Schwalbe Racing Ray & Racing Ralph: de nieuwe crosscountry-broertjes

Techniek
18 May 2018 — Jan Geys

Het wereldbekercircus strijkt dit weekend neer op Duitse bodem en je bent een Duits merk … Het ideale moment dus volgens Schwalbe om twee nieuwe crosscountry MTB-banden aan de wereld voor te stellen. De Racing Ralph kenden we al langer, maar die band kreeg een fikse update en … een nieuwe broer: de Racing Ray. Met Ralph achteraan en Ray vooraan zou je volgens Schwalbe alle troeven in handen moeten hebben om de moderne XC-circuits te lijf te gaan.

Wanneer je onze reportages of de filmpjes over de wereldbeker XC al een keertje gezien hebt, dan weet je dat het de laatste jaren steeds maar sneller moet gaan en dat de circuits op technisch gebied steeds veeleisender worden. Tegenwoordig moeten MTB-banden licht rollen, betrouwbaar en duurzaam zijn en ook nog eens op verschillende ondergronden en onder alle weersomstandigheden naadloos presteren. “Bochtenwerk, acceleratie, grip, rolweerstand en remprestaties zijn functies die perfect met elkaar in evenwicht moeten zijn,” vertrouwt Markus Hachmeyer, Senior Product Manager MTB-banden bij Schwalbe, ons toe. “De ultieme oplossing was alleen mogelijk door het ontwikkelen van speciale voor- en achterbanden.”

Voortaan is de meest gebruikte XC-band van Schwalbe, de Racing Ralph, bedoeld voor het achterwiel en nieuwkomer Racing Ray voor het voorwiel. Dit is geen primeur voor Schwalbe, want ook van de Fat Albert bestaan een Front- & Rear-model. En heel wat renners monteerden vooraan trouwens een Schwalbe Rocket Ron in combinatie met de Racing Ralph. Maar het is wel de eerste keer dat het merk met een specifieke oplossing komt voor crosscountry.

 

Schwalbe Racing Ray

De gloednieuwe Schwalbe Racing Ray werd specifiek ontwikkeld voor het voorwiel. Als een echte voorband moet de Racing Ray nauwkeurig sturen, betrouwbaar zijn in het bochtenwerk en veel grip bieden. Tussen de schouder- en centerblocks zien we overgangsnoppen die moeten zorgen voor een doorlopende grip. De noppen kregen ook een puntige vorm voor de best mogelijke remprestaties.

Een vrijwel gesloten middengedeelte met om en om gerangschikte noppen moet er dan weer voor zorgen dat de Racing Ray soepel, snel en geruisloos rolt. Door de grote tussenruimtes zou de band ook over een goede zelfreiniging moeten beschikken. De Racing Ray is uitsluitend verkrijgbaar in een Addix Speedgrip Compound zodat Schwalbe met deze voorband de optimale combinatie van grip, snelheid en duurzaamheid kan garanderen.

 

Schwalbe Racing Ralph

De nieuwe Racing Ralph moet in vergelijking met zijn voorganger krachtiger zijn en toch lichter rollen, het profiel is dan ook helemaal anders dan bij de Ralph. De massieve centerblocks en de stevige noppen op de schouder en in het overgangsgebied moeten veel gripkanten bieden voor de nodige tractie en aandrijving. Schuine kanten en boomwortels zouden dan ook geen problemen mogen opleveren volgens Schwalbe, net zomin als droge ondergrond.

Omdat het bij het achterwiel vooral om snelheid gaat, is Addix Speed de ideale rubber compound. Hoewel de Racing Ralph speciaal als achterband ontwikkeld werd, kan hij op zeer droge parkoersen ook als voorband gemonteerd worden.

Van zodra we over een testsetje kunnen beschikken, zullen we meteen aan de slag gaan om te kijken hoe deze combinatie het ervan afbrengt: de Racing Ray met uitstekende stuureigenschappen vooraan en de Racing Ralph voor snelheid en tractie achteraan. 

Beide banden zijn in de drie wielmaten beschikbaar: 26×2.25, 27,5×2.25, 29×2.10 en 29×2.25. Jawel, je leest het goed, Schwalbe brengt nog steeds 26″-banden uit. Dit is goed nieuws voor zij die niet willen of kunnen veranderen van wielmaat. Het gewicht gaat van 565 tot 625 gram. Ze zijn allen tubeless ready (Tubeless Easy bij Schwalbe) en voorzien van versterkte SnakeSkin-flanken. De Racing Ralph en de Racing Ray zijn vanaf juli via de vakhandel verkrijgbaar. Prijs: 57,90 euro.

Meer info op www.schwalbe.com