Sauvage Bicycles 2023: het gamma en de nieuwigheden

Door Jan Geys -

  • Techniek

Sauvage Bicycles 2023: het gamma en de nieuwigheden

Carbon fietsen? Nee. Aluminium dan? Ook niet. Het is in titanium dat het kleine Franse merk Sauvage zich heeft gespecialiseerd. Sauvage Bicycles is het kleine broertje van Cycles Léon en heeft als missie titanium fietsen toegankelijker te maken. Het merk begint het jaar 2023 met een gamma dat bestaat uit één gewone gravelbike, twee monster gravelbikes en twee mountainbikes.

Sauvage is dus het kleine broertje van Cycles Léon, een klein Frans merk dat naam heeft gemaakt met originele titanium fietsen die vervaardigd worden in Azië maar heel wat aanpassingsmogelijkheden kennen. Maar waarom dan een tweede merk oprichten genaamd Sauvage? Met dat laatste merk wil men titanium fietsen democratischer maken, door eenvoudigere en meer standaard methodes te gebruiken. Het ontwerp van de fietsen komt wel nog uit eigen huis en de frames worden vervaardigd door dezelfde Aziatische onderaannemer die de fietsen van Cycles Léon maakt.

Bij Sauvage is het niet mogelijk om aanpassingen uit te voeren aan de afmetingen van de fiets of de lak, zoals bij Léon wel mogelijk is. Wel kan je dankzij de online configurator kiezen uit verschillende componenten op het moment van aankoop. Vaste klanten van het merk zullen echter merken dat de opties iets beperkter zijn dan in het verleden, omdat het merk de nodige lessen heeft geleerd van de afgelopen jaren die ontsierd werden door leveringsproblemen.

LaForêt: de ‘echte’ MTB van het gamma

De LaForêt is het eerste ‘echte’ XC- en marathonmodel van Sauvage. Het Franse merk legt uit dat het een model wilde creëren voor XC dat zo veelzijdig mogelijk moest zijn, met name door het een vrij moderne geometrie te geven. Op de medium bedraagt de balhoofdhoek 69 graden, de zitbuishoek 74 graden, is de liggende achtervork 425 millimeter lang en de bovenbuis 610 millimeter.

Naast de gegraveerde afwerkingen en de interne doorvoer van de kabels die ook op de rest van het gamma te vinden zijn, is de LaForêt uitgerust met een RockShox SID Ultimate RaceDay-voorvork met 100 millimeter veerweg. Standaard is hij uitgerust met een vaste zadelpen, maar er is een interne doorgang voorzien voor een telescopische zadelpen.

Sram levert een GX Eagle AXS-groep voor de aandrijving, terwijl Magura voor de MT8 Pro-remmen met remschijven van 160 millimeter zorgt. De wielen bestaan uit Duke Lucky Star-velgen en Bitex-naven en zijn geschoeid met Tufo-banden naar keuze (bij de bestelling). Door het ontwerp van het frame in combinatie met het boost-formaat van de achteras, kan je kiezen uit banden tot maximaal 29 x 2.4 of 27,5 x 2.8. Andere onderdelen zoals het stuur komen voornamelijk van Ritchey.

De LaForêt wordt aangeboden voor 4030 euro, terwijl het kale frame 1460 euro kost.

LeSchlitteur: stoer als sleutelwoord

LeSchlitteur verwijst naar een term uit de Elzas die wordt gedefinieerd als “de persoon die de schlitte bestuurt.” Dit laatste is een houten slee die in de bergen wordt gebruikt voor het transport van hout. Hier is er geen sprake van om met de houtoogst de hellingen af te dalen, maar het is wel bergaf dat de LeSchlitteur uitblinkt.

Dit stoere model van het merk uit de Vogezen is bedoeld voor enduro, of volgens Sauvage in ieder geval toch voor “technische singletracks, geëngageerde paden, snelle afdalingen, jumps of zelfs de pumptrack.” Een mooi programma, nietwaar?

Het frame is voorzien van interne kabelgeleiding, een ruimte voor een bidonhouder en een BikeYoke Revive-dropper post met een drop van 125 millimeter.

Sauvage koos voor een mullet-opstelling (namelijk een 29″-wiel aan de voorzijde gekoppeld aan een 27,5″ achteraan) voor deze LeSchlitteur. We zien een paar Duke Fury Star HD 27,5/29-velgen met Bitex-naven en Sapim Race-spaken. De LeSchlitteur accepteert banden tot 2.4″. Standaard worden er Michelin Wild Enduro-banden gemonteerd (en geen Maxxis Highroller zoals op het gefotografeerde model) op deze hardtail.

Voor de aandrijving doet men een beroep op een Sram GX Eagle-groep en stoppen doe je met Magura MT5-remmen met remschijven van 180 en 203 millimeter.

De LeSchlitteur haalt de beste verhouding tussen stabiliteit en wendbaarheid met een vork met een veerweg tussen 140 en 160 millimeter.

Verder is hij uitgerust met een RockShox Pike Select Charger RC met 150 millimeter veerweg. Volgens Sauvage haalt de LeSchlitteur de beste verhouding tussen stabiliteit en wendbaarheid met een vork met een veerweg tussen 140 en 160 millimeter. Het is dus mogelijk om de fiets iets aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren.

