Shimano GRX: drie specifieke groepen voor gravel

Door Jan Geys -

  • Techniek

Shimano GRX: drie specifieke groepen voor gravel

Tot op heden moest het gamma van Shimano, in tegenstelling tot het gamma van concurrent Sram, het nog doen zonder een specifieke groep voor gravel/adventure. Die leegte wordt vanaf nu opgevuld met de nieuwste onderdelenfamilie van de Japanse gigant: ziehier de Shimano GRX.

De GRX-groepen omvatten de derailleurs, het crankstel, de shifters, de remklauwen en de wielen, maar niet de cassette, ketting en remschijven. Shimano adviseert voor deze laatste onderdelen het gebruik van reeds bestaande producten in het Shimano MTB-segment (Deore XT, SLX of Deore) of Road-segment (Ultegra, 105, Tiagra). Er is hier geen sprake van de nieuwste XTR omdat deze is overgestapt op een 12-speed, terwijl de gravelgroepen het doen met een 10- of 11-speed.

Het crankstel

Het GRX-crankstel is dus verkrijgbaar voor 10 (dubbel kettingblad) of 11 versnellingen (enkelvoudig of dubbel kettingblad). Het enkelvoudig kettingblad van 40 of 42 tanden wordt geleverd met Shimano’s Dynamic Chain Engagement tandprofiel voor een betere kettingretentie op hobbelige ondergronden.

Op het GRX RX810-crankstel met dubbel kettingblad (48-31) zit een verschil van 17 tanden tussen beide kettingbladen, op de RX600-serie bedraagt dit verschil 16 tanden (46-30). Dit is het grootste verschil ooit bij Shimano en dit komt omdat het merk de gravelreeks zo veelzijdig mogelijk wil maken. Gravelbikers krijgen nu eenmaal steilere en gevarieerdere hellingen voor de wielen dan wegrenners.

Bijzonder is dat de kettinglijn van het crankstel 2,5 millimeter naar buiten werd verplaatst. Daardoor kon men ook de voorderailleur wat meer naar buiten verplaatsen zodat er in het frame ruimte vrijkomt voor bredere banden.

Op de weegschaal schommelt het gewicht van het crankstel tussen de 655 en 819 gram, dit naargelang de versie en gekozen configuratie.

De voorderailleurs

Doordat de GRX-voorderailleur net zoals het GRX-crankstel verder naar buiten werd verplaatst, is deze dus niet compatibel met de andere onderdelen uit het gamma van Shimano. De mechanische en elektrische RX800-derailleurs zijn bedoeld om het verschil van 17 tanden van het RX800-crankstel op te vangen, terwijl de mechanische RX400-derailleur enkel het verschil van 16 tanden van het RX600-crankstel kan opvangen. Zoek niet naar een RX600-voorderailleur, want die bestaat niet, net zomin als een RX400-crankstel.

De mechanische voorderailleur klokt af op 95 gram en de elektrische voorderailleur op 131 gram.

De achterderailleurs

De achterderailleurs doen een beroep op de Shadow RD+-technologie die komt overgewaaid van de MTB-groepen. Met deze technologie wordt de kooi gestabiliseerd en het geklapper van de ketting beperkt. Alle modellen zijn verkrijgbaar met een korte (voor diegenen die kiezen voor een 11-30 of 11-34 cassette) of een lange kooi (voor een 11-40 of 11-42 cassette).

Net zoals vooraan heeft de RX600-serie geen specifieke achterderailleur. Het gewicht gaat van 251 tot 322 gram naargelang de gekozen uitvoering (korte of lange kooi, elektrisch of mechanisch).

De shifters

De remgreeprubbers kregen een antislip afwerking en de remhendels een meer gebogen profiel dan de modellen voor de racefietsen, dit alles met het oog op een goede grip op ruw terrein. Er staan enkel hydraulische schijfremmen op het programma. De RX800-serie maakt, net zoals de MTB-remmen, gebruik van remgrepen met de Servo-Wave technologie (ST-RX815). Dit zorgt voor een gelijkaardig remgevoel als op de mountainbike. Als u de voorkeur geeft aan de RX810 niet-Servo Wave-versie of de RX600- en RX400-remhendels, dan bieden zij een remvermogen dat vergelijkbaar is met respectievelijk Ultegra-, 105- of Tiagra-schijfremmen.

Shimano heeft ook gedacht aan diegenen die een dropper post wensen te gebruiken op hun gravelfiets, iets wat aan de andere kant van de oceaan veelvuldig voorkomt. Kies je voor een enkelvoudige aandrijving, dan kan je de linker shifter koppelen aan de dropper post. Er is in het gamma van de RX800 en RX600 ook een specifieke remgreep verkrijgbaar voor een enkelvoudig kettingblad (dus zonder shifter).

Shimano biedt daarnaast de mogelijkheid om op de stuurpen nog een extra set remmen te monteren, zoals we ook weleens tegenkomen in Parijs-Roubaix of in het veldrijden. De remleiding komt bovenaan de remgreep naar buiten, wordt verbonden met de remgreep op de stuurpen om daarna verbinding te maken met de remmen. Het ontluchten van dit systeem lijkt ons wel weer een stapje moeilijker te worden …

Het gewicht van de remhendels gaat van 565 tot 613 gram per set naargelang de gekozen configuratie. Het gewicht van de optionele remhendels op het stuur werd niet meegedeeld.

De remklauwen

De GRX-remklauwen adopteren het Flatmount-concept dat we vaak zien op racefietsen en ook op sommige mountainbikes. Er staan twee versies in de catalogus: de RX800 en RX400. De remklauwen zijn compatibel met zowel klassieke remblokjes als met IceTech-remblokjes met koelvinnen die de warmte beter moeten afvoeren.

De RX400-remklauw weegt 143 gram; het gewicht van de RX800-remklauw werd niet meegedeeld.

De wielen

Shimano maakt het gamma compleet met een nieuwe wielset. De WH-RX570 doet het met een zeer lage (22 millimeter) en vrij brede velg (21,6 millimeter). Ze neigen dus meer naar MTB-wielen dan naar racewielen, al maken ze geen gebruik van de Boost-standaard. Er wordt gebruikgemaakt van doorsteekassen van 12 millimeter. Ze zijn Tubeless Ready en verkrijgbaar in 700c (1600 gram) en 650b (1540 gram). De remschijven worden met een Centerlock gemonteerd.

Je hebt het al gemerkt, enkel het RX800-gamma is volledig. Daaronder bestaan heel wat onderdelen in slechts één versie: het crankstel enkel in de RX600-versie en de remklauwen en derailleurs enkel in de RX400-versie. De onderdelen zijn echter onderling compatibel. Toch is het een verrassende keuze van Shimano dat doorgaans wel zeer complete groepen aanbiedt. De producten zijn vanaf juni (voor de mechanische onderdelen) of augustus (voor de elektrische onderdelen) verkrijgbaar.

Meer info op bike.shimano.com

DoorJan Geys