Prototype | BMC AutoDrop: de zadelpen die zelfstandig inveert!

Techniek
10 August 2019 — Jan Geys

Diegenen met een arendsblik hebben volgende nieuwigheid gisterenavond tijdens de World Cup shorttrack in Lenzerheide misschien ook opgemerkt, namelijk dat de verstelbare zadelpen van de BMC Fourstroke van Titouan Carod zelfstandig kan inveren, zonder dat de renner het gewicht van zijn lichaam moet gebruiken. Knap! Het gaat hier over de BMC AutoDrop, een spiksplinternieuw systeem dat door het Zwitserse merk werd uitgevonden en dit weekend voor het eerst getest werd tijdens een wedstrijd. Vojo zou Vojo niet zijn, moesten we er jullie niet alles over kunnen vertellen.

Vorig jaar stelde BMC de Fourstroke met een geïntegreerde dropper post voor (Racing Advanced Dropper), wie daarover meer wil lezen, kan in dit artikel terecht. Van buitenaf valt het niet meteen op, maar bovenstaand model biedt nu nog iets extra.

BMC ging immers nog een stap verder en ontwierp de AutoDrop, een systeem dat nog steeds in de ontwikkelingsfase zit en dit weekend tijdens de shorttrack in Lenzerheide voor het eerst getest werd door BMC-rijder Titouan Carod.

Concreet doet dit systeem waar heel wat xc-renners of fans van verstelbare zadelpennen van dromen. Bij dit systeem moeten ze namelijk niet langer hun benen stilhouden en hun lichaamsgewicht gebruiken om het zadel naar beneden te duwen.

Ziehier een korte video om alles beter te begrijpen:

De basis van de BMC AutoDrop is identiek aan die van het geïntegreerde model dat op de huidige Fourstroke terug te vinden is. Maar er werd een aanvullende module aan toegevoegd. Goed nieuws is dat dit systeem, dat dus nog steeds in de ontwikkelingsfase zit, ook op de huidige Fourstroke zal kunnen gemonteerd worden van zodra het systeem verkrijgbaar is.

De AutoDrop is een mechanisch systeem dat werkt via een kleine persluchttank die onderaan in de schuine buis gemonteerd wordt. Via een slang staat ze in verbinding met de onderkant van de dropper post. Het is dit systeem dat aan de zadelpen zal ‘trekken’ om deze naar beneden te doen zakken, zonder dat de renner met zijn lichaamsgewicht op het zadel moet duwen.

Hierdoor moet de renner niet langer een beweging maken met zijn dijen om de dropper post te doen inzakken, wat weer wat energie bespaart en waardoor hij of zij bij het bereiken van de top net een tikkeltje langer recht op de pedalen kan blijven staan. Van zodra de biker zich op de top naar beneden werpt, staat het zadel al in de ideale (lage) positie.

Een belangrijk detail is, dat de persluchttank moet bijgevuld worden via een ventiel naast de zitbuis! Een eenvoudige voetpomp volstaat om de operatie uit te voeren. Een kleine peilstok laat toe om te kijken hoeveel lucht er nog in het systeem zit. Een reservoir waar een druk van 10 tot 12 bar inzit, is goed voor ongeveer 70 bewegingen van het zadel. Om jullie een idee te geven: een renner van het BMC-team maakt tijdens een XCO gemiddeld 50 bewegingen (op en neer) met zijn dropper post.

Geen paniek echter, want wanneer het reservoir leeg is, deactiveert de AutoDrop zich automatisch, waarna hij verder werkt zoals eender welke klassieke dropper post op de markt. De bediening op het stuur, nog een prototype van BMC, beschikt over twee standen: wanneer je de hendel half induwt, moet je je gewicht nog gebruiken om het zadel te doen zakken; wanneer je de hendel volledig induwt, veert ze zelfstandig in.

We zullen nog even geduld moeten hebben, want de BMC AutoDrop wordt pas volgend jaar op de seriemodellen (en als upgrade kit) verwacht.

Meer over de BMC Fourstroke: www.vojomag.nl/eerste-test-bmc-fourstroke-2019-radicale-ommezwaai