Sram DUB: een nieuwe bottom bracket en crankset

Door Jan Geys -

  • Techniek

Sram DUB: een nieuwe bottom bracket en crankset

Met de letters DUB presenteert Sram een nieuw type bottom bracket en crankset. Panikeer echter niet te snel dat men met de DUB ‘weer’ een nieuwe standaard op ons heeft losgelaten, want wanneer we alles wat beter bekijken, merken we dat Sram met de DUB de standaarden net wil terugschroeven. Daarnaast is dezelfde crankset voortaan dankzij een groot gamma bottom brackets compatibel met bijna alle bestaande frames. Dit verdient een woordje uitleg.

Waarom de DUB?

We hebben al snel door dat de jongens van het Californische R&D-bureau van Sram, die belast waren met dit project, hun werk baseerden op drie dingen: eenvoudiger (want de vele standaarden zijn ook een industriële en economische nachtmerrie, denk maar aan de verzendingen en de gigantische stock), duurzamer (het om de drie maanden vervangen van een bottom bracket doet op papier de business misschien wel draaien, maar op een gegeven moment gaat de klant toch op zoek naar betere oplossingen en dan verandert good business in bad business) en compatibiliteit (om de eerder aangehaalde redenen, maar ook om te vermijden dat je van crankset moet veranderen wanneer je van frame wisselt).

Concreet volgt Sram eigenlijk een weg die ook al bewandeld wordt door andere merken als Race Face, Hope, Rotor en Cannondale met de Hollowgram, te weten één type crankset met een overgedimensioneerde as (type BB30 bij de ‘voorlopers’ al opteert Sram voor een andere oplossing zoals we verderop zullen zien) die in bijna elk bestaand frame past. Gedaan met de verschillende diameters of lengtes van assen, voortaan beschikken we over een “one fits all” en volstaat het om met het bottom bracket te spelen om je prachtige cranks te doen passen in bijna elk bestaand frame.

Voortaan kunnen we de Sram DUB-cranks als een duurzaam stuk beschouwen dat we van de ene fiets kunnen halen om indien gewenst op een ander frame te monteren (net zoals de Cannondale Hollowgram of de exemplaren van Race Face). De nodige aanpassingen worden vanaf nu opgevangen door het bottom bracket, die worden aangeboden in al de belangrijkste actuele formaten.

Sram DUB in de praktijk

Maar wat is de Sram DUB nu eigenlijk? Aan de buitenkant is het moeilijk om het verschil te zien met een klassieke crankset, het opschrift op de moer uitgezonderd. Aan de as zien we wel een verschil. Deze is voortaan uit aluminium waardoor men wat gewicht kon winnen. Zo weegt een Sram XX1 DUB bijvorbeeld 498 gram (met BB en kettingblad van 32 tanden) tegenover 576 gram voor zijn GXP-equivalent. Een voor de hand liggende concurrent als de Race Face Next SL G4 komt uit op 518 gram.

Naast het feit dat het nieuwe systeem lichter is, is het nieuwe systeem ook stijver. Maar dit wil niet zeggen stijver in de zin van dat je er al je bovenmenselijke krachten op kan botvieren, maar wel dat de trapaslagers minder onnodig zullen lijden en dus ook een langere levensduur zullen hebben. Daarom ook dat ze zover mogelijk aan de buitenkant werden geplaatst. En ook de pakkingen werden onder handen genomen voor een betere waterdichtheid.

Om te verzekeren dat het unieke design van deze crankset compatibel zou zijn met een maximum aan frames zijn er meerdere bottom brackets voorhanden: BSA 68, BSA 73, BSA 100, PF89.5, PF92, PF121, BB30 73, PF30 73. Een bottom bracket vervangen is nu eenmaal goedkoper dan een volledige crankset vervangen.

De enige schaduw op dit alles is dat de nieuwe Sram DUB een specifieke as met een diameter van 29 millimeter gebruikt (28,99 exact). Waarom deze keuze? Sram weidt er in de documenten die we onder ogen kregen niet echt over uit, maar de reden is eenvoudig en technisch gezien ook verdedigbaar: met een as van 30 millimeter, zoals op het merendeel van de multicompatibele cranksets, bereikt men de tolerantielimiet op PFBB92-bottom brackets die voorzien zijn voor assen van 24 millimeter en die slechts weinig plaats bieden voor lagers wanneer je er een as van 30 millimeter in wilt monteren. Zij die dit geprobeerd hebben, weten waarover we het hebben. En volgens Sram betekent een millimeter een wereld van verschil voor de duurzaamheid in deze veel voorkomende configuratie.

Nog een ander punt: de as hangt vast aan de linkercrank (in tegenstelling tot bij Race Face en Hollogram die uit drie delen bestaan) wat de compatibiliteit een beetje beperkt, maar de lengte van de trapas verandert enkel wanneer je op een fatbike of een zeer specifiek frame overstapt.

De Sram DUB is verkrijgbaar op het hele gamma van Sram Eagle-cranksets, gaande van de GX Eagle tot de XO1 en XX1 Eagle en tot de carbon en aluminium Stylo en Descendant. De adviesprijzen liggen een tikkeltje hoger dan de voorgaande modellen (GXP en BB30) en gaan van 115 tot 585 euro. Wees echter niet bevreesd, ook al zullen de GXP- en BB30-cranksets stilaan vervangen worden door de DUB, toch zullen de GXP- en BB30-bottom brackets nog heel wat jaren geproduceerd worden.

In onderstaande video kunnen jullie luisteren naar de (Engelstalige) uitleg van de ontwikkelaars, wat zal helpen om beter te begrijpen waar Sram DUB voor staat. Van onze kant hopen we spoedig de hand te kunnen leggen op een exemplaar van de DUB om hem in real life aan een test te kunnen onderwerpen.

[field name=iframe]

Meer info op www.sram.com

DoorJan Geys