Raaw Mountain Bikes: een Madonna zonder franjes

Techniek
15 October 2017 — Jan Geys

Het jonge Duitse merk Raaw Mountain Bikes maakte de voorbije dagen furore op de sociale media. De reden daarvoor was de onthulling van het eerste frame van het merk, de Madonna. Deze 29″-enduro zal een reeds overvolle markt nog wat extra bevolken. Zijn komst had dan ook onopgemerkt kunnen voorbijgaan, maar het tegendeel was waar. Hieronder stellen we de Madonna aan jullie voor en we laten ook Ruben Torenbeek, die aan de wieg stond van dit project, even aan het woord.

De teasers op de sociale media hebben meer dan hun werk gedaan. Raaw Mountain Bikes mag dan nog maar net bestaan, toch beheersen ze hun Public Relations al als echte professionals en het helpt natuurlijk ook dat het frame meteen ieders aandacht weet te trekken. We zijn dan ook benieuwd naar wat dit Duitse merk, dat opgericht werd in 2016, voor ons in petto zal hebben?

Afgelopen week werd eindelijk de technische fiche vrijgegeven en de ‘followers’ van Raaw konden kennismaken met de Madonna, een enduroframe voor 29″-wielen.

Waar zullen we beginnen? Want Raaw Mountain Bikes heeft veel te vertellen. Het merk toont, vertelt en verdedigt zijn project dan ook met de nodige kennis en passie.

Laat ons beginnen met een beknopte samenvatting van de technische fiche van de Madonna:

  • 29″-wielen
  • Aluminium
  • 160 millimeter veerweg, zowel vooraan als achteraan
  • Four bar linkage-vering
  • Boost-frame en compatibel met 29×2,6″
  • 3,6 kilogram in de maat M, zonder demper
  • Verkrijgbaar in M, L en XL

Een klassiek maar stoutmoedig frame

Het frame van de Madonna is niet uit carbon en het heeft ook geen revolutionair ontwerp. Al snel stellen we dan ook de vraag wat dit frame moet kosten. En met 2690 euro ligt dat prijskaartje best hoog, zeker als je weet dat het frame in Taiwan wordt geproduceerd. Voor dat bedrag krijg je wel ook een Fox DPX2 Factory-demper, een Acros-balhoofd, een DT Swiss-as, tooltjes die je op de bovenbuis kan vastmaken en een kabelbinder om een binnenband vast te sjorren.

Is dit te duur? Soms is op de sociale media de bewondering te groot, waardoor kritische vragen naar de achtergrond verdwijnen. Alvorens we verder gaan met de presentatie van de Madonna, stelden we dan ook enkele vragen aan Ruben Torenbeek, die aan de wieg stond van de Madonna.

Ruben, kan je ons wat meer vertellen over het ontstaan van Raaw?

Ik werk al zeven jaar in de fietsindustrie en anderhalf jaar geleden ben ik voor eigen rekening beginnen werken. Exact één jaar geleden heb ik vervolgens beslist om me voor 100% op Raaw te concentreren!

Waar wordt de Madonna gefabriceerd en hoeveel exemplaren zullen er vervaardigd worden?

We werken samen met één van de beste fabrikanten ter wereld. Ze zijn gebaseerd in Taiwan en zij beschikken over de knowhow om ons de hoogst mogelijke kwaliteit voor aluminium frames te verzekeren. Er is bij ons in Duitsland geen vergelijkbaar alternatief te vinden. Beginnen doen we met een eerste productie van 100 frames.

Het prijskaartje is hoog. Mikt de Madonna daardoor enkel op de competitierenners? En waarom kozen jullie niet voor carbon?

Wij hadden niet de intentie om een goedkoop aluminium frame te bouwen. We wilden namelijk tonen wat er mogelijk is met dit materiaal en dan kom je volgens ons op een prijs die correct is. Het procedé om de Madonna te fabriceren is zeer complex. Zo zijn er grote gesmede onderdelen en elk element, tot de pat van de achterderailleur toe, werd op maat gemaakt voor Raaw. We willen dan ook dat onze klanten na elke tocht die ze met de Madonna maken nog steeds details opmerken aan hun fiets. Wedstrijdrenners zijn inderdaad een doel, want de Madonna is bedoeld om snel over de moeilijkste paden te racen, maar ook zij die plezier willen beleven met vrienden hebben we voor ogen.

