RockShox: de terugkeer van de Judy en andere kleine nieuwigheden

23 March 2017 — Jan Geys

Met de RockShox Judy keert er een grote naam uit de mtb-geschiedenis terug op het voorplan. Tot enkele jaren geleden rustte deze vork nog een groot aantal fietsen uit en vandaag is de Judy opnieuw klaar om de paden te bestormen. De vork is bedoeld voor de instapmodellen met een korte veerweg en is ook geschikt voor 29″ en 27,5 Plus-banden. Naast de terugkeer van de vork zien we nog meerdere kleine toevoegingen in het gamma van RockShox, zoals de RL demper-cartridge die nu ook in de instapmodellen wordt gebruikt en het op de markt brengen van meerdere geoptimaliseerde dempers.

De Judy is ontworpen voor de instapmodellen en biedt een veerweg van 80 tot 120 millimeter. De vork is volledig opnieuw bedacht met een nieuw chassis en ze is deels geïnspireerd op de Pike (stijfheid/lichte vork). Door de Boost-standaard passen in de vork ook bredere Plus-banden (tot 2.8″ in 29″ en tot 3.0″ met 27,5″-wielen in een 29″-vorkchassis). Door de compatibiliteit met de Torque Cap van het merk, verhoogt volgens RockShox de zijdelingse stijfheid.

Het chassis van de Judy is beschikbaar in meerdere versies en RockShox maakt van de gelegenheid gebruik om meerdere modellen uit te rusten met de RL demper-cartridge die op het stuur te blokkeren is. Ter herinnering de RL demper-cartridge is niet meer dan een afkorting voor Rebound en Lockout! De Judy Gold RL wordt uitgerust met deze RL demper-cartridge en zal vanaf april beschikbaar zijn. Prijskaartje: tussen de 420 en 500 euro.

De basis van de Judy Silver TK is hetzelfde, maar deze vork wordt uitgerust met de Turnkey demper-cartridge. De blokkering van deze vork gaat automatisch terug open als de vork grote schokken te verduren krijgt. De vork wordt niet los aangeboden, maar zal enkel als eerste montage op fietsen beschikbaar zijn.

Behalve de Judy, zal ook de Rockshox Recon uitgerust worden met de RL demper-cartridge. De Recon bevindt zich tussen de Reba en Sektor in, en ze beschikt naar keuze over een veerweg van 80-120 millimeter of 130-150 millimeter. De vork is natuurlijk beschikbaar voor een 27,5 en 29″ met de Boost-standaard. Ook deze vork zal vanaf april beschikbaar zijn en zal tussen de 280 en 355 euro kosten.

Hetzelfde verhaal bij de SID die nu een SID RL-versie krijgt, ofwel een goedkopere versie van de Charger 2. De XC-vork is beschikbaar vanaf mei en kost tussen de 665 en 745 euro.

Ook de Reba krijgt vanaf april de nieuwe RL demper-cartridge en kost tussen 555 en 635 euro.

Sram brengt voor zijn vorken ook stickers in verschillende kleuren uit, zodat je zelf je vork een persoonlijke toets kan geven. Een vel stickers kost 19,64 euro.

Het aanbod dempers breidt zich beetje per beetje uit en geen enkel van volgende modellen is nieuw, maar ze zijn vanaf heden wel compatibel met nieuwe fietsen. Zo zijn volgende dempers nu ook geoptimaliseerd voor de volgende fietsen:

DELUXE RT3

– 2017 Giant Anthem – Deluxe RT3 (165×42.5) – 455€

– 2017 Trek Fuel EX – Deluxe RT3 (210×52.5) – 438€

SUPER DELUXE

– 2017 Giant Trance – Super Deluxe RCT (185×55) – 640€

– 2017 Yeti SB5 – Super Deluxe RCT (210×50) – 640€

– 2017 Remedy en Slash – Super Deluxe RC3 (230×57.5) –561€

SUPER DELUXE COIL

– 2017 Norco Sight – Super Deluxe Coil RCT (185×55)- 610€

– 2017 Transition Patrol – Super Deluxe Coil RCT (230×65)- 610€

– 2017 Commencal Meta V4.2 (230×60) – Super Deluxe Coil RT Remote – 660€

www.sram.com