Sram Rocker Paddle: een nieuwe optie voor de AXS-shifter

Door Jan Geys -

  • Techniek

Sram Rocker Paddle: een nieuwe optie voor de AXS-shifter

Sram had, op het moment dat de draadloze elektronische AXS-groep werd uitgebracht, vermeld dat de controller die gebruikt wordt om te schakelen op het stuur, in de toekomst in verschillende vormen beschikbaar zou zijn. Dit aangezien de “paddle” immers maar een eenvoudig kunststof onderdeel is die op een as gemonteerd wordt. Dat is nu een feit: het merk biedt een nieuwe optie die het mogelijk maakt om de ergonomie van de shifter aanzienlijk te verbeteren. We bekijken het even van dichterbij:

Het goede nieuws is dat het niet nodig is om je huidige dure shifter volledig te vernieuwen. Het lichaam van de controller zelf en zijn elektronische gedeelte blijven onveranderd. Alleen de kleine versterkte plastic interface die je met je duim of wijsvinger aanraakt, de paddle, verandert.

De “Sram Rocker Paddle” wordt verkocht voor 20 euro. De volledige shifter met deze optie blijft op dezelfde prijs (200 euro).

De nieuwe optie is … 50% zwaarder dan het origineel. Maar we hebben het hier slechts over een gewicht van 5 gram, wat duidelijk te verwaarlozen is op het totale gewicht van een fiets en zijn berijder.

Zoals je kunt zien, is de nieuwe shifter (rechts) in vergelijking met de bestaande (links) iets massiever maar ook langer, en heeft hij een nieuw uitsteeksel dat lager en iets meer naar achter werd geplaatst om extra mogelijkheden te bieden voor upshifting en downshifting.

De montage is uiterst eenvoudig. Het is voldoende om de as los te schroeven, de bestaande “paddle” te verwijderen, de nieuwe te plaatsen, de as weer vast te schroeven en klaar is kees. Het duurt alles bij elkaar 3 minuten en het is ook te doen als je twee linkerhanden hebt. Het enige waar je op moet letten is dat je de kleine veer, die ervoor zorgt dat de shifter altijd weer terugklikt, niet kwijtraakt en bovendien niet vergeet om hem weer te monteren.

Eenmaal op de fiets zie je dat het grootste deel van de nieuwe paddle meer past bij de vorm van je duim, die daar heel natuurlijk tot rust komt. Een opwaartste druk en je schakelt naar een kleiner kransje; een neerwaartse druk en je doet je ketting stijgen op de cassette. Als alternatief kun je nu ook lichter schakelen door op het kleine verzonken uitsteeksel te drukken, dat erg doet denken aan het gebruik bij een traditionele mechanische shifter.

Let op: met de Sram AXS smartphone-applicatie kun je de bediening van de versnellingen naar wens instellen – we hebben er eenvoudigweg voor gekozen om onze eigen configuratie hierboven als voorbeeld te gebruiken om de uitleg te vereenvoudigen.

Met de aangepaste vorm kun je nu veel makkelijker met je wijsvinger schakelen, wat bij het oude model – op zijn minst gezegd – wat zoeken is. De ergonomie van deze nieuwe shifter is al bij al een pak gebruiksvriendelijker en zal ongetwijfeld een breder publiek tevreden stellen.

Naast het feit dat de bediening van deze nieuwe Sram Rocker Paddle-shifter dichter bij die van een traditionele kabelbediening ligt, met natuurlijk de precisie van de elektronica, zijn de uitsteeksels nu ook gegroefd zodat je duim en wijsvinger meer grip hebben, wat vooral in natte of modderige omstandigheden handig is.

Conclusie

Dat Sram nu verschillende interfacemogelijkheden biedt voor hun AXS-controller is een geweldige zaak. We kunnen ons perfect voorstellen dat er nog 1 of 2 extra mogelijkheden zullen bijkomen om zo echt aan ieders persoonlijke voorkeuren te voldoen. Dit is iets wat met mechanische shifters onmogelijk is. We hopen wel dat er geen tientallen versies zullen komen, want dan ziet de eindgebruiker waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer. Het volgende project dat Sram hopelijk serieus zal aanpakken, is de RockShox AXS-zadelpenbediening, die ook andere stuurbedieningsopties verdient. Om nog maar te zwijgen van de huidige lockout hendels. We kijken uit naar wat de toekomst brengt!

Meer informatie: www.sram.com

DoorJan Geys