

Shimano XT

We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk kunnen we jullie de Shimano Deore XT-wielen tonen. Er staan twee versies op het programma: XC (M8100) met velgen met een interne breedte van 24 millimeter en bedoeld voor banden met een breedte van 2.0 tot 2.4″ en Trail/enduro (M8120) met een interne breedte van 30 millimeter. Beide wielsets tellen 28 spaken; deze zijn recht op de XC-versie en met een gebogen kop op de Trail/enduro-versie.

De velgen zijn vrij laag (18,8 millimeter op het XC-model en 19,8 millimeter op het Trail-model) wat ze iets toleranter en comfortabeler moet maken. Achteraan zijn ze trouwens asymmetrisch om de spanning van de spaken in evenwicht te houden.

Uiteraard zijn ze tubeless ready. De Deore XT-wielen zijn wel enkel met een Boost-as, een Centerlock-montage voor de remschijven en een Microspline-vrijwiel verkrijgbaar. De XC-versie (zoals reeds gezegd geschikt voor banden van 2.0 tot 2.4″) zou 1764 gram (27,5″) of 1840 gram (29″) op de weegschaal leggen. De Trail/enduro-versie voor banden tussen 2.25 en 2.5″ zou dan weer 1846 (27,5″) of 1932 gram (29″) wegen.

Shimano MT620

In 2020 neemt Shimano ook twee wielsets op in het assortiment die losstaan van een groep. Deze zullen ongetwijfeld enorm populair worden bij heel wat fietsenmerken die er hun complete fietsen mee zullen uitrusten. De MT620-wielen situeren zich in het gamma naast de MT600-wielen en we mogen ze beschouwen als wielen op SLX-niveau. Ze hebben een interne breedte van 30 millimeter, zijn tubeless ready en het achterwiel is asymmetrisch en uitgerust met een Microspline-vrijwiel.

De geometrie van de velg is exact hetzelfde als die van de XT Trail-velg, maar ze telt 24 spaken met een gebogen kop in de plaats van 28. Dit om het gewicht te beperken. En dat blijkt niet overbodig, want de wielen zouden volgens de fabrikant 2223 (29″) of 2124 gram (27,5″) wegen, wat best zwaar is, zelfs voor goedkopere wielen. Ze zijn enkel met de Boost-standaard verkrijgbaar en met een Centerlock-bevestiging voor de remschijven.

Shimano MT501

En dan zijn er nog de Shimano MT501-wielen, die zich in het gamma net onder de MT600-wielen situeren. Deze versie is eigenlijk een uitvoering van de MT500 met een Microspline-vrijwiel. Gezien de populariteit van de remmen met dezelfde benaming (MT500/520) bij de fietsfabrikanten om er hun complete fietsen mee uit te rusten, mogen we verwachten dat we ze vaak zullen tegenkomen op de goedkoopste fietsen. Ze maken gebruik van een relatief eenvoudig en klassiek concept met een tubeless ready velg met een interne breedte van 24 millimeter en 24 spaken met een gebogen kop.

Naargelang de versie zouden ze tussen de 2079 en 2251 gram wegen. Ze zijn verkrijgbaar in 27,5 of 29 inch, met een HG- of Microspline-vrijwiel en met naar keuze een snelspanner, klassieke steekas of Boost-steekas.

Nog een laatste woord over Microspline: nadat Shimano eerder nogal terughoudend was om deze vrijwiel-standaard (specifiek voor de 12-speed cassettes van het merk) vrij te geven voor andere merken, doet het Japanse merk dat nu wel voor de fabrikanten van naven die dit model graag in hun gamma willen opnemen. Met de komst van de nog steeds zeer populaire Deore XT 12-speed en SLX 12-speed kon Shimano moeilijk anders, want tot vandaag waren er slechts twee merken (DT Swiss en Mavic) die officieel over een licentie beschikten om deze standaard te gebruiken.

Meer info op bike.shimano.com