Specialites TA Arrow-crankstel: licht en aanpasbaar

Door Jan Geys -

  • Techniek

Specialites TA Arrow-crankstel: licht en aanpasbaar

Specialites TA is vooral gekend voor zijn kettingbladen maar het Franse merk heeft ook een crankstel in zijn gamma. Het vorige model was stilaan aan vervanging toe en dus presenteerde Specialites TA op Eurobike de Arrow. En het merk maakte enkele interessante technische keuzes.

Het doel was om een licht, stijf en vooral duurzaam crankstel aan te bieden dat makkelijk aan te passen is aan alle standaarden. Het ontwerp bestaat dan ook uit drie delen, zoals de Cannondale Hollowgram of de crankstellen van Race Face. De as, cranks en kettingbladen zijn aparte onderdelen, zodat je zelf de lengte van de trapas of van de cranks (van 155 tot 180 millimeter, wat best uniek is) kan kiezen. Ook zijn er meerdere formaten kettingbladen (een rond of ovaal enkelvoudig kettingblad, een dubbel kettingblad met ster) beschikbaar.

Moest er in de toekomst plots een nieuwe standaard opduiken op de fietsen, dan is de kans groot dat het merk zeer snel op de bal speelt en de nodige aanpassingen doorvoert. In dat geval hoef je nooit het volledige crankstel te vervangen. Om het kettingblad te bevestigen wordt er beroep gedaan op dezelfde types groeven als bij Sram, dit om te vermijden dat er nog een nieuwe standaard op de markt zou verschijnen.

Specialites TA biedt ook bottom brackets aan waar je een Arrow-crankstel met een as van 30 millimeter in kan monteren, en dat op bijna alle frames die op de markt te vinden zijn (met schroefdraad, PressFit, enz). Ook hier werd het accent vooral op de duurzaamheid gelegd met kwaliteitsvolle lagers die vervangbaar zijn en beschermd worden door een kapje zodat vuil nog moeilijker zijn weg naar binnen vindt.

De cranks van de Specialites TA Arrow zijn vrij breed maar toch ook zeer fijn. Dankzij de aankoop van een nieuwe machine zijn ze langs de binnenzijde ook sterk uitgehold, waardoor ze vrij licht zijn. Zo weegt een volledig crankstel met een enkelvoudig kettingblad van 30 tanden (zonder bottom bracket) 540 gram. Dat is ongeveer 100 gram minder dan een klassiek aluminium crankstel als een Shimano XT, maar dit is wel zwaarder dan de lichtste crankstellen op de markt (Hollowgram, Next SL of Sram XX1 Eagle).

De prijs is nog niet gekend, maar zou net boven de 300 euro moeten liggen. De eerste exemplaren worden eind dit jaar geleverd.

Meer info: https://specialites-ta.com/products/

DoorJan Geys