Spyshot | Rockshox Reverb AXS: is er een nieuwe generatie op komst?
By Jan Geys -
De Reverb AXS, de elektronische telescopische zadelpen van RockShox, die in februari 2019 op de markt werd gebracht, staat op het punt zijn zesde verjaardag te vieren … en plaats te maken voor een nieuwe generatie. Dat is in ieder geval wat dit merkwaardige model, gezien op de fiets van Bjorn Riley die onlangs tekende bij het Scott-Sram MTB Racing Team, suggereert.
De jonge rekruut van het Scott-Sram MTB Racing Team, Bjorn Riley, lijkt al goed gewend te zijn aan zijn nieuwe fiets. Die fiets is een Scott Spark RC SL die uiteraard geheel uitgerust is met onderdelen van Sram! Naast de elektronische Flight Attendant was het vooral de zadelpen die onze aandacht trok.
Een telescopische zadelpen die een voorbode lijkt te zijn van de toekomstige RockShox Reverb AXS van de tweede generatie! Het moet gezegd dat de Reverb AXS die we nu kennen dezelfde is als degene die nu bijna zes jaar geleden werd onthuld: Presentatie | Sram Eagle AXS: daar is het draadloos schakelsysteem!
Zes jaar zonder evolutie kan enorm lijken als we zien hoe snel de veranderingen de afgelopen jaren zijn gegaan. Ter herinnering: de marketing van de Reverb AXS in februari 2019 maakte deel uit van de algemene lancering van de volledige elektronische AXS-aandrijving. Inmiddels zijn er al meerdere generaties AXS-aandrijvingen gepasseerd, maar geen enkele nieuwe van de Reverb AXS …
Het moet gezegd dat we op alle Reverb AXS-modellen waarmee we gereden hebben (op testfietsen of onze persoonlijke fietsen) nooit te klagen hadden over de zadelpen die functioneerde als op de eerste dag.
De belangrijkste reden waarom we vermoeden dat RockShox/Sram een nieuwe generatie aan het ontwikkelen is, vinden we zowel bij de directe concurrent (zie Nieuw | Fox Transfer Neo: eindelijk een draadloze telescopische zadelpen bij Fox!) als in het patent dat Sram tijdens de laatste maanden van vorig jaar deponeerde: meer speling van de achterband.
Bij de lancering van de Transfer Neo schreven we: “omdat de batterij en het kleine elektronische motortje niet onder de zadelslee zijn geplaatst, verkleint het risico op contact met het achterwiel wanneer de zadelpen in de lage positie staat.”
In het door Sram ingediende patent lezen we met name dat bepaalde bekende telescopische zadelpennen de bedieningsmodule op de zadelpenklem plaatsen. Deze locatie kan echter de speling van de achterbanden belemmeren. Daarom kan het nuttig zijn om de regelmodule (222 op het schema) aan het bovenste uiteinde van de onderste pen (202 op het schema) te plaatsen om de speling van het achterwiel te verbeteren. Deze plaatsing maakt het tevens mogelijk om een minimale verhouding tussen de drop en de totale lengte van de zadelpen te handhaven.
Dat is geen probleem waar wij binnen de redactie al mee te maken hebben gehad, maar waar we al wel van gehoord hebben: bij bepaalde fietsen met een lange veerweg achteraan en/of bij een zadelpen met een grote drop kan het zijn dat de Reverb AXS in contact komt met de band wanneer de demper sterk wordt samengedrukt.
Dit was bijvoorbeeld het geval bij een zekere Jesse Melamed op zijn Canyon Spectral tijdens het afgelopen seizoen van de World Cup Enduro: “Ik wilde een zo lang mogelijke telescopische zadelpen hebben, maar bij bepaalde impacts raakte ik de achterband aan”, legt de Canadees uit. De Canyon CLLCTV-piloot vond de oplossing door de batterij naar binnen te keren dankzij een op maat gemaakt onderdeel.
We merken ook op dat bij deze nieuwe generatie van de Reverb AXS de batterij aan de voorkant van de zadelpen is geplaatst, in tegenstelling tot de Fox Neo die wel aan de achterkant is geplaatst. We zijn blij om te zien dat de batterij het AXS-model lijkt te blijven dat we kennen en dat daarom altijd compatibel zal zijn met de AXS-derailleurs en -veringen. Ten slotte kunnen we ook zeggen dat RockShox met deze nieuwe generatie van de Reverb AXS misschien een langere drop kan bieden (de huidige Reverb AXS heeft een drop van slechts 170 mm, terwijl sommige rijders kiezen voor een drop tot 200 mm of meer). Klein detail dat sommigen zal plezieren – en zoals we kunnen zien op de fiets van Bjorn Riley: de nieuwe plaatsing van de batterij maakt de montage van een zadeltas mogelijk.
Nuttige links:
- Presentatie van de Fox Transfer Neo, een concurrent van de toekomstige Reverb: Nieuw | Fox Transfer Neo: eindelijk een draadloze telescopische zadelpen bij Fox!
- Onze duurtest van de RockShox Flight Attendant XC: Duurtest | De 10 werken van de RockShox Flight Attendant XC