De cockpit van Ritchey en het zadel van WTB maken de uitrusting van deze LeSchlitteur compleet. De complete fiets kost 3913 euro, het kale frame 1457 euro.

LaPiste: asfalt in de ochtend, gravel ‘s avonds

De LaPiste is ontworpen om zowel op asfalt als op gravel te gedijen. Het frame, uiteraard gemaakt van titanium, weegt 1690 gram (in maat 53).

Naast de bijzonder mooie lasnaden van dit titanium frame, is er bijzondere aandacht besteed aan de details en de afwerking. Sauvage legt uit dat deze direct in het frame zijn gegraveerd. Er is op deze LaPiste een vaste zadelpen van 31,6 millimeter voorzien, maar het Franse merk zegt dat er ook een interne doorgang voor een telescopische zadelpen kan worden aangevraagd door de klant.

Naast de mogelijkheid om drie bidonhouders te monteren, is hij ook voorzien van meerdere nokken om diverse bagagetassen en spatborden te bevestigen.

Op dit model stelt Sauvage een 100% carbon vork voor die door het merk zelf werd ontwikkeld en de naam “88 Aventure” kreeg. Deze vork heeft een aangekondigd gewicht van 510 gram en is uitgerust met nokken voor verschillende bikepacking-accessoires. In deze vork is ook een interne doorgang voorzien voor een ​​naafdynamo.

Gravel mag dan de overkoepelende term zijn van de discipline, toch zien we op het terrein dat deze discipline veel breder en gevarieerder is dan kan worden aangenomen. Omdat de keuze van de aandrijving hiervan afhankelijk is, geeft Sauvage er de voorkeur aan om de keuze aan de klant over te laten tussen een 1×11 of 2×11. Het bottom bracket heeft een BSA 68 millimeter standaard.

Standaard is de LaPiste uitgerust met Duke World Runner-wielen met een interne breedte van 25 millimeter, geschoeid met Tufo Thundero-banden. In het frame passen banden tot maximaal 700 x 50 millimeter. Voor de rest zorgt Ritchey voor de cockpit en zadelpen terwijl het zadel van SanMarco komt.

De complete fiets kost 3190 euro, de framekit met vork en derailleurhanger 1850 euro. 

LeBaroudeur: extreme bikepacking als inspiratie

Spreekt de French Divide je aan? Welnu, hier is de ideale fiets voor deze monstertocht van 2200 kilometer die van de grens van België helemaal naar de Pyreneeën voert. Logisch dus dat de fiets de naam “LeBaroudeur” kreeg.

Een monster gravelbike, wat is dat nu weer? Simpel uitgelegd is dit een gravelbike met een wielset die is afgeleid van het mountainbiken. Op het terrein leidt dit tot interessante hybride assemblages met de rijpositie en de eenvoud van een gravelbike gecombineerd met stevige wielen die geschikt zijn voor ruwer terrein.

Ook hier zien we een 88 Adventure-vork die specifiek is voor het model, banden van Tufo en een cockpit en zadelpen van Ritchey.

Hoewel de technische fiche vergelijkbaar lijkt met die van de LaPiste, zijn er toch verschillen: hier zijn de ambachtelijke wielen gebaseerd op aluminium Duke Lucky Star-velgen, Bitex-naven en Sapim-spaken, en zien we een Shimano GRX 800-groep met enkel kettingblad en 11 versnellingen.

Zoals bij alle modellen, biedt Sauvage ook hier een framekit aan, inclusief de vork en derailleurhanger, voor een prijs van 1850 euro. De complete fiets kost 3475 euro.

LeMonstre: plezier en snelheid

Als de LeBaroudeur een SUV is waarmee je Frankrijk (min of meer) comfortabel doorkruist, dan is de LeMonstre een terreinwagen waar rijplezier op de voorgrond staat. Deze LeMonstre is volgens Sauvage noch een gravelbike, noch een mountainbike maar een fiets die terugkeert naar de wortels van offroad fietsen.

Zoals bij alle modellen van het 2023-gamma, is de basis van deze LeMonstre een titanium frame. Ook hier zien we de verzorgde graveringen in het frame en een interne doorgang voor de kabels. De LeMonstre biedt plaats aan drie bidonhouders, maar van montage voor bikepacking-accessoires is hier geen sprake. Het programma van de fiets is heel anders en vereist er ook geen!

De invloed van het mountainbiken is duidelijk merkbaar in de keuze van de aandrijflijn met enkel kettingblad (Shimano GRX 800 met 11 versnellingen), evenals in het onderstel met een paar 29″ Duke Lucky Star-wielen waarop banden tot 2.35 breed passen. Maar de geometrie is ontworpen om te werken met een gravelstuur en lage positie vooraan.

Standaard is hij uitgerust met een vaste vork, maar omdat de LeMonstre is ontworpen rond een vorkhoogte van 490 millimeter kan een vork met een veerweg van 100 millimeter worden gemonteerd. Genoeg om het veld van mogelijkheden te verbreden …

De framekit (met vork en derailleurhanger) kost 1770 euro, terwijl je voor de complete fiets 3393 euro moet neertellen.

Meer info via www.sauvagebicycles.com

DoorJan Geys