Spyshot | Een XC-vork met omgekeerde vorkboog bij Fox?

Door Jan Geys -

  • Techniek

Spyshot | Een XC-vork met omgekeerde vorkboog bij Fox?

Werkt men bij Fox aan de ontwikkeling van een crosscountry-vork met omgekeerde boog? Dit suggereert in ieder geval het prototype op de fietsen van Maxxis Factory Racing-teamrijders Haley Smith en Andrew L’Esperance tijdens het beroemde Amerikaanse evenement Leadville 100 MTB. Dit is wat we tot nu toe weten:

Op het eerste gezicht lijkt deze Instagram-post van de Canadese renster Haley Smith aan de finish van de Leadville 100 in Colorado best klassiek. Een simpele foto na de race zoals we gewend zijn. En toch, als we beter kijken, zien we een merkwaardige Fox-vork … met een omgekeerde vorkboog. Haar teamgenoot, Andrew L’Esperance, reed het Amerikaanse evenement met hetzelfde prototype en de vork was ook te zien tijdens de voorbije wereldkampioenschappen MTB-marathon in Schotland.

Voorzien van het label RAD, wat staat voor Racing Application Development (begrijp de prototype-divisie bij Fox, zoals Blackbox bij RockShox), neemt de vork een ontwerp aan met een vorkboog die aan de achterkant van de vorkpoten werd geplaatst. Nadat het patent van Manitou voor deze constructie in de loop van 2021 afliep, onthulde Fox al snel de Fox 32 TC (voor TaperCast), een model bedoeld voor gravelbikes dat is uitgerust met een vorkboog achter de vorkpoten in plaats van ervoor. De constructie van dit prototype is vergelijkbaar in idee maar anders in uitvoering, omdat het bedoeld is voor een meer steviger programma.

Wat als deze constructie Fox in staat zou stellen een stijvere en/of lichtere vork aan te bieden?

We zien hier vorkpoten van minimaal 32 millimeter, of misschien zelfs van 34 millimeter, evenals een lockout op het stuur. In vergelijking met het gravelmodel lijkt de vorkboog meer versterkt en robuuster, terwijl hij meer opengewerkt is. Ook het T-stuk lijkt veel meer bewerkt en holler dan op de huidige modellen, of het nu gaat om modellen voor de gravelbike of mountainbike. De kop van de cartridge lijkt daarentegen identiek aan die van de huidige Fit4. In dit stadium is het onmogelijk om meer af te leiden uit deze eenvoudige foto’s, maar waarschijnlijk moet deze constructie Fox in staat stellen om een ​​stijvere en/of lichtere vork aan te bieden.

Lucht in het T-stuk?

Verrassingen komen nooit alleen. Fox heeft onlangs een patent gepubliceerd met betrekking tot het gebruik van een hol T-stuk. Het idee is om de beschikbare ruimte in het T-stuk te gebruiken om de grootte van de luchtkamers te vergroten. Een van de diagrammen vermeldt zelfs de mogelijkheid van een doorgang voor lucht van de ene vorkpoot naar de andere. Het lijkt ons dat we het hier niet hebben over een systeem dat al wordt gebruikt op de nieuwe XC-vork waar we het hierboven over hadden, maar eerder over een systeem dat bedoeld is voor de vorken met meer veerweg van het merk (36 en 38).

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

DoorJan Geys