Schwalbe Tire Booster: een accessoire voor tubeless banden

18 January 2017 — Jan Geys

Met de Schwalbe Tire Booster wil het bandenmerk een eenvoudige oplossing aanbieden om bikers te helpen om hun tubeless banden op te pompen. Dit kleine eenvoudige accessoire is geboren uit de samenwerking van de Duitse reus met de Britse start-up Airshot. Een korte uitleg.

EWS 8 2016. Finale Ligure, Italy. Photo by Matt Wragg.
EWS 8 2016. Finale Ligure, Italië. Foto: Matt Wragg.

De voordelen van tubeless banden hoeven we hier niet meer op te sommen, en iedereen weet ook dat het monteren van deze banden geen kinderspel is. Tubeless banden verlangen nu eenmaal een grote luchtstoot in de band om de hieldraden van de band goed tegen de velgranden te drukken, zodat de band goed afsluit. Daarvoor bestaan er vele oplossingen als de klassieke pomp niet volstaat: de compressor (efficiënt, maar duur en groot), een hoge volume pomp of één met een extra luchtkamer (zoals de Bontrager die de eerste was in het genre of de Topeak JoeBlow Booster), het D-systeem (met een oude duikfles of een autoband), of nog andere kleine systemen zoals de Franse BimpAir of de Britse Airshot.

airshot-bottleSchwalbe koos voor de laatste oplossing door simpelweg een partnerschap aan te gaan met Airshot voor de commercialisatie onder licentie van hun systeem onder de naam Schwalbe Tire Booster. Het principe is simpel: de Airshot/Schwalbe Tire Booster ziet eruit als een kleine tank waarin lucht op hoge druk wordt opgeslagen die kan dienen om een tubeless band snel op te pompen. Er wordt ook een adapter meegeleverd om, indien gewenst, in één keer een maximum aan lucht in de band te blazen. Hiervoor dient dan wel het hoofd van het ventiel verwijderd te worden. In tegenstelling tot de BimpAir is er geen specifiek systeem nodig om de Tire Booster herop te laden: een eenvoudige voetpomp of compressor volstaan.

tire-booster-frei-copieHet Schwalbe Tire Booster/Airshot-systeem is licht (435 gram), waardoor het mogelijk is om het vrijwel overal mee naar toe te nemen. Door zijn grote volume lijkt het ons echter niet zo handig om hem mee te nemen in de rugzak … wat ook niet echt het doel is. De Schwalbe Tire Booster wordt verkocht aan dezelfde prijs (of zelfs iets goedkoper), 59,90 euro, als het originele AirShot-systeem, wat moet toelaten dat dit soort oplossing snel wijdverspreid zal worden dankzij het brede distributienetwerk van het Duitse merk.

Meer info: www.schwalbe.com