Er is de laatste tijd veel te doen rond het gewicht, wat één van de grootste voordelen is van carbon. Maar meer nog dan een beetje gewichtswinst zijn het vooral een zeer centrale zitpositie, dankzij een rechte zitbuis, en een efficiënte aandrijving die de nodige voordelen opleveren. We weten wel dat een beetje carbon makkelijker te verkopen zou zijn, maar we wilden vooral tonen waartoe aluminium in staat is.


Het frame laat niemand onverschillig en heeft iets speciaals, maar jullie mikken wel op een markt (enduro) die toch al wat verzadigd lijkt. Wat maakt de Madonna dan zo speciaal?

Dit is ook geen fiets die opvallend moet opgesmukt worden, zijn eenvoudige design spreekt voor zich. De bedoeling is dat zij die met een Madonna rondrijden zouden zeggen “Waarom zou deze fiets anders moeten zijn?” Het frame is functioneel en mooi in zijn functionaliteit zou ik zeggen. Er zijn zoveel details om te ontdekken. Ik denk dat onze klanten niet enkel na de eerste trip overtuigd zullen zijn, maar ook na een heel seizoen wanneer ze alle details ontdekt heb. 

We hadden je al gewaarschuwd dat ze bij Raaw hun project met passie verdedigen, ook al moeten ze voor dat project bepaalde risico’s nemen in hun beslissingen.

Het zit hem in de details

We zouden hier een theorie kunnen neerpennen over het rijgedrag van de fiets, maar het is pas op het terrein dat dit kan gestaafd worden, en we zijn nog niet in de gelegenheid geweest om een eerste test uit te voeren. Het valt op dat de zitpositie zeer rechtop is en dat de lengte van de liggende achtervork voor elke maat anders is, maar iets extreems merken we niet op aan de geometrie.

Laat ons dus eens kijken naar die fameuze details waar Ruben het zo over heeft. We beginnen met de scharnierpunten: tien lagers van 28 millimeter en twee van 52 millimeter zijn er nodig om de four bar linkage-vering te doen werken.Twaalf lagers in totaal? Jawel, want zelfs de demper is op de Madonna op lagers gemonteerd. Raaw wil dan ook dat alles met een inbussleutel van 5 millimeter kan gedemonteerd worden. We beginnen stilaan te begrijpen wat Ruben bedoelde met de kleinste details …

De klant die 2690 euro spendeert voor een Madonna-frame kan zich nog iets anders veroorloven buiten het eenvoudig onderhoud, namelijk rijden zonder rugzak. Op het frame kan dan ook een drinkbushouder gemonteerd worden en in de schuine buis zit een holte waar een binnenband en een CO2-patroon kunnen weggestopt worden.Op de bovenbuis is dan weer ruimte gemaakt voor een specifiek tasje voor de nodige tools. Hierin kan je onder meer een multitool of een snelsluiting voor de ketting kwijt.

Een ander detail waar Raaw aan gewerkt heeft, is dat er zo weinig mogelijk modder mag opgehoopt worden door het frame. Daarom dat er zo weinig mogelijk open delen te vinden zijn op het frame. Raaw kiest er verder bewust voor om de kabels extern langs het frame te laten lopen, enkel voor de dropper post loopt de kabel intern door het frame.

Een laatste punt waaruit blijkt dat men vooral voor eenvoud en onderhoudsgemak heeft gekozen is het bracket met schroefdraad, dat niet meer moet bewijzen wat het in zijn mars heeft. De zorg voor detail lijkt wel bijna obsessief als we de Postmount-pat voor de achterrem ontdekken. Deze pat is verwijderbaar en daardoor moet je geen adapter gebruiken om de remklauw te monteren, want voor elke framemaat en maat van remschijf (van 160 tot 203 millimeter) is er een pat verkrijgbaar.
Naast de technische details is het vooral het rijgedrag dat de echte identiteit van de nieuwkomer zal bepalen. Maar hoe de Madonna ook zal presteren, toch is dit een fiets die voor een niche bedoeld is. Zullen de eerste honderd eigenaars zich dat beklagen?

Raaw zal de Madonna rechtstreeks aan de klant verkopen en hij zal verkrijgbaar zijn vanaf maart 2018.

Meer info op https://www.raawmtb.com/