Rotor: een hydraulische aandrijving ... met 13 versnellingen!

Techniek
10 July 2018 — Jan Geys

Rotor pakt op Eurobike uit met enkele opmerkelijke nieuwigheden. Zo presenteert het merk er een hydraulische aandrijving voor de mountainbike. Echt een grote verrassing is dit niet, want het merk gebruikt deze techniek reeds op de weg. Opzienbarender was de cassette met 13 kransjes!

Het is al van dat! De 12-speed is nog maar net aan het inburgeren, of de Spanjaarden van Rotor gaan weeral een stapje verder. Op Eurobike stelden ze de eerste 13-speed groep voor. Het merk zet daarmee volop in op de one-by aandrijvingen en hoopt het principe ook buiten het mountainbiken te doen doorbreken, want de nieuwe 13-speed is ook geschikt voor koers- en gravelfietsen. Met de nieuwe 13-speed willen ze een groter bereik aanbieden, maar vooral ook kleinere schakelstappen tussen de verschillende versnellingen.

Rotor vertrok van het gegeven dat men op een dubbel kettingblad slechts veertien versnellingen echt gebruikt (en/of die niet dezelfde verhouding bieden als een andere combinatie). Waarom het merk dan niet meteen voor een 1×14 is gegaan? Wel, daarvoor waren de technische obstakels nog te groot, zowel qua beschikbare vrije ruimte op de huidige fietsen als qua design van de cassette en de ketting. Vandaar de keuze voor een 13-speed.

De basis van deze nieuwe Rotor-aandrijving is een universele hydraulische derailleur die identiek is voor de mountainbike, koersfiets en gravelfiets. De gebruikte technologie is dezelfde als op de Uno-groep voor racefietsen, maar dan wel met 13 versnellingen. De nieuwe derailleur is echter ook compatibel met een 12-speed.

Vervolgens kies je voor een MTB-shifter of een schakelhendel voor de koersfiets. Op onze foto zie je het compacte en eenvoudige MTB-exemplaar.

Bij de cassette heb je de keuze uit meerdere modellen. Het MTB-model met 13 versnellingen krijgt een … (tromgeroffel) 10-52 cassette! De schakelstappen zijn als volgt: 10-11-12-13-15-17-19-22-26-31-37-44-52. Andere opties zijn een 10-46, een 10-39 en een 10-36 die eerder bedoeld is voor de racefietsen.

Over het gewicht is nog niets bekend, maar we weten wel dat de cassette uit twee delen werd gemaakt. De zeven kleinste kransjes zijn uit staal, de zes grootste uit aluminium.

De cassette wordt gemonteerd op een specifieke naaf van Rotor die in grote lijnen lijkt op het klassieke vrijwiel van Shimano. De naaf werd iets korter en het vrijwiel werd iets naar het midden verplaatst om ruimte te maken voor de 13 kransjes en het kleinste kransje van 10 tanden. Het gaat hier om een open standaard die door elke naaffabrikant mag gebruikt worden.

Je hebt geen specifieke ketting nodig, want deze is compatibel met een 12-speed en 13-speed. Idem voor het crankstel, dat geen specifiek kettingblad kreeg. Vooraan heb je voor de mountainbike de keuze uit een kettingblad van 26 tot 40 tanden. En je hebt eveneens de keuze tussen een ovaal of rond kettingblad.

Gaat het hier enkel om een versnelling extra? Is dit echt nodig? Is de 13-speed het belangrijkste in dit verhaal, of eerder het feit dat de aandrijving hydraulisch is? Op het anwoord moeten we nog even wachten, want de eerste exemplaren zullen pas begin 2019 in de winkel liggen. Uiteraard zullen we er dan als de kippen bij zijn om de aandrijving te testen.