Syncros Silverton SL: van de velgen tot de spaken uit carbon!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Syncros Silverton SL: van de velgen tot de spaken uit carbon!

De nieuwste Syncros Silverton SL-wielen stellen zich niet enkel tevreden met carbon velgen, ook de naven … en de spaken zijn uit carbon! Dit indrukwekkende setje XC-wielen doet ons dan ook denken aan een setje wielen van Lighweight of bepaalde modellen van Mavic voor de racefiets.

De nieuwe Syncros Silverton SL-wielen zien er spectaculair uit en ze zijn ook zeer licht. Een setje zou volgens Syncros 1250 gram wegen (583 + 667 gram). Syncros benadrukt ook dat de wielen stijver zijn doordat ze uit één stuk carbon zijn geproduceerd.

Syncros heeft er wel voor gezorgd dat de wielen niet te stijf werden door ze nog de nodige verticale flexibiliteit te geven. Volgens Syncros winnen de Silverton SL-wielen aan snelheid bij het accelereren, sturen ze precies door de bochten en presteren ze goed bij het remmen, dit alles door de zijdelingse stijfheid en de ongeëvenaarde torsiestijfheid.

Concreet worden de wielen (spaken, naafflens en velg) in één stuk in een mal geproduceerd. Vervolgens wordt de carbon naaf gemonteerd die ervoor zorgt dat de spaken onder spanning komen te staan. Dankzij deze techniek en de carbon spaken (twintig in totaal) is het mogelijk om een spaakspanning te verkrijgen die door geen enkel ander klassiek wiel benaderd wordt. Deze spaken wegen slechts 3,5 gram per stuk tegenover 5 à 6 gram voor de stalen spaken die gewoonlijk door Syncros gebruikt worden (en 4,25 gram voor een spaak uit het topsegment genre Sapim CX Ray). Om de torsiestijfheid te vergroten, werden de spaken aan de zijkant van de velg vastgemaakt in plaats van in het midden van de velg zoals normaal het geval is. Hierdoor zijn de wielen symmetrisch en is de spanning op de spaken links en rechts hetzelfde.

De velgen hebben een interne breedte van 26 millimeter en ze zijn 35 millimeter hoog. We waren wel verrast door het gewicht van de velgen. De naven en spaken mogen dan wel een stuk lichter zijn dan bij een klassieke wielset (we winnen afhankelijk van het model 40 tot 100 gram per wiel, enkel en alleen dankzij de spaken), maar dat is niet het geval voor de velgen. Die 29″-velgen zouden 370 gram per stuk wegen, wat best bizar is als je weet dat er carbon velgen bestaan die rond de 300 gram uitkomen (Duke Lucky Jack SLS, Asterion FOne, enz).

Eerlijkheidshalve moeten we erbij vertellen dat de naven niet voor 100% uit carbon zijn. De wielas bestaat uit onderdelen (lagers, cassettebody, enz) van een DT Swiss 190-naaf met keramische kogellagers, het topmodel van het Zwitserse merk.

De adviesprijs is nog niet definitief vastgelegd, maar er wordt gefluisterd dat een wielset 3499 euro zou kosten … Je hoeft nog niet meteen naar de bank te hollen, want de Syncros Silverton SL-wielen liggen pas vanaf komende herfst in de winkel. Wij zijn in ieder geval benieuwd hoe ze het doen op het terrein en dan vooral hoe sterk ze zijn, want met deze constructie kun je maar beter geen spaak breken!

Meer info op www.syncros.com/gb/en/silverton-sl

DoorJan Geys