Roc d'Azur 2021 | Vittoria Syerra: de eerste echte downcountry band?

Techniek
8 October 2021 — Jeffry Goethals

Een nieuwe Vittoria band op de Roc d’Azur, het begint een beetje een gewoonte te worden. Na de Aggaro in 2019, lanceert het Italiaanse merk nu de Syerra, ontworpen voor downcountry gebruik. Wat betekent dat concreet voor Vittoria? Lees hier hun verhaal.

Deze band is de eerste van een nieuw tijdperk voor Vittoria, aangezien de fabrikant onlangs werd opgekocht door een Italiaans investeringsfonds, wat heeft geleid tot een aantal veranderingen binnen het bedrijf. De ambities zijn hoog en we zullen de naam Vittoria de komende maanden en jaren meer en meer terugzien in het mountainbiken, zowel standaard (OEM) op nieuwe fietsen als bij professionele teams.

Deze Syerra wordt gepresenteerd als een downcountry band. Het klinkt misschien als een modeverschijnsel, maar het merk is er heel serieus over en omschrijft deze praktijk als “XC met een trailziel”. Met andere woorden, het rijden van technische trails, vaak zonder stuurnummer en met wat meer losgaan in de afdaling, maar nog steeds met de uitdaging om positieve hoogtemeters te verzamelen. Volgens Frans XCO kampioen Maxime Marotte, die de band snel kon uitproberen, is de Syerra een all-round band voor XC. “Buiten de competitie zou ik hem het hele jaar door op mijn fiets houden”.

In de praktijk komt dit neer op een brede (29×2.4″ of 60mm breed op een velg met een binnenbreedte van 30mm) maar relatief lichte (850g) band. Laten we niet vergeten dat een XC-band tegenwoordig al makkelijk 700g weegt, terwijl multifunctionele trail/all-mountainbanden al snel rond de kilo wegen.

Het loopvlak bestaat uit scherpe, kleine, ver uit elkaar geplaatste noppen, terwijl de zijnoppen uitgesprokener zijn om vertrouwen en steun in de bochten te bieden. Dit op het eerste zicht meer “XC”-gerichte profiel lijkt misschien wat te kort te kunnen schieten (bij het remmen bijvoorbeeld), maar Vittoria verzekert ons dat het de perfecte balans is tussen grip en rolweerstand voor moderne cross-country en de bijhorende technische trails. Het zijn immers vooral de randen die voor grip zorgen, niet het noppenoppervlak … Zoals vaak het geval is, zijn alle noppen ingesneden om hun vervorming te controleren waardoor ze slijtvaster zijn en meer grip bieden.

Voor de buitenste rubberlaag heeft Vittoria gekozen voor haar topklasse 4C Graphene compound, dat maar liefst 4 verschillende dichtheden heeft: harder aan de basis van de noppen en zachter aan de bovenkant, met een verschil tussen het midden van het loopvlak en de zijkanten.

Het 60 TPI karkas is volledig nieuw en is het resultaat van Vittoria’s wens om het juiste compromis te vinden tussen de flexibiliteit van een enkelvoudige 120 TPI XC-band en de sterkte (maar gewicht) van een dubbelzijdige 120 TPI enduro versie. Het resultaat is een iets stuggere structuur van 60 TPI (hoe minder nylondraden, hoe meer rubber) met twee versterkingen, één in nylon onder het loopvlak en de andere in rubber op de onderste zijwanden om de flanken te ondersteunen en doorstoten te voorkomen. Deze eenvoudige constructie zorgt dat de Syerra slechts 850 gram weegt op de weegschaal. Dit gewicht plaatst hem tussen de XC en enduro/trail modellen van het merk en we zijn benieuwd hoe hij zich in de praktijk zal onderscheiden. De band zal trouwens 60,90 euro kosten.

We hebben net twee paar ontvangen en de komende herfstomstandigheden met veel bladeren op de trails zijn perfect voor dit type band. We gaan ze zowel in België als in de Alpen testen. Wordt vervolgd!

Meer informatie: vittoria.com